Vad betyder sättra?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 11 juli 2006, 17:11

Ordet själ (sial/ skäl etc -det finns troligen många stavningsvarianter) i betydelsen säl har också satt spår i gatunamn i Gamla stan -Själagårdsgatan lär härstamma från detta och syftade från början på själbodarna som var belägna längs med vattnet.
Har hittat en själbodsgatan i Lund också, trots att Lund inte ligger i anslutning till något vatten.
Helt OT i den här tråden kanske... :roll:

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 juli 2006, 13:07

Donkeyman skrev:Så har jag kikat i SLO (Stockholms Läns Omnibus AB) tidtabell från 1958. På linje 20 som gick Åkersberga - Roslags Kulla - Riala - Bergshamra - Norrtälje finner man hållplatsen Åsättra. Och i närheten har vi flera hållplatser med liknande namn: Hjälmsättra, Lillsättra och Ruggsättra. Och Sättra vägskäl låg just före Riala.
[...]
Men detta är ju bara indikationer hur det var 1950 - 1980 inte hur det var tidigare eller för den skull i dag. Språket ändrar sig ju hela tiden.
Nu för tiden står det -sätra på de skyltarna (dock inte på busskyltarna som sagt). Det kanske är indikationer på en en generationsväxling att jag som tillhör en senare generation uppväxt på 80-talet uttalar namnet efter vad jag läst på skyltarna?

Bara för att illustrera namngivningen, så kan man ju titta här på gatuadresserna i kommunen:
http://www.ls.sll.se/L_bhv/39577.cs
Där ser man både -sätra och -sättra, om man letar upp Lillsätra, Hjälmsätra och de nämnda. :)

Mvh -Dan

aftonande
Medlem

Re: Vad betyder sättra?

Inlägg av aftonande » 5 maj 2008, 15:07

Det där med uttalet av orter är ju ett problem eftersom människor betraktar det skrivna som mer rätt än det uttal som är hävdvunnet. Därför har Haninge, Tensta och Sätra plötsligt börjat uttalas med långa vokaler, fast de i hundratals år uttalats Hanninge, Tennsta och Sättra. Egentligen kanske man borde ändra på stavningen på dessa platser, så folk begriper hur de ska uttalas.

Skriv svar