Ortnamn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Ortnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 14:20

I inledningsvis, kom ihåg att det stavar som rubriken anger och inte med "s" mellan ort och namn. Jag gick på en ortnamnkurs i somras och då sa de som höll i kursen att de är allergiska mot ordet "ortsnamn". Eftersom det har kommit en tråd om tuna- namnen som är min egen och den redan gamla tråden om husbyar, så tycker jag att vi kan diskutera allmänt kring ortnamnens betydelse. Det har en viss del av svensk historia att göra.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 15:04

Det var ett namn som jag funderade på och som ligger i Biskopskulla socken, Enköping kommun, Uppsala län.

Bild
Antagligen gick en väg till Sala från denna socken.

Antagligen har det också funnit en silvergruva i skogen kring Håmsta i socknen också. Men det är en historia som är lite kortfattat hos mig, kanske man kan hitta nånting i en text om ortnamnen i Uppland.

Stefan
[/img]

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ortnamn

Inlägg av Hexmaster » 1 februari 2005, 15:23

Stefan Lundgren skrev:då sa de som höll i kursen att de är allergiska mot ordet "ortsnamn"
Skulle det vara ett tungt vägande skäl...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 15:26

Inte direkt, men för några andra förmodar jag. Ja, det är bara en liten parentes, för jag tänker hålla på med ortnamnen och deras historiska syfte o sammansättning i denna tråd.

Stefan

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Ortnamn

Inlägg av Örjan » 1 februari 2005, 15:33

Hexmaster skrev:
Stefan Lundgren skrev:då sa de som höll i kursen att de är allergiska mot ordet "ortsnamn"
Skulle det vara ett tungt vägande skäl...
Har du inte lärt dig att man ska visa hänsyn till allergiker? :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 15:35

Nu diskuterar vi kring ortnamnen tycker jag. :D

Stefan

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Krusse » 2 februari 2005, 09:25

För en tid sedan kom förslag på att stryka genitivbindningarna inuti dubberord t.ex. ortSnamn. Jag kommer ihåg detta pga. diskussionen att benämna bibliotekens lånEdiskar med enbart låndisk. Men det verkade aldrig bli något av detta förslag vem det nu var som låg bakom - språknämden(?). Det är väl knepigt hur språket hela tiden invecklas, eller hur.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2005, 10:07

Som sagt.

Såg en liten sammanställning för brittiska öarna, vilka sorters namn som kommer från vilka perioder; romerska, anglosaxiska, vilka de nu är. Finns det något motsvarande här? Alltså enkla tumregler (som man kan komma ihåg utan vidare) för om en ort kan ha rötter i medeltid eller vikingatid etc.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 2 februari 2005, 11:41

Det finns säkert för Sveriges del också. Jag kom i kontakt med något liknande när jag läste kulturgeografi under det fjärran 1980-talet. Men jag kommer bara ihåg fragment.

Exempelvis: boda, måla och ryd (inkl röd, rödja etc) är exempel på ortnamn från den högmedeltida kolonisationen av utjordar. Allt med gamla gudanamn plus sådant som vi etc är naturligtvis äldre. De på annan plats diskuterade husabynamnen antas vara knutna till kungliga gods. Plus naturligtvis alla "genomskinliga" namn från de senaste fyrahunda åren där kunganamn (typ Karlstad) och liknande förekommer.

Men jag har ingen aning om vilken skrift jag hämtat detta ur.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 2 februari 2005, 16:01

Finns det några källmaterialsamlingar tillgängliga för allmänheten, vad gäller ortnamnsmaterial? Det jag fikar efter är (förstås) i första hand sammanställningar över olika namnled, med så detaljerade uppgifter som möjligt om omnämnandereferenser, placering, uttydning mm. Helst digitalt tillgängligt, naturligtvis. Jag har länge burit på några idéer om att visualisera sånt material, det vore kul om det fanns lite bulkfakta att bygga från.

...och Probstners sammanfattning stämmer med den bild jag fick när jag plöjde Svenskt Ortnamnslexikon (eller hur den nu heter).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 12:04

Det finns en rad böcker och avhandlingar kring ortnamnen i Sverige, det finns också kring sockenbildningen som är ett "jämsides" ämne. Det finns böcker om de namn som har suffixen -ryd, -inge, -tuna och -löf(löv). Samt att det finns böcker om landskapen med sockenindelning. Volymerna som behandlar Älvborgs län har även uppgifter om storleken av varje torp, gård och gods.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 3 februari 2005, 13:40

Men är något av det användbart om man vill bygga upp en databas? Oanvändbart i såna sammanhang är till exempel ortnamnslexikon eller geografiskt uppställda samlingar. Alfabetiska listor i tabellform är nästan det enda som går att använda av tryckt material. Digitalt material däremot kan ha mer skiftande form.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 14:07

Olof

Om det är uppbyggande av en databas som du åsyftar på så finns det ännu som ännu håller på att byggas upp. Jag vet att du kommer ifrån Bälinge, du kan läsa lite grann om ortnamnen inom Bälinges forna sockengräns på följande länkar. Sedan kommer ett pop-up fönster upp som antingen innehåller handskriven eller maskinskriven text.

http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdwe ... 7301c1.htm

Uppsala län(dock ej alla socknar)
http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdwe ... n/ups1.htm

Sveriges län(den gamla länsindelningen)
http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index.htm

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 18:53

Socknar som börjar på Gryt- ligger oftast på steniga platser.
Exempelvis: Gryta i Uppland och Gryteryd i Halland.

Stefan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 5 februari 2005, 21:29

Olof Ekström skrev:Finns det några källmaterialsamlingar tillgängliga för allmänheten, vad gäller ortnamnsmaterial?
Jag har visserligen aldrig använt Svensk geografisk årsbok, men ibland brukar den citeras. Någon som vet mer?

Skriv svar