Yngling i dagspressen

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Yngling i dagspressen

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 april 2024, 09:27

Kanske har fel, men jag tycker att ordet yngling har mer eller försvunnit från dagspressen. Nu står det ofta gärningspersonerna. Kan förstå att ordet ”yngling” kan vara nedsättande. Förr i tiden kunde det t ex;

”Ynglingen hann undkomma polisens spaningar”

@En yngling sparkade en gravid kvinna i magen”.

Listan kan nog göras lång!!!

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Yngling i dagspressen

Inlägg av a81 » 11 april 2024, 21:45

Var inte yngling framför allt en benämning som användes med myndighetsåldern var högre än idag? Man sade "en 19-årig yngling", eftersom man blev "man" först vid 21 år. Idag hör man ofta "en 19-årig man", vilket låter konstigt på ett annat sätt istället.

Men å andra sidan har jag för mig att man hörde ordet "yngling" i radio och TV ända fram till år 2000 ungefär, men myndighetsåldern sänktes till 18 år redan 1974.

Kan man ha plockat bort ordet "yngling" för att det är svårförståeligt för tittare/lyssnare som har ett annat modersmål. Jag tänker också på ordet "främmande" för besökare. Det har nog också minskat mycket på senare år. Är det inte lite så att vi alla anpassar språket så att det ska bli mer begripligt för dem som har annat modersmål?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Yngling i dagspressen

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 april 2024, 17:10

Ordet ”yngling” slog mig att det inte var så vanligt längre häromdagen. Jo, det är nog flera ord som inte längre förekommer i dagspressen och åt andra sidan har det kommit nya ord som inte förekom alls för 10-15 år sedan.

Stefan

Skriv svar