Quiz: Språkhistoria
Svaret i lång version:
Transsylvaniens rumäner började under påverkan av idéer från upplysning och (national)romantik överge det kyrilliska alfabetet före sekelskiftet 1800. Det var ju också mer praktiskt i en region där de härskandes språk (ungerska, tyska) skrevs med latinskt alfabet. Men officiellt ersattes inte det kyrilliska alfabetet av det latinska förrän 1860, då gällande för hela språkområdet och med centrum i det från turkarna under 1800-talets första hälft fria Valakiet.
Svaret i kort version:
1860.
Frågan fri.
/ Probstner
Transsylvaniens rumäner började under påverkan av idéer från upplysning och (national)romantik överge det kyrilliska alfabetet före sekelskiftet 1800. Det var ju också mer praktiskt i en region där de härskandes språk (ungerska, tyska) skrevs med latinskt alfabet. Men officiellt ersattes inte det kyrilliska alfabetet av det latinska förrän 1860, då gällande för hela språkområdet och med centrum i det från turkarna under 1800-talets första hälft fria Valakiet.
Svaret i kort version:
1860.
Frågan fri.
/ Probstner
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Pluralis?
Detta Quiz har stått still så länge. Därför:
Hur sker pluralisbildning på indonesiska?
En bil = Mobil.
Flera bilar = ??
En bil = Mobil.
Flera bilar = ??
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Pluralis?
Mitt svar.Stellan Bojerud skrev:Detta Quiz har stått still så länge. Därför:
En bil = Mobil.
Flera bilar = ??
Bilar flera?
Eftersom Stellan har temporärt eller lämnat hos för gott så undrar jag hur vi skall lösa detta problem om denna fråga blir liggande för länge.
Stefan[/b]
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Pluralis
Pluralisbildning i Indonesiska sker genom upprepning av singularisordet. Orang = Människa, Orang-orang = Människor.
Frågan är fri.
Stellan
Frågan är fri.
Stellan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Pluralis
Jag kan ställa följande fråga, om den inte låter dumt.......Svarade jag rätt?Stellan Bojerud skrev:Pluralisbildning i Indonesiska sker genom upprepning av singularisordet. Orang = Människa, Orang-orang = Människor.
Frågan är fri.
Stellan
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Indonesiska
Bilar - flera är inte direkt fel, men lite ovanligt. En indonesier skulle förstå vad du menar. MOBIL = bil, BANYAK = flera, många = många bilar.
Det vanliga uttrycket är MOBIL-MOBIL = flera bilar. Ett fartyg heter KAPAL och flera fartyg blir altså KAPAL-KAPAL. Men när jag använder ordet många = BANYAK, behöver jag inte upprepa singularisordet.
BANYAK KAPAL DISINI = Många båtar här. MOBIL-MOBIL DISITU = Bilar därborta.
Så ditt förslag kan nog anses vara rätt fastän lite ovanligt.
Sekarang saja mau berjalan kaki ke ristoran "Chez Michel" di kota Sundbyberg. Disitu saja mau minum bir dan bertemu orang-orang. (Nu vill jag promenera till restaurgang "Chez Michel" i staden Sundbyberg. Där önskar jag dricka öl och träffa folk).
Frågan är din!
Stellan
Det vanliga uttrycket är MOBIL-MOBIL = flera bilar. Ett fartyg heter KAPAL och flera fartyg blir altså KAPAL-KAPAL. Men när jag använder ordet många = BANYAK, behöver jag inte upprepa singularisordet.
BANYAK KAPAL DISINI = Många båtar här. MOBIL-MOBIL DISITU = Bilar därborta.
Så ditt förslag kan nog anses vara rätt fastän lite ovanligt.
Sekarang saja mau berjalan kaki ke ristoran "Chez Michel" di kota Sundbyberg. Disitu saja mau minum bir dan bertemu orang-orang. (Nu vill jag promenera till restaurgang "Chez Michel" i staden Sundbyberg. Där önskar jag dricka öl och träffa folk).
Frågan är din!
Stellan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag började plugga lingvistik ca. 1990. Vid ett tillfälle minns jag hur en politiskt lagd kurskamrat satt och diskuterade på ett internetforum av något slag (detta var före web och html, så ni får själva föreställa er hur det gick till). Diskussionen gällde en i vänsterkretsar mycket känd nu levande person, och min kamrat förvånade sina trosfränder med att påpeka, att personen ifråga var ett mycket stort namn även inom den moderna lingvistiken; faktum var, att inget annat namn nämndes oftare på våra kurser.
Frågan gäller alltså en person som är mycket känd inom lingvistiken, för syntaktiska strukturer m.m., som dessutom är mycket känd för sina politiska åsikter, vilka han flitigt offentliggör den dag som är idag. Vem är det?
Frågan gäller alltså en person som är mycket känd inom lingvistiken, för syntaktiska strukturer m.m., som dessutom är mycket känd för sina politiska åsikter, vilka han flitigt offentliggör den dag som är idag. Vem är det?