Lustiga fraser i svenskan
Nej, däremot har jag faktiskt "klippt mig", även om den vanliga proceduren är att låta frisören klippa mig.
Fast tre millimeter stubb kanske inte räknas som en klippning?
Finns det fler exempel på sådana här konstruktioner där man sägs ha utfört något fast det egentligen är någon annan som står för själva den fysiska handlingen?
Finns det fler exempel på sådana här konstruktioner där man sägs ha utfört något fast det egentligen är någon annan som står för själva den fysiska handlingen?
Ja, jag har "sjukskrivit mig" flera gånger; eftersom man inte behöver läkarintyg den första veckan är det just jag själv som bedömt det som att jag är sjuk, och det har varit giltigt skäl. Alltså är det jag själv som sjukskrivit mig, även om det ibland handlat om ett telefonsamtal snarare än något skrivet; har dock fungerat med e-post de senaste gångerna...Hexmaster skrev:Har någon här någonsin "sjukskrivit sig"?
Själv har jag aldrig lyckats med detta, eftersom jag inte har någon läkarexamen är det väl ingen idé att ens försöka. Däremot har det hänt att jag gått till läkare som sjukskrivit mig. Stor skillnad.
du har inte sjukskrivit dig, du har sjukanmält dig. skillnaden är ganska så stor, för att bli sjukskriven krävs läkarintyg.spiring skrev:Ja, jag har "sjukskrivit mig" flera gånger; eftersom man inte behöver läkarintyg den första veckan är det just jag själv som bedömt det som att jag är sjuk, och det har varit giltigt skäl. Alltså är det jag själv som sjukskrivit mig, även om det ibland handlat om ett telefonsamtal snarare än något skrivet; har dock fungerat med e-post de senaste gångerna...Hexmaster skrev:Har någon här någonsin "sjukskrivit sig"?
Själv har jag aldrig lyckats med detta, eftersom jag inte har någon läkarexamen är det väl ingen idé att ens försöka. Däremot har det hänt att jag gått till läkare som sjukskrivit mig. Stor skillnad.
Har hört "schläck på ljuset" i norrländska sammanhang.
Vad gäller aktiva former av passiva händelser, alltså "sjukskriva/klippa sig", kommer jag på nån mer - jo:
Jag har vaccinerat mig (fullt möjligt, men jag låter hellre nåt proffs hantera kanyl & vaccin)
Jag har gift mig (? Hårklyveri? Vigselförrättaren viger, vad gör de som blir vigda?)
Vad gäller aktiva former av passiva händelser, alltså "sjukskriva/klippa sig", kommer jag på nån mer - jo:
Jag har vaccinerat mig (fullt möjligt, men jag låter hellre nåt proffs hantera kanyl & vaccin)
Jag har gift mig (? Hårklyveri? Vigselförrättaren viger, vad gör de som blir vigda?)
Utan att ha någon koll på norrländska uttryck så kanske det har att göra med attityden uppe i Norrland som påvisas i Populärmusik från Vittula. Alltså att man inte ska berömma mer än nödvändigt.spiring skrev:Ett märkligt norrländskt uttryck, tycker jag, är "inte odumt" som brukar betyda "inte dumt". Finns det någon som har en förklaring?
Med Inte odumt menas ju enbart att något inte är direkt überkorkat.
Är något Inte dumt å andra sidan, är det ju betydligt mer positivt.
Nej, "inte odumt" är visserligen ett understatement men ändå ganska positivt. I alla fall har det använts så i de sammanhang jag hört det. Ungefär som "inte helt fel", som ju snarast står för "rätt så mycket rätt".Ednew skrev: Med Inte odumt menas ju enbart att något inte är direkt überkorkat.
Är något Inte dumt å andra sidan, är det ju betydligt mer positivt.
Den dubbla negationen i "inte odumt" borde ju innebära att man menar att något inte är bra, men betydelsen är istället den motsatta. Det är det som är lite anmärkningsvärt och jag undrar om någon här har en förklaring till denna paradox.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Att exempelvis åka iväg på en spavistelse gör vissa till och från. En del blir dock lurade och får betala dyra pengar för ingenting, då de inte blir omhändertagna utan måste göra allting själva. "Nu har jag varit på en spavistelse och riktigt tagit hand om mig själv" Stackare säger jag... (för att inte glömma att personalen måste känna sig ouppskattad)
för övrigt en ganska lustig fras: att ta hand om sig också att riktigt rå om sig själv
för övrigt en ganska lustig fras: att ta hand om sig också att riktigt rå om sig själv