Quiz: Språkhistoria
Du får rätt för etiopiska, men Amhariska är egentligen det helt rätta.Hexmaster skrev:Blir det lättare om man tänker efter? Etiopiska - hade jag inte sett det förut så hade jag aldrig kunnat gissa.
njae om man använder nån slags uteslutningsmetod hehe. kan tänka mig att de flesta här sett ganska många olika sorters skrift.
Din fråga.
Okej - visste inte att språket hade ett annat namn än landet. Ja, då fick jag lärt mig det.Giancarlo skrev:Du får rätt för etiopiska, men Amhariska är egentligen det helt rätta.
För nästa fråga tar jag lite hjälp av grabben:

Efter att ha kikat i pappas hieroglyf-bok så skrev han namnet på en av sina släktingar. Vad står det?
Kortkort: Hieroglyfer finns av olika slag; de kan stå för en, två eller tre bokstäver (egentligen konsonanter), eller ett helt ord eller begrepp, med mera. Det där sista kan bli rätt komplicerat, i synnerhet som egyptierna hela tiden kombinerade sorterna, men om man håller sig till en-bokstavs-hieroglyfer kan man utan större problem skriva vilka ord som helst (även om fonetiken kan bli tämligen förvrängd; det är t.ex. inte självklart att första och fjärde tecknet står för samma ljud).
Skulle kunna tipsa om nån enkel hieroglyf-nyckel på nätet, men där hittar ni väl själva...
Inger?Hexmaster skrev:För nästa fråga tar jag lite hjälp av grabben:
Jag använde mig av http://www.omniglot.com/writing/egyptian.htm#unicons
Läsriktningen varierar, båda är lika korrekta. Den indikeras av de enskilda hieroglyfernas "riktning" -- man tar en titt på de som är assymetriska, i det här fallet fjädrarna, och sluter sig av dem till att det aktuella smakprovet skall läsas från vänster till höger.saffecool skrev:Men man läser väl hieroglyfer från höger till vänster?
Även uppifrån och ner är rätt vanligt, även den läsriktningen framgår av sammanhanget. Nerifrån och upp tillämpades nog sällan, eller aldrig.
Helt rätt, det är bengaliska. Jag såg inte att assamesiska också skrivs med det bengaliska alfabetetGiancarlo skrev:Hmm.. känns som Assamesiska eller Bengaliska. Definitivt någonstans på subkontinenten.
Hexmaster: nepaliska skrivs med devanagari, samma skriftsystem som sanskrit och hindi.
Giancarlos fråga.
Nja iaf snarlika alfabet för en utomstående, mindre skillnader finns för den som kan något av språken.Noriega skrev:Jag såg inte att assamesiska också skrivs med det bengaliska alfabetet![]()
Många stadsnamn i Öst-europa har ändrats under 1900-talet eller lite tidigare. I nedan text beskriver jag en resa mellan olika städer som jag har gett deras ursprungliga namn.. Skriv de nuvarande namnen för städerna eller platserna jag nämner i texten nedan, det rör sig om större städer och huvudstäder främst. Flest vinner.
Jag började resan i Üsküb, därifrån skulle jag resa norrut till Nándorfehérvár för att byta tåg och sedan resa sydvästerut till Bosna Saraj. Jag kom till Bosna Saraj och skulle sen bila norrut till Laibach. Åkte bil till Laibach stannade för att kolla lite i Agram. Efter min vistelse i Laibach körde jag norrut mot Pressburg via Ödenburg, vände tillbaka till Agram och vände sedan söderut mot Ragusa som var mitt slutmål. Jag passerade Zara under resans gång.