Om ett ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Om ett ord

Inlägg av Marcus » 19 februari 2005, 14:06

Jag tänkte bara tipsa om ett nyhetsbrev som kanske kan vara av intresse för er som frekventerar denna avdelningen, nämligen "Om ett ord" som man hittar på http://www.omettord.se
Det senaste nyhetsbrevet skrev:Swingpjatt.

Swingpjatten var 1940-talets stora fantast av swingmusiken. Typiska kännetecken var smala byxor, långa slipsar och väl tilltagna kavajer. Ordet kom till våren 1941, i samband med en läsartävling i SvD. Tävlingen utlystes av kåsören Kar de Mumma, som ansåg att det saknades ett gemensamt namn för den swingdansande ungdomen. Namnförslagen som läsarna skickade in var många och kreativa. Geléplätt, luggputte, nalenschejk, swingpys och frisörskräck är några exempel, men det var alltså swingpjatt som till slut vann. Ett namnförslag som kåsören själv ska ha kommit på. Även om han höll tyst om den saken i tidningen.
/Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2005, 14:08

Jag var inne på den där hemsidan nyss. Men det krävs lösenord vad jag har förstått eller har jag kanske fel.

Stefan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 19 februari 2005, 14:16

Det krävs inget lösenord.
Ifall du vill prenumerera knappar du in din epost-adress och klickar på "Prenumerera", vill du läsa om de tidigare orden som man tagit upp, klicka på länken "Ordbiblioteket".

/Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2005, 14:22

Jag har börjat förstått hur det går till nu, tack för tipset hemsidan.

Stefan

Skriv svar