Utdöda språk???

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Vidunder
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 november 2004, 13:57
Ort: Uppsala

Utdöda språk???

Inlägg av Vidunder » 7 november 2004, 14:02

Hej, jag skulle behöva lite hjälp med att få tag i fakta om utdöda språk, exempelvis om akkadiska, gotiska (krimgotiska), latin (vulgärlatin), fornnordiska, ös, boro osv osv.
Skicka gärna mig länkar (dock ej Wikipedia).

Mvh Sarah

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Utdöda språk???

Inlägg av Lindir » 7 november 2004, 21:51

Vad är det för typ av fakta du vill ha? Vill du hitta "torrfakta" om vilka de är och var eller av vilka de talades, eller vill du lära dig något om själva språket, t ex hur det skrevs och talades?

Några allmänna sidor av olika slag är:

http://linguistlist.org/forms/langs/Get ... ntLgs.html
http://www.yourdictionary.com/languages.html#table
http://www.ancientscripts.com/

Vidunder
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 november 2004, 13:57
Ort: Uppsala

Re: Utdöda språk???

Inlägg av Vidunder » 8 november 2004, 19:51

Lindir skrev:Vad är det för typ av fakta du vill ha? Vill du hitta "torrfakta" om vilka de är och var eller av vilka de talades, eller vill du lära dig något om själva språket, t ex hur det skrevs och talades?

Några allmänna sidor av olika slag är:

http://linguistlist.org/forms/langs/Get ... ntLgs.html
http://www.yourdictionary.com/languages.html#table
http://www.ancientscripts.com/
Både ock skulle vara till hjälp tack :) Behöver så mycket jag kan få.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Utdöda språk???

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 december 2004, 18:18

8O

Jag har först nu läst att det här på den här sidan påstås att latinet är ett utdött språk. Det stämmer ju absolut inte!!!

Det moderna latinska språket är ju fortfarande tillsammans med italienskan officiellt språk i Vatikanstaten d.v.s. den Heliga stolen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Utdöda språk???

Inlägg av Hexmaster » 7 december 2004, 18:45

Ralf Palmgren skrev:Det stämmer ju absolut inte!!!
Läs ännu noggrannare :) det var vulgärlatinet det gällde.

Edit: Och det är helt klart stendött, oavsett vad man tycker om det vanliga latinet.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 december 2004, 18:48

Jodå. Visst är latin ett dött språk:
Nationalencyklopedin skrev:"Döda språk, en något oegentlig benämning på språk som inte längre fungerar som modersmål för någon"
Även den sedan adolescensen maximalt latinlärde och obstinate vatikanstatspatriot är mig veterligt primärt uppvuxen på en lingvistisk diet av dagsaktuell italienska. ;)

Se hur många latinderivat ni kan hitta där, va!

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Utdöda språk???

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 december 2004, 19:12

Personligen är jag av den åsikten att ett språk är utdött om det inte längre utvecklas och används i dagens dag som ett levande sätt att kommunicera på.

Latinet är ett officiellt språk i Vatikanen. Det används ännu i dag av levande människor att kommunicera på. Dessutom utvecklar man ständigt språket och nya ord uppfinns av en speciell instans inne i Vatikanen. Därför har moderna begrepp som atombomb latinska ord.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 december 2004, 19:25

Nationalencyklopedin skrev:Modersmål, det språk som barn lär sig först (förstaspråk). Modersmålet är det redskap som barn lär sig utnyttja för att kunna använda symboliska begrepp och koda sin omvärld.
Latin är alltså ett dött språk med den vedertagna definitionen av modersmål - ingen person lär sig latin som förstaspråk.

Själv håller jag med dig att just termen "död" är något missvisande i sammanhanget - men det råkar vara den etablerade termen. "Svårartat paralyserade språk, sedan länge sängliggande i väntan på att strömmen till respiratorn tar slut, och endast saknad av närmast sörjande universitetslektorer och katolska präster" vore en kanske en bättre benämning, men något opraktisk. :)

Latin upplever väl en nära-döden upplevelse för tillfället, medan sanskrit och dylika har passerat gränsen till de sälla jaktmarkerna.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Utdöda språk???

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 december 2004, 19:42

Vi är eniga om åtminstone en sak. Ingen i dag levande människa har latin som modersmål.

Jag håller dock inte med dig om att latin håller på att dö ut. Inom många yrken används latinet fortfarande. Biologer, läkare, farmaceuter, historiker.... använder latinet fortfarande i sitt dagliga arbete. Därför anser jag att latinet inte på länge kommer att dö ut.

Har du månne själv läst latin vid universitetet? Det är ett väldigt intressant språk som jag kan varmt rekommendera åt alla som är intresserade av historia.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 december 2004, 20:03

Nej, jag har inte läst latin explicit, men jag är biolog, så jag har någon koll på hur latinet idag nyttjas inom det fältet. Latin har stor betydelse inom taxonomin till exempel. Tyvärr måste jag säga att latinet förlorar mark - här som överallt annars - som lingua franca till engelskan. Visst, nya termer myntas på latin, men inte i tillnärmelsevis lika stor omfattning som på engelska. Tendensen är densamma inom medicinen, för övrigt. O tempera, o mores! :(

Men, nej, latinet kommer säkerligen inte att försvinna helt.

För att återvända till trådens ursprungsfråga så är Tore Janssons Latin: Kulturen, historien, språket en god introduktion till ämnet, om man är intresserad av mer än bara verbböjningar. Finns för en billig penning i pocket.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2004, 09:40

Här är en förvånansvärt lättläst introduktion till latinet:

http://www.hexmaster.com/jox/latin/

(Det är (tyvärr) inte jag som skrivit den; sidorna var bedrövligt fula så jag fixade till dem och lade hos mig, efter att ha fått OK från förf.)

Ralf; tyvärr står där ingenting om vulgärlatin, ett språk som skiljer sig avsevärt från såväl nylatin som klassisk latin. Lite synd eftersom det ju var just utdöda språk den här tråden skulle handla om.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2005, 14:10

Det finns indianspråk i Nordamerika som blev utdöda innan de vita kom till denna del av världen. Jag läste om en indianstam som fanns i delstatens Utah och hade ett dylikt namn med språket som följd, värt att nämna i denna tråd.

Stefan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 20 februari 2005, 14:15

Hur var det med östgotiska? Visst var det det språket som dog ut eftersom alla östgoter förintades i ett enda slag?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1612
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 20 februari 2005, 14:37

Schwalbe skrev:Hur var det med östgotiska? Visst var det det språket som dog ut eftersom alla östgoter förintades i ett enda slag?
Snarare blev de assimilerade av italienarna efter att deras rike krossades av det Östromerska riket under 500-talet.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 21 februari 2005, 11:24

Var verkligen "östgotiska" ett eget språk? Den gotiska delningen varade bara ett par sekler men i en oerhört turbulent omgivning, jag vet inte vilka förutsättningar olika gotiska dialekter kan ha haft för att divergera. Att krimgotiskan skilde sig mer kan jag lättare tänka mig.

Skriv svar