Norrlandsdialekt

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 juli 2006, 09:53

Donkeyman skrev:Jag är uppväxt på Söder i Stockholm med ett våldsamt "Ekenssnack". Men eftersom jag har bott lite här och där de senaste 25 åren så har det språket försvunnit någonstans långt ner på hårddisken.
:lol: Eftersom jag haft förmånen att få lyssna på Donkeymannen live så kan jag intyga att det ursprungliga tugget inte är helt oförnimbart om man säger så, även i utspätt skick... Vore jag i närheten vid det där uppbubblandet skulle jag nog inte hänga med.
Carolus skrev:Norrlänska är ganska hemskt. Speciellt när vackra kvinnor öppnar munnen och låter som skogshuggare.
Lustigt - jag associerar norrländska till vackra kvinnor snarare än skogshuggare.

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 april 2002, 01:20
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

Inlägg av Verspieder » 3 september 2006, 23:57

Att överhuvudtaget kalla en dialekt för "norrländska" har jag svårt att acceptera. Det skulle vara okej endast om man pratar lika ofta om dialekterna "svealändska" och "götaländska".

Med en förälder från Dorotea (Ångermanlänska) och en från Umeå (Västerbottniska) samt uppväxt i Sydjämtland (Berschmaul) har jag haft tre totalt olika dialekter att lyssna på i min barndom. Jag har svårt att höra någon form av likheter alls mellan Umemål och Jamska, och orden "norrlänning" och "norrländska" förekom aldrig under uppväxten. Det är två ord jag börjat höra ofta först efter min flytt till landskapet Uppland 2003.

_________________
"Hénan komm blaumaule-baut'n säg dekkan når ma vä-änt ma brygga inpö nykjörsa i Hoverberg"
(Jo, nog skulle jag kunna räkna upp 4-5 olika dialekter bara i Bergs kommun)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 10 maj 2007, 16:27

Som sörlänning i Norrlandsexil har jag enbart nyligen fått uppleva denna dialekt, med blandade reaktioner. Ibland kan det låta tryggt och mysigt, men även extremt irriterande, särskilt vissa "inlandsdialekter" där det liksom gnälls lite på slutet a meningen. "´Dä ska bli bäträää" (svårt att beskriva, men som lite närkiska uppblandat, ungefär).

Men själva landsdelen är det inget fel på! Natursköna vidder, trevligt folk och fina renar.


//EMS

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 maj 2007, 13:35

För att anknyta till den ursprungliga frågan vill jag bara påpeka att dalmålen räknas till sveamålen, inte till de norrländska målen. I själva Dalarna är det egentligen bara dialekterna i de små socknarna Idre och Särna som har släktskap med norrländska mål i Härjedalen, men dessa har också ursprungligen tillhört Norge liksom det angränsande landskapet. I norra Orsa Finnmark talas Hälsingemål, men det har också en historisk förklaring eftersom den regionen befolkades av svedjefinnar som av tradition hade täta kontakter med sina gelikar på andra sidan gränsen till Hälsingland.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 maj 2007, 13:54

cocteau skrev:
Intressant är ju också att på ett liknande sätt som Gästrikland har beroende på tidpunkt och sammanhang placerats i norrland och svealand så har ju även Värmland tillhört götaland och svealand vid olika tidpunkter. Finns det någon diskussion om det i Värmland?
Ej att förglömma är också närheten till Norge, och under äldre medeltid var ju Värmland ett stridsäpple mellan de framväxande kungamakternai Norge och Sverige. Värmländska dialekter räknas till götamålen, men de har i regel en påtaglig "norsk touche" i både uttal och ordförråd.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17076
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 maj 2007, 15:23

När jag som ung flyttade från mitt barndoms Partille till orsa, var det många som upprört frågade omd et verkligen var sannt att jag skulle flytta till Norrland. För de unga i Partille var norrlandsgränsen alltså ett tämligen okänt begrepp.

Väl i Orsa upptäckte jag att många ungdomar där hade ett lika diffust begrepp om norrlandsgränsen i det att de blev uppriktigt förvånade när jag talade om för dem att Härledalen räknades till Norrland.

Vi är ju också uppvuxna med denna tredelning av Sverige i Götaland - svealand - norrland sällan reflekterandes på att det nog får räknas in en fjärde del där, eftersom ju Skåne-Blekinge-Halland knappast kan räknas in i götalandsbegreppet, såvida vi inte kan hitta ett kungligt dekret därom.

Direkt funderar jag på om Finland i gångna tider räknades som det fjärde delen? Götaland - svealand - norrland - Finland, eller om Finland hade annan status.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 14 maj 2007, 23:49

Markus Holst skrev:Vi är ju också uppvuxna med denna tredelning av Sverige i Götaland - svealand - norrland sällan reflekterandes på att det nog får räknas in en fjärde del där, eftersom ju Skåne-Blekinge-Halland knappast kan räknas in i götalandsbegreppet, såvida vi inte kan hitta ett kungligt dekret därom.

Direkt funderar jag på om Finland i gångna tider räknades som det fjärde delen? Götaland - svealand - norrland - Finland, eller om Finland hade annan status.
Ack, jag är en ond och usel syndare som fick denna språkliga tråd att handla om provinsindelning, något som rätteligen skulle höra till ett annat delforum, men någon moderator kanske justerar det. Hur som helst, jag borde läsa på om forntida områden, men jag har för ögonblicket den uppfattningen (kanske helt fel) att Österbotten var östra Norrland och inte en del av Finland. Lappland hörde kanske inte alls till Norrland? För övrigt, om Norrland skall ha gränser som definierades 1641 så hör rimligtvis inte Jämtland och Härjedalen dit, eller Idre/Särna?

Från mina gamla kurser vid universitetet minns jag annars påstötningarna om att "det finns ingen norrländska, det finns (fanns) flera olika dialekter, och man bör/skall/måste uttrycka sig mer precist".

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17076
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2007, 10:58

Där håller jag med dig till punkt och pricka. Idre/Sä'rna hör ju iofs inte till Norrland nu heller, men dock till Dalarna. 1641 års gränser hoppar vi således över och för direkt skånelandskapen till Götaland. Dock hävdar varje dialkettalare att han talar en mer snäv dialekt än vad omgivningen anser. Skåningarna anser sig även de har flera olika dialkter, ochd et stämmer allt. Min mor hävdade att jag inte talade Göteborgsa aftersom jag kom fårn partille och kunde dessutom skioja på olika dialekter inne i stan. Och i Dalarna anser sig orsaborna prata en egen dialket även när de talar svenska och inte mål.

Då jag har bott i olika delar av dessa landskap får jag allt hålla med om att detta stämmer. Således kan vi nog inte heller prata om norrländska som en dialket, men säkerligen som en dialektgrupp.

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 april 2002, 01:20
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

Inlägg av Verspieder » 16 maj 2007, 07:13

Visst räknades Finland in som den "fjärde delen", och helt enligt de centralstyrda Stockholms-väderstrecksreglerna (jmf Norrland) kallades hela dagens södra Finland för "Österland" eller "Österlanden", medan norra Finland var en del av det än idag väldigt ospecifika "Norrland".

Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterlanden

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 april 2002, 01:20
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

Inlägg av Verspieder » 16 maj 2007, 07:21

[quote="Jurgen Wullenwever"]Från mina gamla kurser vid universitetet minns jag annars påstötningarna om att "det finns ingen norrländska, det finns (fanns) flera olika dialekter, och man bör/skall/måste uttrycka sig mer precist".[/quote]

Visst är det så. Det finns ingen "Norrländska", lika lite som det finns en enda "Götaländsk" och en enda "Svealändsk" dialekt. Jag är uppväxt i Västerbotten och anser mig tala Västerbottniska. Jag ser ingen nästan likhet i min dialekt med folk från Sundsvalll och Östersund. Ordet "Norrländska" är något man anser att mestadels generaliserande Svea- och Götalänningar använder.

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 16 maj 2007, 07:46

"Jag tycker att norrländska låter mycket bättre än götaländska."

Visst låter det dumt att klumpa ihop en hel landsändas alla dialekter/accenter till enda?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 16 maj 2007, 19:32

Intressant länk. Om gränsen är korrekt ritad så verkade södra Österbotten höra till Österland, medan huvudparten av nuvarande Österbotten är Norrland. Kan ortnamn i södra Österbotten med ordet lapp åsyfta samisk befolkning, exempelvis Lappajärvi, Lappo, Lappfjärd? Östernorrland, om vi säger så, ligger hur som helst på den finska sidan av språkgränsen, så någon svensk norrlandsdialekt lär väl inte ha funnits där.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17076
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 17 maj 2007, 19:31

Verspieder skrev:Ordet "Norrländska" är något man anser att mestadels generaliserande Svea- och Götalänningar använder.
Men självklart!

På samma sätt får alla smålänningar av upplänningar (därmed menandes det skånska begreppet av ordet) höra att de pratar skånska eftersom folk från övriga svensktalande områden endast svårligen hör skillnad på småländska, bekingemål, halländska och skånska.

Likaledes är vi västgötar vana att bli kallade värmlänningar, och bohuslänningar är vana att bli kallade göteborgare.

Och när jag talar tyska frågar folk om jag kommer från Schweiz.

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 april 2002, 01:20
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

Inlägg av Verspieder » 28 maj 2007, 01:50

Markus Holst skrev:Men självklart!

På samma sätt får alla smålänningar av upplänningar (därmed menandes det skånska begreppet av ordet) höra att de pratar skånska eftersom folk från övriga svensktalande områden endast svårligen hör skillnad på småländska, bekingemål, halländska och skånska.

Likaledes är vi västgötar vana att bli kallade värmlänningar, och bohuslänningar är vana att bli kallade göteborgare.

Och när jag talar tyska frågar folk om jag kommer från Schweiz.
Men jag är rätt stolt över att som Västerbottning ändå höra skillnad på Rospiggarna från Rimbo och Täbybor, samt den ganska klara skillnaden mellan Göteborgs- och den jämförelsevis mindre extrema Boråsdialekten. :D

När det gäller Örnsköldsvik hör jag direkt att det är därifrån vissa kommer. Sundsvall däremot får jag inget grepp om. Denna tråkiga stad saknar all form av spännande säregen accent/dialekt i mina öron.

Tyvärr kan de flesta i söder inte lista ut var ifrån "norr om Dalälven" jag kommer, bara att jag är "norrlänning".
I Jämtland hör alla direkt att det är "Sverker-Olofsson-dialekten" från Umeåtrakten.
I Umeå anser alla att jag talar rikssvenska, utan tydlig Västerbottnisk dialekt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3910
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 18 juni 2007, 10:41

Såsom uppvuxen i Timrå så anser jag att det är stor skillnad i dialekterna från tex Vivsta, Söråker, Njurunda, Sundsvall, Matfors och Liden, för att ta de mer slående exemplen. Man kan alltså höra (eller kunde, numer är det nog ganska utblandat) varifrån folk kommer, nästan på sockennivå.

Skriv svar