Hade nästan glömt denna tråd, fick fundera ett tag för att komma ihåg hur jag tänkt.Noriega skrev:Nu väcker jag en gammal tråd, men jag antar att 2. ska vara tupu-pel eftersom en man ser en kvinna. p markerar manligt, l markerar kvinnligt, och ordningen på dessa två ljud i verbändelsen (i samspel med ordföljden) visar vem av dem som är subjekt respektive objekt.
Men du har rätt (och Daniel Eriksson hade naturligtvis redan löst resten).
----
Något slags förklaring:
Det viktigaste att lista ut är följande:
1. Språket är ergativt vilket innebär att objektet i en transitiv sats markeras med samma kasus som subjektet i en intransitiv sats. Detta kasus kallas absolutiv och är omarkerat i detta språk (eller -0 om man vill vara formell). Subjektet i en transitiv sats har däremot ett helt eget kasus som kallas ergativ, här markerat med -t.
2. Ordföljden är verb–subjekt–objekt.
3. Eventuella tidsadverb kan placeras direkt efter verbet. Det finns ingen tempusböjning.
4. Verb i en intransitiv sats får en särskild markering efter subjektets genus, maskulinum markeras med -p och femininum med -l. Verb i en transitiv sats markeras på samma sätt efter både subjekt och objekt, med en inskottsvokal -e.
Exemplen bör alltså förstås på detta sätt:
A. Tupulep pamat napu.
tupu-l-ep pama-t napu-0
se-F-M flicka-ERG pojke-ABS
'Flickan ser pojken'
B. Kuyulel ki masat pama.
kuyu-l-el ki masa-t pamu-0
höra-F-F just_nu kvinna-ERG flicka-ABS
'Kvinnan hör flickan just nu'
C. Kuyupep yaga naput lusa
kuyu-p-ep yaga napu-t lusa-0
höra-M-M igår pojke-ERG man-ABS