Quiz: Språkhistoria
-
- Medlem
Levde kvar i avkrokar
I Älvdalen och andra avkrokar i Dalarna levde runorna kvar långt fram i tiden.
Hasse L
Hasse L
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
Okej - tackar - hade faktiskt inte förväntat mig att få frågan, men eftersom jag nu fick den så...
Just nu dricker jag någonting annat men om jag till äventyrs inmundigat en dryck - kall eller ljummen - vars namn kan härledas från ordet fem på ett indoeuropeiskt språk, då hade jag givetvis druckit..?
Just nu dricker jag någonting annat men om jag till äventyrs inmundigat en dryck - kall eller ljummen - vars namn kan härledas från ordet fem på ett indoeuropeiskt språk, då hade jag givetvis druckit..?
-
- Saknad medlem †
-
- Medlem
-
- Medlem
På tal om Libanons nationaldryck "Arrak", var kan man få dricka detta? Är de fem ingredienserna för Punsch inte:
1. Sprit (Arrak)
2. Vatten
3. Socker
4. Citronsaft
5. Någon krydda (t ex te, cognac, rom eller whisky).
För övrigt har jag förstått att ni svenskar alltid dricker punchen varm. Stämmer detta verkligen eller det bara något som man säger. Själv har jag alltid druckit den kall på alla fester!
1. Sprit (Arrak)
2. Vatten
3. Socker
4. Citronsaft
5. Någon krydda (t ex te, cognac, rom eller whisky).
För övrigt har jag förstått att ni svenskar alltid dricker punchen varm. Stämmer detta verkligen eller det bara något som man säger. Själv har jag alltid druckit den kall på alla fester!
-
- Saknad medlem †
(Nu ska väl allmänna diskussioner inte hållas i quizzen, men för den här gången; saxar Nationalcykelns def av arrak, "...ytterst av arab. araq 'svett', 'saft', 'sprit'), spritdryck som framställs av sockerrör, ris, melass eller saften av kokos- och dadelpalmer. Arrak tillverkas i Indien, i Sri Lanka och på Java och används i Sverige bl.a. i punsch samt i bakverk och konfekt." Den arrak man kan få i arabvärlden är snarare en sorts pastis/ouzu/raki, och har inte mer än namnet och alkoholen gemensamt med den sydostasiatiska sort som finns i punschen.
Att vi svenskar alltid skulle dricka punschen varm stämmer inte alls, gör man det så är det snarast av kulturhistoriska skäl el.dyl. Min personliga punsch-konsumtion är minimal, och alltid rumstempererad.)
Att vi svenskar alltid skulle dricka punschen varm stämmer inte alls, gör man det så är det snarast av kulturhistoriska skäl el.dyl. Min personliga punsch-konsumtion är minimal, och alltid rumstempererad.)
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
-
- Medlem
Den varna som kännetecknas av lantligt arbete (eller egentligen värdeskapande i största allmänhet) heter ju vaishya. Ordet är förstås sanskrit och har nått oss genom rommani. När jag pluggade religionsvetenskap var det ett sätt att lära sig varnas att tänka "vaishyas bor på vischan". Så det är egentligen ingen annan koppling än att det är samma ord. Precis som moksha och mucka, för att fortsätta med rommaniord som återfinns som centrala begrepp i hinduismen.
Hexmasters fråga.
/ Probstner
Hexmasters fråga.
/ Probstner
-
- Saknad medlem †
-
- Saknad medlem †