Utdöda & utdöende ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 12 maj 2005, 00:31

Belisarius skrev:Oj, nu kom jag på ett ord från ett högskoleprov för ett par år sen:

Skrank


Jag vet var det är, men inte någon av mina kamrater hade en susning.
Men inte hörs det så ofta i dagligt tal nuförtiden?
Det används säkert nästan dagligen i somliga dialekter skulle jag kunna tro.
"Gå te skrank'n å hôr me dôm" eller något i den stilen skulle kunna tänkas höras på myndighetskontor i västra och södra Sverige (?).

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 maj 2005, 09:17

Återfinns i skrift inte alltför sällan, en snabb sökning på "inför skranket" eller "framför skranket" ger träffar på platser som Computer Sweden, DN, SR, Gotlands Allehanda, Expressen, Aftonbladet, Hexmasters faktoider :) , Svenska Dagbladet etc etc. Då i betydelsen att hamna i domstol. Men i talspråk vete fanken om jag hört det någon gång, möjligen hos lite äldre människor.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2005, 10:56

Hade för mig att skrankorna var något man hoppade över, men lyckas inte hitta något sådant exempel...

Edit:
Sarvi skrev:Hexmasters faktoider :)
Oah! 8O Vad tusan? ...Jaha, det fanns i rubriken på en artikel som citeras, Galilei inför skranket - vilket påminner om att det används i juridiska sammanhang, så att säga. Karl H:s exempel tror jag inte att jag hört nån gång härifrån, men så är vi ju också så laglydiga... :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 maj 2005, 11:06

Hexmaster skrev:Hade för mig att skrankorna var något man hoppade över, men lyckas inte hitta något sådant exempel...
Tänker du inte på uttrycket "hoppa över skaklarna" nu? I betydelsen att lämna det invanda spåret, begå äktenskapsbrott eller på annat sätt avvika från reguljärt beteende. Skaklar/skacklar är väl de där pinnarna som man sätter dragdjuret mellan för att dra ett fordon.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 maj 2005, 11:17

Inspirerad av Sarvis inlägg kom jag tänka på ett ord som jag tror att jag är nästintill ensam om att avända - brallis.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2005, 13:02

Sarvi skrev:
Hexmaster skrev:Hade för mig att skrankorna var något man hoppade över, men lyckas inte hitta något sådant exempel...
Tänker du inte på uttrycket "hoppa över skaklarna" nu?
Ja, naturligtvis var det dem jag tänkte på.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 12 maj 2005, 13:35

SAOB anser följande om saken:

SKRANK © 1997-2004 Svenska Akademien och Språkdata, Göteborgs universitet, uppdaterad:2005-05-10
SPALT: [S4750] [red. avslutad år 1973]

--------------------------------------------------------------------------------

UTTAL: skrAN4k,

ORDKLASS: adj.

BÖJNING: -are
AVLEDNING: adv. -T.

ETYMOLOGI: [sv. dial. skranker; jfr äv. sv. dial. skrank, mygga med långa ben, nor. dial. skrank, mager o. knotig person; sannol. i avljudsförh. till SKRYNKA v.,–
Jfr SKRANKIG, SKRANKLIG]
BRUK: (i vissa trakter, bygdemålsfärgat)


1) ojämn (se d. o. 2) l. sned l. skev l. dyl.
Den (mycket stora) äkta Gudbrandsdalskringlan . ., som . . glaserades och skars i bitar, som lades skrankt. ÖgCorr. 1969, nr 253, Bil. s. 2.

2) gänglig (se gänglig, adj.2 2), skranglig.

Landsm. XVIII. 8:36 (1900; skolpojksuttr. från Uppsala).

Hälsn
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 12 maj 2005, 14:11

Fast du bör nog hellre titta på substantivet skrank: http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.pht ... 63269.html

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 12 maj 2005, 14:15

'Att stå inför skranket' avänds förvisso ganska ofta inom journalistiken, men jag tänkte mest på vardagligt tal. Men som sagt, i vissa dialekter används det kanske mycket fortfarande.

Hans: Brallis? Är du stockholmare? :)

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 12 maj 2005, 14:48

Lindir skrev:Fast du bör nog hellre titta på substantivet skrank: http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.pht ... 63269.html
Vilket du naturligtvis har rätt i....

Jag har en fråga som jag brottats med en längre tid.
Vad i hela friden betyder "stakkot" ? Jag tror det är grundformen, jag har även sätt Stakkotan. Det är fornsvenska, men jag har inte en aning om vad det betyder. Någon som vet?
Hälsningar
Christer S.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 12 maj 2005, 16:17

Det har varit diskussion om tre ord, som var rena vardagsord för 30-40 år sedan.

Skrank. Betyder i grunden ett staket, räcke eller möblemang som avskiljer en del av en lokal. Har fått speciell användning inom rättsväsendet där "att stå inför skranket" innebär att man står inför domaren.

Skaklar. Är namnet på de stänger som hästen drog en vagn med. Men kunde också användas som vanvördigt namn på handtagen på en dragkärra.

Brallis. Ordet var Stockholmsslang för en tjej. Mycket vanligt ord på 40- och 50-talen. Men det var ett ord med en positiv värdering. Hon skulle vara snygg och / eller väldigt trevlig. Och man kunde förstärka ordet. Kanonbrallis, Superbrallis etc.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 maj 2005, 18:58

Brallis såg jag i en Oskar-serie i senaste numret av Åsa-Nisse. Undrar om det förekommer inom nån krets fortfarande.

Förresten har jag en lista liggande nånstans som vi gick igenom under svensklektionen på universitetet för ett par månader sen, är finns också utdöda ord som man kan komma med i denna tråd.


Stefan

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 12 maj 2005, 19:14

Christer Samuelsson skrev:Vad i hela friden betyder "stakkot" ? Jag tror det är grundformen, jag har även sätt Stakkotan.
'Kort, liten', väl, med stakkotan som någon slags objektsform? Hittas väl ibland i ordböckerna med stavningen/formen stackig och stackot.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2005, 20:05

Christer,
Topelius skrev:Af en stackota rot uppväxer stundom ett lummigt träd.
ur Fältskärns berättelser. (Jag blev väldigt irriterad av ditt inlägg för jag vet ett ställe någonstans där någon använde ordet, kan det ha vart Linné?)


Det finns inga ord som åldras så fort som slangord, eller inneord -- "buzzwords" från i förrgår får fornsvenska glosor att verka rosenfräscha i jämförelse. Man skulle kunna göra en sammanställning av ord som var populära för 20-30 år sedan men som inte används alls idag, men jag vete tusan om jag vågar...

Jo, här är ett, som var glödhett för en tio-femton år sedan: cyber. När såg ni det senast?

Sumsar
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 16 april 2003, 10:54
Ort: Uppland

Inlägg av Sumsar » 12 maj 2005, 20:12

Donkeyman skrev:Skaklar. Är namnet på de stänger som hästen drog en vagn med. Men kunde också användas som vanvördigt namn på handtagen på en dragkärra.
Skakel har annars synonymen fimmelstång, som är av intresse för alla Lasse Lucidor-vänner. Han, poeten, blev ju nedstucken på haket Fimmelstången i Gamla stan 1674 eller så.

Skriv svar