Historieförfalskining?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
BueDigre
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 januari 2005, 22:37
Ort: Örebro

Historieförfalskining?

Inlägg av BueDigre » 4 mars 2005, 09:27

http://www.svenskanamn.se/

På följande länka kan man läsa att freja ursprungligen är isländskt, att det kommer från ordet fru och att det betyder härskarinna.

Med tanke på att vanerna dyrkades långt innan island koloniserades, att fru kommer från tyskan och att freja är en form av frey vilket betyder frö så måste jag dra slutsatsen att det antingen rör sig om medveten förfalskning eller att de personer som sitter och skrivers dessa namnsidor inte vet vad de talar om.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 mars 2005, 11:48

Nu är jag ingen moderator, men tycker ändå att det är två olika syftningar med inlägget, dels passar din rubrik in i detta forum och dels så passar innehållet i ditt inlägg i språkhistoria tycker jag. Nu vet jag inte riktig hur man skall tolka ditt inlägg. Från hemsidan som du angav stod det bl a om Freja: "I asatron var Freja eller Fröja dotter till Njord och syster till Frej. Hon dyrkades som kärlekens gudinna." Jag tror inte att namnet har nån betydelse till tyska ordet för "fru", utan det är helt enkelt ett isländsk namn.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 mars 2005, 16:22

För det första så är "historieförfalskning" ett starkt ord, används med fördel om systematiskt förfalskande av historien, men kanske inte om enstaka missar av mindre betydelse. (Annars vet jag inte vem som skulle kasta första stenen...)

För det andra så skriver Svenska Namn inte att ordet "freja" är isländskt, de skriver att det är ett isländskt namn; även om man naturligtvis kände till gudinnan i Sverige före år 1800 så var det (tydligen) inget namn man gav till sina flickor. Det stämmer säkert.

För det tredje så skriver de inte att "freja" kommer från "fru", utan att det härstammar från samma ord som "fru", alltså att de två orden har ett gemensamt ursprung, vilket inte motsägs av Ordboken.
SAOB skrev: FRU...

ETYMOLOGI: [fsv. fru (frua, fruwa, frugha); jfr d. frue, ä. d. äv. frughæ, isl. fr; av fsax. fra, mnt. vrwe, motsv. fht. frouwa (t. frau); identiskt med det inhemska isl. freya, härskarinna, fru, fem. till ett germ. frauja-, herre (jfr gudanamnet FRÖ).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 mars 2005, 11:10

Ja, på det viset så besvarade Hexmaster resten på frågan, mycket bra beskrivet.

Stefan

Skriv svar