Nej inte alls - neger står i en klass för sig. Har själv använt ordet neger när jag citerat svenska sjömän under kriget men använder det självklart inte själv år 2017. Man skulle knappast kunna säga negerhalvön, negerspråket eller negervärlden - men Arabiska halvön, arabiska och arabvärlden fungerar bra.pandersson2 skrev:En liten undran, är arab på väg att få samma utveckling som neger?
Jag skulle mena att det som styr graden av nedsättande är om en benämning avhumaniserar en person och kollektiviserar densamme, jmf. dansk/danskjävel - en dansk är ok men danskjävel reducerar personen till en opersonlig och förutsägbar dussinperson. Samma med arab/arabjävel. Ord som neger, guling är självklart nedsättande genom sin avhumaniserande effekt men skulle kunna vara ännu värre om man sa nigger, bamsing eller gook. Enklast är ju att strunta i rasen på samma sätt som om det vore en belgare(vilken man inte kallar viting) och säger etiopier, korean eller vad det nu är, om en person är från Sydafrika är väl nationaliteten intressantare än huruvida denne är vit eller svart?
Fast vad tusan vet jag egentligen, språk är ju en tvåvägskommunikation och handlar alltså självklart inte endast om vad talaren avser med sina ord, lika viktigt är ju hur mottagaren tolkar det talade. Annars kan man ju säga vad man vill till vem som helst utan att behöva utkrävas något ansvar , man behöver då bara hänvisa till sin egen tolkning av det sagda.