Ord som har fått ändrad betydelse

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 juni 2005, 12:40

Hexmaster skrev:
Donkeyman skrev:Men det har varit sagt i positiv mening och uppfattats positivt av kärringarna (fruarna).
Föredömligt, men ords betydelser och "klanger" kan ju - eller brukar kanske är rättare - förändras med tiden. Det som åtminstone jag resonerat kring är hur ordet uppstod en gång i tiden, och det var som sagt nog ur "karl", inte alls ur "kär".
Det kan ju vara lite lokala variationer också. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 juli 2005, 09:19

Skrivkramp användes en gång i tiden - 1800-tal - om en verklig sjuka; så som den beskrivs i NE så påminner den om det s.k. karpaltunnelsyndromet, som inte är ovanligt bland folk som använder datorer hela dagarna. Det verkar dock ha varit en tacksam diagnos för simulanter; NE gör bara en antydan, andra källor skriver rent ut att det var inbillning och/eller bluff.

Idag används det som bekant enbart i sin överförda bemärkelse.

Roccalas
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 juli 2005, 23:56
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Roccalas » 29 juli 2005, 00:37

Hexmaster skrev:Enfaldig betydde förr enkel, dvs. ej dubbel eller så. SAOB tar upp flera exempel, t.ex. "runornas enfaldighet", med vilket inte menades att de skulle vara dumma utan att de är enhetliga (vilket visserligen inte heller är sant).
Stämmer, jämför "ett fyrfaldigt leve..."

Roccalas
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 juli 2005, 23:56
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Roccalas » 29 juli 2005, 00:41

Ordet tidning betydde helt enkelt nyhet förr i tiden. Det äldre uttrycket " att bringa tidningar" bteyder alltså att komma med nyheter.

Roccalas
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 juli 2005, 23:56
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Roccalas » 29 juli 2005, 00:54

Jag har för mig att orden brylling och syssling i från början betydde manlig respektive kvinnlig kusin. Numera används de val i betydelsen tremänning och fyrmänning.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 augusti 2005, 01:47

Roccalas skrev:Jag har för mig att orden brylling och syssling i från början betydde manlig respektive kvinnlig kusin. Numera används de val i betydelsen tremänning och fyrmänning.
Syssling är kusinbarn, om ordet hade en annan innebörd förut vet jag inte.
Brylling känns ännu mera avsides. :) 8O

Stefan

Roccalas
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 juli 2005, 23:56
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Roccalas » 6 augusti 2005, 23:59

Syssling verkar ha flera betydelser. Jag har alltid använt och hört det som benämning på det släktskap som barn får till varandra, vars föräldrar är kusiner. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2005, 12:39

Värst kan betyda antingen sämst eller bäst; "värstingar" om folk är det förra, om maskiner det senare, för att ta två exempel. Huruvida ex.vis en "värsting-häst" är något positivt eller negativt kan man fundera över.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 augusti 2005, 14:22

Och hur ordet används. Mina barn: "han är värsta bra".

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 augusti 2005, 18:11

Probstner skrev:Och hur ordet används. Mina barn: "han är värsta bra".

/ Probstner
Lite utökning, det var värst vad den var bra.

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 augusti 2005, 17:48

Mördare, att mörda betydde att nedgömma och mord hade samma betydelse som vad vi idag kallar överlagt mord. Ordet uppstod under vikingatiden för att särskilja mellan att döda på lagligt sätt och att döda i hemlighet. De som dödade i hemlighet gömde oftast offret.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 20 januari 2006, 14:36

Stefan Lundgren skrev:
Roccalas skrev:Jag har för mig att orden brylling och syssling i från början betydde manlig respektive kvinnlig kusin. Numera används de val i betydelsen tremänning och fyrmänning.
Syssling är kusinbarn, om ordet hade en annan innebörd förut vet jag inte.
Brylling känns ännu mera avsides. :) 8O

Stefan
Roccalas har rätt:
NE:
syss`ling subst. ;en ;ar
Ordled: syss-ling-en
3 person vars far eller mor är kusin till viss persons far eller mor {ebrylling, kusin, pyssling}
Konstr.: (ngns) ;, ; (till ngn)
Hist.: före 1520; fornsv. systlunger 'kusin på mödernet'; bildn till syster
bryll`ing subst. ;en ;ar
Ordled: bryll-ing-en
3 person vars far eller mor är syssling med den givna personens far eller mor {syn. fyrmänning}: en ; till mig
Bet.nyans: ömsesidigt: vi är ;ar
Konstr.: ngns ;, en ; till ngn
Hist.: före 1520; fornsv. bröþlunger, bryllunger 'farbrors eller fasters barn'; till broder; jfr syssling
Vad gäller den i dag använda termen syssling som används vissa provinser, så använder jag tremänning.
Används inte nästkusin i Skåne?

/CvD

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 20 januari 2006, 15:14

Wolfblitzer skrev:Runka betyder egentligen "skaka" men nu är det annat man tänker på
Ett underbetalt yrke i större hamnar var fordom att hålla vattnet cirkulerande och därvid fisken vid liv i fartyg försedda med fisksumpar genom att vicka på båten (kanske det skedde med linor fästa i masten - jag är inte säker på exakta tillvägagångssättet). Dessa yrkesmänniskor kallades SUMPRUNKARE, - en favorittitel jag brukar tillvita mina bästa vänner.
Min forna rektor nyttjade ordet då ett bord vickade/stod ostadigt: "Bordet runkar , lägg papperet under bortre benet"

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 januari 2006, 17:29

Nu vet jag inte om detta ord har kommit upp.
Gärningsman betydde något som man gjorde, exempelvis inom smedyrket, enligt folksmängduppgifter till Tabellverket fanns det en kategori över gärningsmän.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 februari 2006, 11:13

Middag var det man åt mitt på dagen. Mittimellan förmiddag och eftermiddag. Har fortfarande svårt för folk som äter "middag" på kvällen.

Skriv svar