Markus Holst skrev:Men självklart!
På samma sätt får alla smålänningar av upplänningar (därmed menandes det skånska begreppet av ordet) höra att de pratar skånska eftersom folk från övriga svensktalande områden endast svårligen hör skillnad på småländska, bekingemål, halländska och skånska.
Likaledes är vi västgötar vana att bli kallade värmlänningar, och bohuslänningar är vana att bli kallade göteborgare.
Och när jag talar tyska frågar folk om jag kommer från Schweiz.
Men jag är rätt stolt över att som Västerbottning ändå höra skillnad på Rospiggarna från Rimbo och Täbybor, samt den ganska klara skillnaden mellan Göteborgs- och den jämförelsevis mindre extrema Boråsdialekten.
När det gäller Örnsköldsvik hör jag direkt att det är därifrån vissa kommer. Sundsvall däremot får jag inget grepp om. Denna tråkiga stad saknar all form av spännande säregen accent/dialekt i mina öron.
Tyvärr kan de flesta i söder inte lista ut var ifrån "norr om Dalälven" jag kommer, bara att jag är "norrlänning".
I Jämtland hör alla direkt att det är "Sverker-Olofsson-dialekten" från Umeåtrakten.
I Umeå anser alla att jag talar rikssvenska, utan tydlig Västerbottnisk dialekt.