Ord som har fått ändrad betydelse

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 3 februari 2006, 11:28

Hexmaster skrev:Middag var det man åt mitt på dagen. Mittimellan förmiddag och eftermiddag. Har fortfarande svårt för folk som äter "middag" på kvällen.
Eller med de lömska danskarna som spisar frukost till middag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 3 februari 2006, 11:40

CvD skrev:Vad gäller den i dag använda termen syssling som används vissa provinser, så använder jag tremänning.
Används inte nästkusin i Skåne?/CvD
I finlandssvenskan känner, enligt min uppfattning, de flesta varken till syssling, tremänning eller nästkusin. Men säger du SMÅKUSIN så vet de allra flesta att man avser kusinernas barns släktrelation.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 3 februari 2006, 13:48

Hexmaster skrev:Middag var det man åt mitt på dagen. Mittimellan förmiddag och eftermiddag. Har fortfarande svårt för folk som äter "middag" på kvällen.
Släkten i Småland äter fortfarande middag mitt på dan och kvällsmat på kvällen.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 mars 2006, 08:59

I vilken mån har förskönings-ligisterna lyckats få ordet paviljong att användas istället för det hederliga barack?

Fick just syn på ordet i dagens avis, rörande ett "tillfälligt bygglov för en förskolepaviljong". Tvivlar på att det gäller ett lusthus med snickarglädje el.dyl...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 14 mars 2006, 09:43

Hexmaster skrev:I vilken mån har förskönings-ligisterna lyckats få ordet paviljong att användas istället för det hederliga barack?
Barack knappast längre pk i kommunal nomenklatur. Har inte hört ordet användas på allvar sedan åren runt 2000.

/ Probstner

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 15 mars 2006, 20:12

Fortfarande är det väl så att kvällsmat och middag har lite olika betydelser. Kvällsmat äts i hemmet kvällen, medan middag antingen äts på restaurang eller med gäster hemma. Middag äts också på kvällen, men möjligen något tidigare.

Ungefär så har jag använt begreppen kvällsmat och middag, men jag inser nu att middag alltmer börjar tränga ut ordet kvällsmat. Undrar om någon säger kvällsmat om 30 år?

/a81

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2006, 20:43

a81 skrev:Fortfarande är det väl så att kvällsmat och middag har lite olika betydelser. Kvällsmat äts i hemmet kvällen, medan middag antingen äts på restaurang eller med gäster hemma. Middag äts också på kvällen, men möjligen något tidigare.

Ungefär så har jag använt begreppen kvällsmat och middag, men jag inser nu att middag alltmer börjar tränga ut ordet kvällsmat. Undrar om någon säger kvällsmat om 30 år?

/a81
När min farmor brukar säga att det är kvällsmat så är det alltid nånting lättlagad, jag vet inte om dessa ord har någon lokal innebörd också. Middag är någonting som man äter rejält på eftermiddagen, däremot brukar inte mor säga att vi skall äta kvällsmat, däremot så brukar min farmor göra det.

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 15 mars 2006, 21:08

För mig så heter målet som äts mitt på dagen middag, det vill säga så som Hexmaster brukar det. På kvällen äter man kvällsmat.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 15 mars 2006, 23:54

Probstner skrev:
Hexmaster skrev:I vilken mån har förskönings-ligisterna lyckats få ordet paviljong att användas istället för det hederliga barack?
Barack knappast längre pk i kommunal nomenklatur. Har inte hört ordet användas på allvar sedan åren runt 2000.

/ Probstner
I icke-officiell nomenklatur används det väl fortfarande? Jag vet att vi har kallat alla former av uppställabara "paviljonger" för just baracker. Har oftast handlat om temporära lokaler på gymnasiet och högskolan. Samt en del bostäder av sämre kvalité...

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 16 mars 2006, 00:58

Ordet "nykter" har väl ändrats en del. "Nykterister" var väl såna som från början enbart handskades med
alkohol "nyktert" dvs "ansvarsfulllt", "försiktigt". Dvs drack de alkohol lite, eller sällan, men nog drack de.
En "absolutist" var istället den som strängligen inte använde alkohol alls, någonssin. Det fanns en klar distinktion

Men i dagens språkbruk låter "absolutist" arkaiskt och "nykterist" används för människor som aldrig dricker.

Min teori varför det är så är att många absolutister gärna kallade sig för "nykterist" istället för "absolutist" eftersom
det är en mer positiv klang i ordet "nykterist", dvs att ordet "nykterist" upplevs mer som en benämning på en person som är klar i bollen, försiktig och förnuftig, och inte lika fundamentalistisk som en "absolutist".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2006, 09:28

Giancarlo skrev:"Nykterister" var väl såna som från början enbart handskades med alkohol "nyktert" dvs "ansvarsfulllt", "försiktigt".
Såvitt jag kan se verkar betydelseförskjutningen ha gått åt andra hållet. "Nykter" kommer nog ursprungligen från latinska ordet för natt, nocturn, "i så fall att jämföra med vissa till nocturnus bildade mlat. benämningar sammanhängande med gudstjänster på natten eller tidigt på morgonen." (SAOB) Före frukost är man på fastande mage = nykter. "Win skal Soldaten icke nykter .. i sig ösa" är en förträfflig minnesregel från 1717 jag hittar på samma sida.

Fast redan då verkar betydelsen ha glidit över till starkvarornas område. I vilken mån nykteristen dricker lite lagom eller inte alls lyckas jag inte riktigt läsa in, men jag lutar åt det förra, som ju också är den betydelsen du skriver om. Som här: "som (av princip) helt avhåller sig från bruket av rusgivande drycker (förr äv. enbart brännvin) ss. njutningsmedel, absolutistisk, helnykter."

Undantaget för brännvin leder till Albert Engströms högfärdsnyktre präst: "Brännvin kommer aldrig i mitt hus, men understundom tager jag mig en genever."

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 mars 2006, 12:43

"Win skal Soldaten icke nykter .. i sig ösa"
Med dagens betydelse av ordet nykter verkar det vara en bra regel om man vill sluta dricka för evigt. :wink:

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 16 mars 2006, 13:47

Belisarius skrev:I icke-officiell nomenklatur används det väl fortfarande? Jag vet att vi har kallat alla former av uppställabara "paviljonger" för just baracker. Har oftast handlat om temporära lokaler på gymnasiet och högskolan. Samt en del bostäder av sämre kvalité...
Jovisst, men det är väl knappast något man skriver när verksamheten presenteras på hemsidan eller i tidningsannonser.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2006, 14:50

Probstner skrev:Jovisst, men det är väl knappast något man skriver när verksamheten presenteras på hemsidan eller i tidningsannonser.
Precis - Googling "barack skola" ger 656 träffar, "paviljong skola" över 10.000.

Typisk paviljong, den här är från Kungsbacka men de är väl sig lika mest överallt:
Bild

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 mars 2006, 21:31

''Paviljong'' var det officiella namnet på skolbyggnaderna som smälldes upp på skolgården när jag gick i grundskolan, det var det ordet som rektorer använde, annars sade man ''barracker'' helt enkelt. ''Paviljong'' är ju ett lite vackrare ord, men det känns ändå som att ''barrack'' är det mest passande ordet för sådana konstruktioner.
Mvh Andreas

Skriv svar