Om negrer och bögar

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 april 2005, 21:26

Alf Henrikson berättade om ett tillfälle, vilket årtionde det nu var, när redaktören på tidningen han då jobbade på vände sig till honom och en till och sade: "Det är en neger på stan!" - Så fick de bege sig ut för att leta reda på personen ifråga, och försöka göra någon sorts artikel om det hela.

Edit: Ähh, minnet spelade mig ett spratt - det var en turk på stan. Året var 1929.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 april 2005, 21:27

Min morfar låg i en skyttegrav vid reträtten i södra Serbien 1918 när han plötsligt såg ett gäng franska uniformer, skenbart utan människor, i närma sig. Det hördes stridstjut, och ovanför hjälmarna blixtrade knivar. När de kom närmare syntes ögonvitor i mörkret mellan hjälmen och kappan.
- Vad gjorde ni? frågade jag när jag var liten.
- Vi sprang, svarade morfar.
Det var inte så vanligt med svarta i Böhmerwald under tidigt 1900-tal heller...

Vad nu detta har med språkhistoria att göra.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 9 april 2005, 17:13

Första gången min pappa såg svarta människor var 1952 när amerikanska löparstjärnor på väg till OS i Helsingfors deltog i en tävling i Hässleholm. Han var väl åtta år när det hände och likhet med många andra som köpte biljetter var han mer intresserad av att få se "negrer" för första gången än att se på själva löpartävlingen.

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 16 april 2005, 19:51

Flera inlägg här tyder på att det var något ovanligt att se en neger i Sverige. Negrer var kuriösa men man betraktade dem med nyfikenhet, inte förakt. Hur man har lyckats få ordet neger att betyda något nedsättande är för mig oförståeligt. Jag såg att glassen Nogger Black också blivit polisanmäld. Heja Sverige. Om någon anser ordet neger nedsättande säger det nog mer om vederbörandes inställning än ordets värde.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 april 2005, 21:04

Rimligt är väl att föremålet för ett begrepp själv får avgöra om det är kränkande eller inte.

/ Probstner

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 18 april 2005, 15:15

Ingen av de negrer jag känner känner sig kränkt av att kallas neger. Det är nog frågan om att försöka hitta något att gnälla över.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 18 april 2005, 15:37

Då har vi lite olika erfarenhet i våra respektive bekantskapskretsar.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 april 2005, 20:54

Jag delar Probstners erfarenhet. De svarta jag känner skulle inte uppskatta ett sådant skällsord.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 april 2005, 10:01

För fullständighetens skull kan vi ju ta med en viss glass också - susning.nu har den bästa sammanfattningen:
Centrum mot rasism manar till bojkott mot GB p.g.a. att reklamkampanjen "Nogger + lakrits = sant" i graffitistil skulle anspela på ordet nigger. Allmänheten garvar.

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 19 april 2005, 12:02

Dûrion Annûndil skrev:Jag delar Probstners erfarenhet. De svarta jag känner skulle inte uppskatta ett sådant skällsord.

Mvh -Dan
De anser neger vara skällsord, men negrer är ju vad de är. Ni två är stockholmare. Anser ni också det vara skällsord?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 19 april 2005, 13:02

Men ord ändrar ju mening och innebörd över tiden - idiot var en gång en medicinsk diagnos. Jag har någonstans en artikel från 50-talet som helt kliniskt talar om idioter, svagsinta (eller var det sinnesslö?) och imbecilla, samt behandling för detta. Det verkar inte ha varit några konstigheter med den benämningen då - men idag skulle ingen i seriösa sammanhang komma på att etikettera en förståndshandikappad person som idiot. Idag används de orden som skällsord, och de medicinska termerna är t.ex. psykisk ohälsa och förståndshandikapp.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 april 2005, 14:44

Finns det exempel på ord som gått den andra vägen, från att ha varit skällsord el.dyl. har blivit rumsrena? Utom "bög" då...

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 24 april 2005, 01:17

Synonymer, eufemism, negativ laddning

Jag förflyttar diskussionen angående orden neger och eskimå hit istället för att skapa ett nytt ämne. Jag tänkte att vi kunde diskutera ord som kan anses negativa. På vilket sätt är de negativa? Varför är de negativa? Vilka synonymer kan brukas för dem? Kommer med några förslagsord:

bög
eskimå
indian
mongol
neger
rödskinn

Jag vill påstå att det finns olika domäner där orden kan/inte kan användas. Jag skulle aldrig använda ord som neger, eskimå inom (fyskisk)antropologi, eftersom de är vulgära och inte specificerar tillräckligt. Motsatsen anser jag om ordet mongol, som är för specifikt för att brukas i vardagliga samtal.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 april 2005, 09:25

Fubbik skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag delar Probstners erfarenhet. De svarta jag känner skulle inte uppskatta ett sådant skällsord.

Mvh -Dan
De anser neger vara skällsord, men negrer är ju vad de är. Ni två är stockholmare. Anser ni också det vara skällsord?
De "är" inte mer negrer än i ett föråldrat språkbruk. Det är en benämning som svarta personer förkastar som nedsättande, och som de flesta av oss andra vet är nedsättande och använder i den kontexten. Man kan jämföra med att "mongoloid" inte längre är en accepterad benämning på personer med Downs Syndrom. Däremot är det inte särskilt jämförbart med "stockholmare", eftersom det är en neutral benämning som personer som bor i Stockholm använder sig av ganska ofta, ungefär som "svensk" för de som bor i Sverige. Men visst, i vissa sammanhang kan även dessa benämningar användas med förakt i tonen av personer som inte identifierar sig som varken eller.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 3 maj 2005, 14:43

Läser SvD's språkspalt Skalman? SPRÅKSPALTEN - Laddade ord

:)

Skriv svar