Quiz: Språkhistoria

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Låst
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 februari 2006, 09:24

Blir det lättare om man tänker efter? Etiopiska - hade jag inte sett det förut så hade jag aldrig kunnat gissa.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 16 februari 2006, 10:54

Hexmaster skrev:Blir det lättare om man tänker efter? Etiopiska - hade jag inte sett det förut så hade jag aldrig kunnat gissa.
Du får rätt för etiopiska, men Amhariska är egentligen det helt rätta.

njae om man använder nån slags uteslutningsmetod hehe. kan tänka mig att de flesta här sett ganska många olika sorters skrift.

Din fråga.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 februari 2006, 11:09

Giancarlo skrev:Du får rätt för etiopiska, men Amhariska är egentligen det helt rätta.
Okej - visste inte att språket hade ett annat namn än landet. Ja, då fick jag lärt mig det.

För nästa fråga tar jag lite hjälp av grabben:
Bild
Efter att ha kikat i pappas hieroglyf-bok så skrev han namnet på en av sina släktingar. Vad står det?

Kortkort: Hieroglyfer finns av olika slag; de kan stå för en, två eller tre bokstäver (egentligen konsonanter), eller ett helt ord eller begrepp, med mera. Det där sista kan bli rätt komplicerat, i synnerhet som egyptierna hela tiden kombinerade sorterna, men om man håller sig till en-bokstavs-hieroglyfer kan man utan större problem skriva vilka ord som helst (även om fonetiken kan bli tämligen förvrängd; det är t.ex. inte självklart att första och fjärde tecknet står för samma ljud).

Skulle kunna tipsa om nån enkel hieroglyf-nyckel på nätet, men där hittar ni väl själva...

Noriega
Medlem

Inlägg av Noriega » 16 februari 2006, 12:03

Hexmaster skrev:För nästa fråga tar jag lite hjälp av grabben:
Bild
Inger? :oops: 8O :oops: :? :oops: :roll: :oops:

Jag använde mig av http://www.omniglot.com/writing/egyptian.htm#unicons

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 februari 2006, 12:06

Noriega skrev:Inger?
:) Jomenvisst. Strutsfjädern står för I och E, resten är som de är.

Champollion-Noriegas fråga.

Användarvisningsbild
saffecool
Medlem

Inlägg av saffecool » 16 februari 2006, 14:34

Men man läser väl hieroglyfer från höger till vänster?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 februari 2006, 14:59

saffecool skrev:Men man läser väl hieroglyfer från höger till vänster?
Läsriktningen varierar, båda är lika korrekta. Den indikeras av de enskilda hieroglyfernas "riktning" -- man tar en titt på de som är assymetriska, i det här fallet fjädrarna, och sluter sig av dem till att det aktuella smakprovet skall läsas från vänster till höger.
Även uppifrån och ner är rätt vanligt, även den läsriktningen framgår av sammanhanget. Nerifrån och upp tillämpades nog sällan, eller aldrig.

Noriega
Medlem

Inlägg av Noriega » 17 februari 2006, 19:09

Äsch, mer språkgissande:

Shômosto manush shadhinbhabe shôman môrjada ebong odhikar nie jônmogrohon kôre. Tãder bibek ebong buddhi achhe; shutorang shôkoleri êke ôperer proti bhratrittoshulobh mônobhab nie achoron kôra uchit.
Bilagor
alfabet.gif
alfabet.gif (7.67 KiB) Visad 535 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 februari 2006, 11:30

Taggig nagari, ser ut som tibetanska.

Noriega
Medlem

Inlägg av Noriega » 18 februari 2006, 15:27

Hexmaster skrev:Taggig nagari, ser ut som tibetanska.
Skrivsystemet är besläktat med devanagari, och språket är besläktat med hindi, så det är inte tibetanska. Rätt del av Asien iaf.

Gissa på!

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 18 februari 2006, 16:15

Noriega skrev:
Hexmaster skrev:Taggig nagari, ser ut som tibetanska.
Skrivsystemet är besläktat med devanagari, och språket är besläktat med hindi, så det är inte tibetanska. Rätt del av Asien iaf.

Gissa på!
Hmm.. känns som Assamesiska eller Bengaliska. Definitivt någonstans på subkontinenten.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 februari 2006, 16:17

Vänta nu - det är inte nepalesiska va?

Noriega
Medlem

Inlägg av Noriega » 18 februari 2006, 17:30

Giancarlo skrev:Hmm.. känns som Assamesiska eller Bengaliska. Definitivt någonstans på subkontinenten.
Helt rätt, det är bengaliska. Jag såg inte att assamesiska också skrivs med det bengaliska alfabetet :oops:

Hexmaster: nepaliska skrivs med devanagari, samma skriftsystem som sanskrit och hindi.

Giancarlos fråga.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 18 februari 2006, 21:33

Noriega skrev:Jag såg inte att assamesiska också skrivs med det bengaliska alfabetet :oops:
Nja iaf snarlika alfabet för en utomstående, mindre skillnader finns för den som kan något av språken.

Många stadsnamn i Öst-europa har ändrats under 1900-talet eller lite tidigare. I nedan text beskriver jag en resa mellan olika städer som jag har gett deras ursprungliga namn.. Skriv de nuvarande namnen för städerna eller platserna jag nämner i texten nedan, det rör sig om större städer och huvudstäder främst. Flest vinner.

Jag började resan i Üsküb, därifrån skulle jag resa norrut till Nándorfehérvár för att byta tåg och sedan resa sydvästerut till Bosna Saraj. Jag kom till Bosna Saraj och skulle sen bila norrut till Laibach. Åkte bil till Laibach stannade för att kolla lite i Agram. Efter min vistelse i Laibach körde jag norrut mot Pressburg via Ödenburg, vände tillbaka till Agram och vände sedan söderut mot Ragusa som var mitt slutmål. Jag passerade Zara under resans gång.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 februari 2006, 02:38

Skopje, Belgrad, Sarajevo, Ljubljana, Zagreb, Bratislava, Sopron, Dubrovnik, Zadar / Probstner

Låst