En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Inlägg av sveahk » 17 april 2023, 14:37

Om det inte går här viewtopic.php?f=95&t=49019&start=90
så försöker jag här...

"Nu får någon "gammelspråkkunig" här på Skalman hjälpa till - det finns ett par här har jag förstått!

Vad det gäller, jo, den här boken dök upp...
IMG_8250.jpeg

"Die Germanen", utkommen 2004, på tyska som ni ser, men skriven av en finlands-svensk, TORSTEN EVERT KARSTEN. "En introduktion i deras(germanernas)språk och kulturhistoria." Det lät spännande så jag tog med den hem...

Där jag ser att boken - nu lätt omarbetad - skrevs redan 1928! På wiki får författaren inga dåliga noter - om man bortser från detta: "Han har hävdat den starkt kontroversiella uppfattningen att det tidigare germanska folkskiktet i Finland kom från söder och ej från Sverige." - men det jag vill veta, är om någon här känner till verket? Fortfarande läsvärd idag? Det måste ju finnas en anledning till att den läggs upp på nytt efter så många år...visserligen "bara" på tyska, men ändå...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tor_Karsten
https://en.wikipedia.org/wiki/Torsten_Evert_Karsten (med en hel radda språkvetenskapliga verk)"

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Inlägg av Markus Holst » 17 april 2023, 16:54

Du vill alltså veta om någon läst boken och om den är läsvärd?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Inlägg av sveahk » 17 april 2023, 21:34

Markus Holst skrev:
17 april 2023, 16:54
Du vill alltså veta om någon läst boken och om den är läsvärd?
sveahk skrev:
17 april 2023, 14:37
men det jag vill veta, är om någon här känner till verket? Fortfarande läsvärd idag?
Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Inlägg av Markus Holst » 17 april 2023, 21:40

Alltså hittade jag din fråga. Känner mig stolt. För mig är verket okänt men verkar intressant.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Inlägg av Schwemppa » 18 april 2023, 08:18

Har inte läst och Karsten var obekant för mig, vilket (kanske) kunde tyda på att han är tämligen bortglömd idag och hans teorier eventuellt rejält föråldrade. Men hittade inte heller någonting om att hans ideér idag skulle anses på något vis, hmmm, upprörande inkorrekta (vilket sannerligen givet det där forskningsområdet och tidevarvet kunde ligga nära till hands), så kanske mer av det harmlösa slaget. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: En "nygammal" bok av T.E. Karsten och en fråga...

Inlägg av sveahk » 18 april 2023, 14:53

Tack Schwemppa...men hade väl hoppats på lite mer information om den mannen och hans språkbok...

Helt oviktig i den finsk-svenska-germaniska språkforskningen under första hälften av 1900-talet tycks Professor Karsten inte ha varit - om än kontroversiell i vissa av hans många skrifter.

Han fick 1943 en i stort sett mycket positiv nekrolog av en annan finsk språkforskare, Pekka Katara - och så sent som 2020 beskrivs hans liv och verk i "Zur Geschichte der Germanistik an der Universität Helsinki : Von den Anfängen bis zum ersten Jahrzehnt des 21. Jahrhunderts
Korhonen, Jarmo
Uusfilologinen yhdistys ry 2020-04-30
" https://helda.helsinki.fi/bitstream/han ... sequence=1

Så när en tysk översättning kommer nästan åttio år senare av ett av Karstens huvudverk (i ett populärvetenskapligt tyskt förlag - utan nazi.bakgrund...), ja, hade det varit trevligt med lite mer background information...

Får väl lägga boken på "to read" bokstapeln...kanske nå'n gång...!?

Hans K

Skriv svar