Utdöda & utdöende ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 maj 2005, 22:53

elof skrev:Att "Ecklesiastik" börjar försvinna är ju ingenting att gräma sig över, eller?:-)
På förekommen anledning kan jag ju nämna att av de ord som tagits upp hittills så har jag i princip ingen åsikt alls om deras försvinnanden, vare sig för eller emot - att nya ord kommer och gamla försvinner är lika naturligt som årstidernas gång. Och även om folk i allmänhet slutat att använda ett ord så finns det ju absolut ingenting som hindrar mig från att använda det, särskilt om jag inte kräver att bli förstådd av varje tänkbar läsare...

Sen är det en annan sak att det är lätt att reta sig på folk som ideligen tar åt sig nya ord och uttryck, men sällan från andra kanaler än TV & reklam. "Fördumning" är fel ord, jag tror inte ett ögonblick att folk var smartare för hundra år sedan, men jag känner inte till vilka uttryck det hela tog sig på den tiden.

Om du menar skilsmässan mellan stat och kyrka så tycker jag den är bra på alla sätt och dåligt på inget. Förresten så vet jag inte om det "börjar försvinna", känns mer eller mindre utrotat, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 7 maj 2005, 23:11

Hexmaster skrev:Om du menar skilsmässan mellan stat och kyrka så tycker jag den är bra på alla sätt och dåligt på inget. Förresten så vet jag inte om det "börjar försvinna", känns mer eller mindre utrotat, tycker jag. :)
Jag menade främst stavningen och uttalet av "eckelasiatisk" (ecklesiastik). Men skilsmässan mellan stat och religion ser jag också positivt på — något som gjordes redan på 500-talet bland stäppnomaderna. :P

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 8 maj 2005, 01:29

Donkeyman skrev:Ett annat ord för "galoscher" var "bottiner". Som också är bortglömt.

Så fanns det ett modeplagg att ha på fötterna under 60-talet. Det kallades "slamkrypare" men hade ett annat namn som jag glömt bort. Detta var en korsning mellan galosch och sko. Den hade gummibotten, topp av tjockt syntetmateriel, var fodrad invändigt och stängdes med dragkedja fram. Praktisk och varm vintersko som också har försvunnit.
Fast galoscher och bottiner är inte samma sak. Galoscher är den variant som herrar oftast använde, låga, elastiska och utan dragkedja, som bara träddes över skon. Bottiner var den variant som damer oftast använde (även om det också finns herrbottiner - jag minns att jag hade ett utmärkt par sådana för inte mycket mer än femton år sedan ...), som var högre för att täcka hela skorna ända upp till eller över vristen. De var också, till skillnad från galoscherna, knäppbara, med antingen blixtlås (för att använda ett ord mer passande för den tiden), knappar eller snörning. En något "damigare" variant, ofta med pälsbräm, kallades ofta också för pampuscher.

Slamkrypare var väl snarare någon form av tygskor, men med gummisula och en gummikant som gick upp litet på sidan för att skydda mot väta (eller slam ...)? Fast det har jag aldrig ägt några, så det kanske är bäst att inte säga för mycket ...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2005, 17:37

Fruntimmer är väl ett utdött ord, förmodar jag.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 9 maj 2005, 18:18

Hehe nejdå, inte vad jag vet iallafall.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2005, 18:22

Belisarius skrev:Hehe nejdå, inte vad jag vet iallafall.
Jag har inte hört ordet på ett tag, har du gjort det? :D

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 9 maj 2005, 18:53

Stefan Lundgren skrev:
Belisarius skrev:Hehe nejdå, inte vad jag vet iallafall.
Jag har inte hört ordet på ett tag, har du gjort det? :D

Stefan
Hehe jadå, vi använder det ibland i bekanstkapskretsen. Mest då som ett resignerat uttalande när vi inte förstår oss på våra kvinnliga vänner.

"Fruntimmer...". Det säger liksom allt. :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2005, 18:58

Ja, i vissa fall kanske "fruntimmer" förekommer.
"Kassett" då? Som man spelade eller köpte för att lyssna på musik, förekommer det fortfarande, isåfall är ordet utdöd eftersom inga kassetter säljs längre i musikaffärer(jag har inte sett det på minst fem år iallafall).

Stefan

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 10 maj 2005, 18:01

Stefan Lundgren skrev:Fruntimmer är väl ett utdött ord, förmodar jag.

Stefan
Jag såg härom dagen i en klädbutik att de hade skrivit mantimmer resp. kvinfolk för manfolk resp. fruntimmer för att vara lite lustiga. Det enda jag tyckte var roligt med saken är att kvinfolk faktiskt är ett riktigt ord. Ett ord som är på väg att dö ut?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 10 maj 2005, 18:59

Lindir skrev:Fast galoscher och bottiner är inte samma sak. Galoscher är den variant som herrar oftast använde, låga, elastiska och utan dragkedja, som bara träddes över skon. Bottiner var den variant som damer oftast använde (även om det också finns herrbottiner - jag minns att jag hade ett utmärkt par sådana för inte mycket mer än femton år sedan ...), som var högre för att täcka hela skorna ända upp till eller över vristen. De var också, till skillnad från galoscherna, knäppbara, med antingen blixtlås (för att använda ett ord mer passande för den tiden), knappar eller snörning. En något "damigare" variant, ofta med pälsbräm, kallades ofta också för pampuscher.
Som vanligt har du rätt. Jag kommer ihåg fadern, som var droskkusk i Stockholm i bortåt 50 år. Hela vintern använde han bottiner både i jobbet och på fritiden. Bottiner med dragkedja fram. Vilket naturligtvis var förnuftigt i Stockholm med decimeterdjupt slask på gatorna. Ett steg ut ur bilen för att hjälpa någon kund med bagaget innebar ju blöta fötter utan bottinerna.

För övrigt har jag just studerat ett 70-talsfoto av honom i "fritidsklädsel" av vintermodell. Hatt, trenchchoat, skjorta med slips, mörka byxor och bottiner. Jag minns att han använde löskragar och lösmanschetter långt in på 60-talet. När modern lyckades övertala honom att gå över till moderna skjortor.

Och modern hade just chica pampuscher. Jag hade helt och hållet glömt bort deras existens.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2005, 17:33

Kaloscher som folk drog på skorna förut, undrar om det finns kvar!

Stefan

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 11 maj 2005, 18:55

De flästa ord som där ut verkar vara ting, som inte längre har någon funktion i samhäller.. det intressanta är egentligen ord som dör ut, trotts att själva tinget finns kvar, bara det har en synonym som blivigt vanligare..

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 11 maj 2005, 21:50

Smärtingskor var något man kunde ha på fötterna förr. Materialet smärting finns kvar men jag har aldrig hört att någon har det på fötterna :)
Men det kanske bara har bytt namn?

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 11 maj 2005, 21:55

Hårpomada är också ett ord man sällan hör :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 11 maj 2005, 23:18

Oj, nu kom jag på ett ord från ett högskoleprov för ett par år sen:

Skrank


Jag vet var det är, men inte någon av mina kamrater hade en susning.
Men inte hörs det så ofta i dagligt tal nuförtiden?

Skriv svar