Ordet jabba kommer det från Bibelns Job.

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
muller
Tidigare medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 januari 2005, 09:20
Ort: Stockholm

Ordet jabba kommer det från Bibelns Job.

Inlägg av muller » 29 januari 2005, 22:27

Efter att ha läst litet av Jobs bok i Bibeln slog det mig att det kan vara ursprunget till ordet jobba och vår inställning till jobb och arbete. Kan det vara riktigt tro? Job och jobb är ju likt och boken handlar om arbete och motgång och framgång.
Kanske att vår inställning till arbete och organiserandet av våra liv formats av den boken i Bibeln? Eller så passade den de som införde kristendomen som tro bäst då. Hur var det andra icke passande tänkandet i så fall?
Ledde införandet av Bibeln till ett bättre samhälle än tidigare och en utveckling till ett bättre samhälle? Kunde det vara annorlunda och hur? Det beror ju på vad man menar med bättre. Men i termer som välstånd, utveckling, trygghet, självförverkligande.
Ordet arbete låter mer akademiskt medan jobba är det folkligaste och vanligaste tycker jag mig också ha märkt!.
Hur det nu har blivit så?
Jag kan självklart inte bevisa om Gud finns eller hur jorden kom till. Det kan ingen.
Alltså! Kan Job i Bibeln vara ursprunget till ordet jobba och har den påverkat på något sätt?
Har den misstolkats? Kan den tolkas annorlunda eller gäller andra kriterier?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 29 januari 2005, 22:34

Så här skriver http://www.etymonline.com/index.php?term=job:
job: 1557, in phrase jobbe of worke "piece of work" (contrasted with continuous labor), perhaps a variant of gobbe "mass, lump" (c.1400, see gob). Sense of "work done for pay" first recorded 1660. Slang meaning "specimen, thing, person" is from 1927. The verb is attested from 1670. On the job "hard at work" is from 1882. Jobber "one who does odd jobs" is from 1706. Job lot is from obsolete sense of "cartload, lump," which may also be ult. from gob.
De gissar alltså på en vidareutveckling av ordet gobbe, i överförd mening typ "skitgöra".

Så det verkar åtminstone enligt den källan mer vara en slump att orden liknar varandra.

/ Probstner

muller
Tidigare medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 januari 2005, 09:20
Ort: Stockholm

Ordet jobb.

Inlägg av muller » 30 januari 2005, 09:07

Tack!

Enligt Nationalencyklopedin, sedan 1898 av eng. job 'arbete,affär,transaktion',
av ovisst engelskt ursprung.
Enligt Encyklopedia Britannica, Latin from Greek lob, from hebrew lyyobh
1.The book of Job
2. A narrative and poetic book of canonical Jewish and Christian Scripture.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2005, 13:52

muller, det kan ju vara så att namnet Job kommer från ordet jobba. Namn brukar betyda något, om det nu finns någon koppling mellan dem så tror jag snarare på det förhållandet än det omvända. Men nu är det så att många ord har ett ursprung som inte går att bevisa eller ens avgöra med någorlunda sannolikhet.

muller
Tidigare medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 januari 2005, 09:20
Ort: Stockholm

Någorlunda sannolikhet.

Inlägg av muller » 12 februari 2005, 13:16

Det är väl det närmaste man kan komma.
Job och jobba tycker jag liknar varandra liksom tidsskillnaden tyder på vad som kom först.
Fundera kan man ju. Jobs bok handlar just om jobbet och strävande.Uppskattning förlust och återupprättelse. Mycket så med jobb i allmänhet.
Det kan ha präglat en del av vår syn på arbete och liv. Bara roligt att vardagsfilosofera kring.
Tycker själva att det kan vara möjligt. Fast bara någorlunda sannolikt.

Skriv svar