Utdöda & utdöende ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2012, 09:09

Johan Ekstrand skrev:Är möjligen "frukost" ett ord som håller på att börja försvinna?
Nej.
a81 skrev:Dessutom finns det som sagt en del slang som kanske känns rätt i en skolmiljö, men som kan kännas konstig för vuxna att använda: "rygga" = ryggsäck, "mata" (eller "bamba" i Göteborg) = skolbespisning/skolmatsal, "bibbla" = bibliotek, etc.
Just "bamba" förekommer även i nog så vuxna sammanhang i spridningsområdet.
§155 Dnr KS 38/08 Svar på motion att på försök erbjuda några skolor två olika maträtter i bamba
- Sammanträdesprotokoll från kommunstyrelsen Mölndals stad, 2008-05-28

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av NIL » 16 augusti 2012, 11:42

"styrketräningslokal"

Allt heter gym nuförtiden, även innanför staketen.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Johan Ekstrand » 16 augusti 2012, 12:59

a81 skrev:
Johan Ekstrand skrev:Är möjligen "frukost" ett ord som håller på att börja försvinna? Bland yngre människor är substantivet frulle och verbet frulla nog så vanligt förekommande.
Jag har aldrig hört det förr och är relativt ung. Kan inte detta vara lite "skolslang", som ungdomar kanske tycker låter rätt i dag, men som kanske om något halvsekel låter lika märkligt som de slanguttryck skolbarn använder i gamla svenska 1940-talsfilmer. Slanguttryck brukar ha kort livslängd.

Jag använde det inte när jag gick i skolan, och jag kan inte heller minnas att någon jag umgicks med heller gjorde det. Det är ett ord jag börjat använda post-gymnasietiden. Ordets spridning generellt vet jag mycket litet om, bara att det är vanligt i min omgivning.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Johan Ekstrand » 16 augusti 2012, 13:00

Hexmaster skrev:
Johan Ekstrand skrev:Är möjligen "frukost" ett ord som håller på att börja försvinna?
Nej.
Nähäpp.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av a81 » 16 augusti 2012, 18:33

Det svåra med att gissa vilka ord som håller på att försvinna, är att både relativt ny slang/modeuttryck (jämför "1900-tals-stockholmska") och riktigt ålderdomliga ord som tappar i användning (t ex ord med koppling till det äldre jordbrukssamhället) sakta men säkert försvinner.

Mycket av det vanliga språket däremellan håller sig ganska lika över tiden. Om 200 år kommer det fortfarande inte vara några större problem att läsa en (då drygt 400 år gammal) 1700-talstext, men få kommer att veta vad en freestyle var.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Amund » 9 december 2012, 09:45

Hörde nyligen i samband med någons CV, "kurs i ADB". Från att för inte så länge sedan ha varit något märkvärdigt med "kunskaper i ADB, låter det idag hopplöst ålderdomligt. :)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Axial » 9 december 2012, 10:39

Amund skrev:Hörde nyligen i samband med någons CV, "kurs i ADB". Från att för inte så länge sedan ha varit något märkvärdigt med "kunskaper i ADB, låter det idag hopplöst ålderdomligt. :)
När jag gick på gymnasiet (1992->) så hade vi en del av våra ADB-lektioner i ett vanligt klassrum utan datorer :D
Och då handlade det inte bara om såna saker som hur personnummer var konstruerade eller hur en dator fungerade i teorin utan även genomgångar av hur olika program fungerade, inför de lektioner som faktiskt genomfördes framför en dator.
Det var en ren fröjd att se hur läraren ritade/skrev trädstrukturer på tavlan och höra honom förklara hur man skulle göra.
"Och så dubbelduttar ni på..."

Dagens utdöende ord: chevaleresk. Senast använt i: "Bruce Dickinson. Biografin om sångaren i Iron Maiden" av Joe Shooman. Jag har nog aldrig tidigare sett det användas.
Dagens utdöda ord: ohemult.

DonaldDuck
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 december 2012, 04:25

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av DonaldDuck » 26 januari 2013, 02:03

För fem år sedan slängde jag en halv sopsäck - hundratals kassetter, då jag insåg att detta medium var urmodigt. De äldsta var från slutet av 60-talet och ljudkvaliteten var därefter - någonstans på vägen försvann såväl den yttersta basen som diskanten och resultatet var miserabelt.
Men jag har sparat några inspelningar från denna tid, som ren nostalgi. Jag kan inte glömma den sprakande versionen på mellanvåg av Thin Lizzy´s "Whiskey on a Jar" från Radio Caroline, den sista piratradiostationen som fortfarande sände från ett fartyg...

DonaldDuck
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 december 2012, 04:25

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av DonaldDuck » 26 januari 2013, 02:49

"Kassetter" försvann väl för längesedan...

Ra145
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 4 december 2010, 12:25

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Ra145 » 27 januari 2013, 19:32

När såg man senast något på bio som var trickfilmat?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Lasse O » 28 januari 2013, 11:35

Ra145 skrev:När såg man senast något på bio som var trickfilmat?
Det försvann nog när man slutade visa filmklipp i ultrarapid.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av a81 » 30 januari 2013, 23:07

Lasse Odrup skrev:
Ra145 skrev:När såg man senast något på bio som var trickfilmat?
Det försvann nog när man slutade visa filmklipp i ultrarapid.
Skulle nog säga att trickfilmat nästan är mer utdöende än ultrarapid. Ultrarapid har låtit ålderdomligt så länge jag kan minnas (ca 30 år), men används än och användandet verkar inte direkt ha minskat på senare år. Trickfilmat är ett ord som inte alls kändes ålderdomligt när jag var liten. I dag låter det däremot riktigt gammalt. I det fallet har utdöendet gått fort.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 februari 2013, 00:22

a81 skrev:
Lasse Odrup skrev:
Ra145 skrev:När såg man senast något på bio som var trickfilmat?
Det försvann nog när man slutade visa filmklipp i ultrarapid.
Skulle nog säga att trickfilmat nästan är mer utdöende än ultrarapid. Ultrarapid har låtit ålderdomligt så länge jag kan minnas (ca 30 år), men används än och användandet verkar inte direkt ha minskat på senare år. Trickfilmat är ett ord som inte alls kändes ålderdomligt när jag var liten. I dag låter det däremot riktigt gammalt. I det fallet har utdöendet gått fort.
Då tycker vi olika. :)

"Ultrarapid" har jag nog väldigt sällan använt ens när jag hade en VHS, däremot ordet "slowmotion", och använder det fortfarande. Jag hör det oftast när någon gnäller på köer.

Och "trickfilmning" använde jag nog senast när det gällde något möjligen editerat Youtubeklipp. Användbart eftersom exempelvis "data-animering" inte täcker det begreppet, även om CGI då kan användas när man trickfilmar.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av lampros » 7 februari 2013, 07:44

Dûrion Annûndil skrev:... "trickfilmning" använde jag nog senast när det gällde något möjligen editerat Youtubeklipp. Användbart eftersom exempelvis "data-animering" inte täcker det begreppet, även om CGI då kan användas när man trickfilmar.
Det må vara att "trickfilmning" som begrepp för något av en skuggtillvaro, men jag har börjat använda det igen. Jag såg det användas av en äldre herre nyss och tyckte det var käckt. Det associerar till dockfilmer, stop-go-motion, Ray Harryhausen och Flåklypa Grand Prix (som var just en sådan dockfilm), men ordet är användbart. Om inte annat som synonym. Kanske säger man idag FX-film. Special effects. Och som sagt dataanimering. Och att då in en text smyga in "trickfilm" ger det hela en mysig atmosfär tycker jag.

Som begrepp är det vederhäftigt. Film som kör med trick för att lura ögat = trickfilm.

DonaldDuck
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 december 2012, 04:25

Re: Utdöda & utdöende ord

Inlägg av DonaldDuck » 8 februari 2013, 23:25

Kassetter..suck
Vid senaste flytten (år 2001) slängde underteckad hundratals sådana. Det mesta av musiken hade jag på vinyl-skivor och återstoden var inspelade från radio - och ljudkvaliteten var därefter. Men än minns jag hur man svärande försökte hitta Radio Caroline, NorthZee International eller någon annan av alla såkallade "Piratstationer" som fortfarande sände från fartyg på FM i bilradion...

Skriv svar