Kanske du tänker på Krio i Sierra leone?Lars Törnqvist skrev:Jag söker ett språk som talas i ett afrikanskt land där franska är officiellt språk. Det är inte särskilt många som har det här språket som modersmål, men omkring fem miljoner har det som andraspråk. Det är ett kreolspråk som har utvecklats ur ett lokalt språk och har sedan spritts av handelsmän längs en flod. Numera används språket allmänt som lingua franca i landet. Katolska och protestantiska missionärer använder var sin variant av språket.
Quiz: Språkhistoria
-
- Medlem
Re: Språkquiz
-
- Medlem
Nej, det är inte krio jag är ute efter. Det officiella språket i Sierra Leone är engelska, och det officiella språket i det aktuella landet är franska. Det är fråga om en tidigare fransk koloni långt inne i Afrika. Men krio var faktiskt en riktigt bra gissning.
-
- C Skalman
Det land jag gissar på är Niger, där nämnda flod torde vara just Niger, men något språk passande din beskrivning kan jag inte hitta.
-
- Medlem
Nej, landet är inte Niger.
En ledtråd: Det aktuella landet bytte namn på 1970-talet och återgick till det tidigare namnet några år senare.
En ledtråd: Det aktuella landet bytte namn på 1970-talet och återgick till det tidigare namnet några år senare.
-
- C Skalman
Då hamnar jag me dmina gissningar i Kongo-Kinshasa, som ju hette Zaire under 70-talet. Dock stämmer det dåligt med "långt in i afrika" som du skriver, så kanske har jag fortfarande fel. Något språk som passar kan jag inte hitta.
-
- Medlem
Det aktuella landet är mer centralt beläget i Afrika.
-
- Medlem
Sango och Centralafrikanska Republiken.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
-
- Medlem
Ja, där kom rätt svar!
Giancarlo språkar vidare.
Giancarlo språkar vidare.
-
- Medlem
Ett språks alfabet i ordbehandlingsfont-form.
Vilket språk är det?
Vad är syftet med alla accenter?
Vilka introducerade alfabetet till språket?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
-
- Medlem
Vietnamesiska.Vilket språk är det?
Många av dem används för att utmärka ton.Vad är syftet med alla accenter?
Portugisiska missionärer och Alexandre de Rhodes.Vilka introducerade alfabetet till språket?
-
- Medlem
Full pott till Daniel Eriksson.. Frågan till dig.
-
- Medlem
Bilden ingår indirekt i åtminstone ett svenskt ord. Nämn ett!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
En ledtråd: ordet jag tänker på betecknar ett livsmedel.
-
- Medlem
En till: vi dröjer oss kvar i samma världsdel som Giancarlo.
-
- Medlem
*helt blank* desværre