Utdöda & utdöende ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 17 maj 2005, 02:05

Stefan Lundgren skrev:
Ednew skrev:Datarelaterade ord har väl likt dagens teknik väldigt kort livslängd och således är det väl inte så konstigt om de försvinner ganska fort...

Nåväl
Oäkting känns väl ganska överspelat? bastard förekommer väl dock inom olika avelsvärldar?
Angora har jag inte hört på länge
Äppelknyckarbyxor moderna under min farsas tid...
Oäkting har ju alltid sett obehagligt ut, iallafall i olika omfattningar. Jag måste skriva en sak, en gång när jag skrev ett inlägg på anlöparforumet på Rötter så använde jag ordet "oäkting" och gissa vilken reaktion det blev. Visserligen stod det "oäkta" i statistikböcker under 1800-talet, och pluralen på detta blir "oäktingar". Det där ordet kan förekomma om ett oönskat hittebarn hade kommit in hos en familj och sedan blivit en svårlöslig konflikt. Då sägs möjligen följande,
hörru, din oäkting
och då är det verkligen grymt, tyckte att jag läste hur reaktionerna blev hos en familj i morsans skvallertidning för en del år sedan. Men nu kommer jag inte ihåg de rätta detaljerna.

OBS: Oäkting passar illa i vetenskapliga texter, för då säger man utomäktenskapliga födda.
Oäkting betyder ju att barnet är fött utanför äktenskapet, det vill säga utomäktenskaplig. Ordet oäkting är i sig inte negativt, det har blivit det på grund av att det har ansetts som negativt.

mvh/ Daniel

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 maj 2005, 11:07

Dûrion Annûndil skrev:jänta (tjej) är väl på väg bort (också jänt-unge)?
Ja, detta ord är på väg att försvinna........Förresten har jag också nämnt det tidigare i denna tråd. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 maj 2005, 12:24

Stefan Lundgren skrev:
Dûrion Annûndil skrev:jänta (tjej) är väl på väg bort (också jänt-unge)?
Ja, detta ord är på väg att försvinna........Förresten har jag också nämnt det tidigare i denna tråd. :D

Stefan
Om du menar gänta, så har ju inte den formen (G-änta)förekommit på flera hundra år...

I min SAO från 1986 står det att jänta betyder -unge, utan könsspecifikering, vilket jag tycker är lite underligt eftersom jag enbart hört och sett ordet användas om flickor, inte pojkar.
Karl.H skrev:Det är väl alla andra ord för "tjej" med; flicka, tös, piga etc.
Flicka lever ju vidare precis som pojke. Tös är nog på fallrepet dock, för det låter som något man hör i gamla svartvita filmer. Piga är nog dött, det är ju beteckningen på ett yrke sedan ett hundratal år, snarare än för flicka väl?

Mvh -Dan

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 17 maj 2005, 13:35

Dûrion Annûndil skrev:Tös är nog på fallrepet dock, för det låter som något man hör i gamla svartvita filmer.
...och på Gotland, där jag inbillar mig att det fortfarande är om inte vanligt så i alla fall vanligare än i övriga Sverige.

Sork i betydelsen "pojke" är en annan historia. Har det överhuvudtaget använts någon annanstans än på "öin"?

:) Henrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 maj 2005, 18:03

Ord inom de gamla folkmängdstabellerna är värda att ta med också av den anledning att dessa inte förekommer längre.

NÖDIG UNDERRÄTTELSE

Kronobetjänter
Ståndens Laquajer
Magistrat
Grosseurer
Krämare
Hökare
Bodsvänner
Större och mindre Seminanter på Landet
Mölnare
Lägrade Qvinfolk
Rasp- och Spinhusfolk

ANNO 1772

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 maj 2005, 23:32

Henke skrev:Sork i betydelsen "pojke" är en annan historia. Har det överhuvudtaget använts någon annanstans än på "öin"?
Ja, vad kommer sork ifrån?

/ Probstner

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 19 maj 2005, 08:05

Dûrion Annûndil skrev:
Karl.H skrev:Det är väl alla andra ord för "tjej" med; flicka, tös, piga etc.
Flicka lever ju vidare precis som pojke. Tös är nog på fallrepet dock, för det låter som något man hör i gamla svartvita filmer. Piga är nog dött, det är ju beteckningen på ett yrke sedan ett hundratal år, snarare än för flicka väl?

Mvh -Dan
Jag anvander jattegarna formen flicka, men menar att man hor det ordet allt mindre nu for tiden. Jag har ingen aning om varfor tjej dominerar sa. Kanske har att gora med jamtstalldhetschuavanism som vagrar acceptera dessa nedsattande ord; flicka och tos betyder ursprungligen "hora", janta "narr", "fjant", och piga forknippas med "tjansteflicka", "slavinna", aven om det ar ett att vara aldre ord for tjej och har en vacker etymologi och vackert uttal.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2005, 08:16

Att "flicka" används mindre och mindre beror väl snarare på att det känns lite gammaldags, att det skulle vara nedsättande på något sätt visste jag inte och jag är övertygad om att en ytterst obetydlig del av språkbrukarna uppfattar det på det viset. Såväl det ordet som "tjej" används f.ö. mer och mer om kvinnor av alla möjliga åldrar, "Kom nu flickor!" kan mycket väl vara en uppmaning till 80-plussare...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 maj 2005, 13:18

Jag håller med. Att flicka och tös skulle uppfattas som nedsättande kan jag inte se att någon annan än en etymolog skulle kunna anse. Däremot så uppfattar jag det som att flicka uppfattas som mer 'korrekt', och tjej som mer ledigt. Hör man någon mamma prata med småbarnen i lekparken så kan de säga "den där flickan...","den där pojken..." till sitt barn för att visa vem hon menar, precis som "den där farbrorn...". Det låter väl alltför 'korrekt' som sagt, när man talar med vänner och bekanta, tror jag snarare.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 19 maj 2005, 14:32

Det verkar som om vissa här tror att motsatsordet till flicka är pojke. Det stämmer inte. Motsatsen till flicka är gosse. Hur någon kan koppla ihop ordet tjänsteflicka med slavinna är helt befängt.

Förövrigt börjar ordet flicka inte alls tappa användning. Snarare är det mycket vanligt.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 maj 2005, 15:08

För mig har ordet tjej så stark rommaniklang att jag känner mig mer bekväm (som det heter nuförtiden) med att säga flicka. Inte för att det är något fel med rommani, men det låter i mina ögon lika konstruerat som att säga görl (från eng girl, jag vet att ingen säger så, jag tog det som exempel). Men jag anar att jag är rätt ensam om det eftersom jag håller med om att tjej är det gängse vardagsuttrycket för flicka och faktiskt också kvinna i många sammanhang.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 20 maj 2005, 16:23

I skolan är ju numera alla killar och tjejer, därför blev det en tydligt kontrast när man gjorde lumpen och åtminstone av de äldre befälen och mattanterna blev kallade för pojkar igen. Tydligen är det först vid muck som befordringen till man sker. :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 21 maj 2005, 03:34

Örjan skrev:I skolan är ju numera alla killar och tjejer, därför blev det en tydligt kontrast när man gjorde lumpen och åtminstone av de äldre befälen och mattanterna blev kallade för pojkar igen. Tydligen är det först vid muck som befordringen till man sker. :)
För en hel del av mina gymnasiekamrater var detta helt uppenbart... och väldigt behövligt. Lumpen, där pojkar blir till män. :)

Lyckligtvis var jag man redan innan dess och slapp skyffla jord och skjuta lösplugg...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 maj 2005, 19:23

Stefan Lundgren skrev:Ord inom de gamla folkmängdstabellerna är värda att ta med också av den anledning att dessa inte förekommer längre.

NÖDIG UNDERRÄTTELSE

Kronobetjänter
Ståndens Laquajer
Magistrat
Grosseurer
Krämare
Hökare
Bodsvänner
Större och mindre Seminanter på Landet
Mölnare
Lägrade Qvinfolk
Rasp- och Spinhusfolk

ANNO 1772

Stefan
Jag gör en snabb definitionbenämning på dessa eller ett urval.

Kronobetjänter, de som betjänade "kronan".
Laculajer, lakejer=pajas?
Grosseurer: Grosshandlare
Seminanter, lever på åkerbruk
Lägrade kvinnor, kvinnor som har blivit med barn.
Mölnare, malde säden.
Rasp och spinhusfolk; De som gjorde olika textiler.

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 maj 2005, 00:44

Stefan Lundgren skrev:
Stefan Lundgren skrev:Ord inom de gamla folkmängdstabellerna är värda att ta med också av den anledning att dessa inte förekommer längre.

NÖDIG UNDERRÄTTELSE

Kronobetjänter
Ståndens Laquajer
Magistrat
Grosseurer
Krämare
Hökare
Bodsvänner
Större och mindre Seminanter på Landet
Mölnare
Lägrade Qvinfolk
Rasp- och Spinhusfolk

ANNO 1772

Stefan
Jag gör en snabb definitionbenämning på dessa eller ett urval.

Kronobetjänter, de som betjänade "kronan".
Laculajer, lakejer=pajas?
Grosseurer: Grosshandlare
Seminanter, lever på åkerbruk
Lägrade kvinnor, kvinnor som har blivit med barn.
Mölnare, malde säden.
Rasp och spinhusfolk; De som gjorde olika textiler.

Stefan
Jag håller inte riktigt med om att dessa ord inte förekommer. Följande ord används fortfarande:

Nödig (nödvändig)
Underrättelse (besked)
Lakejer (finare betjänt på den tiden, numera en nedsättande benämning på följeslagare av det mer bovaktiga slaget)
Grosshandlare / Grossist (innan återförsäljaren blir mellanhand...)
Krämare (nedsättande om handlare fortfarande, om än ovanligt)
Mjölnare (kanske inte som benämning på yrkesfolk, men in litteraturen fortfarande)
Kvinnfolk (kan även stavas Qvinnfolk på lustiga toalett-skyltar nu för tiden)

Även om stavningen förändras, så är alltså inte orden döda i vårt språk, även om de inte är vanliga.

Mvh -Dan

Skriv svar