Försvinnande svenska uttryck

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2021

Re: Försvinnande svenska uttryck

Inlägg av Hans » 06 jan 2021 23:42

Äsch, när du har träffat en söt dansk brallis som frågar om vi inte skall spise frukost imorgon blir man lätt besviken.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 07 jan 2021 10:23

JohnT skrev:
06 jan 2021 20:04
Amund skrev:
29 sep 2020 16:09

Han använde även ordet 'lägenhet' om t.ex. en bussförbindelse, att det finns en lägenhet till Sundsvall med buss den dagen. Minns jag verkligen rätt? :?
Ja, inte minst för båtresor.
sonderling skrev:
06 nov 2020 09:37

Själv sa jag på fikat nyss "Shinona", alltså han har en shinona.
De yngre fatta inget. min chef som är Stockholmska från norrort, var förvånad över detta ord också. Sedan hamna vi i diskussion om det var ett Stockholmskt intryck eller inte. Inte menade min chef som sa att hon bara hört det här i sörmland, , jo sa jag men jag är från söderort så det kan ju vara lokalt.
Vet ej om forumet har råd i frågan.

PS jag gogglade ordet och hittade det inte förutom på engelska. Kanske stavas det inte så här men jag menar att man har en brallis som man umgås med då och då, på gränsen innan det blir lite mer allvar.

Sonderling
Jag fick för mig att det kom från Romani - men att det är en brallis e bergsekert!.

Min favvo blnad gammla talesätt var att Tve-sovla

Tjenixen!
/John
Om jag minns rätt brukade morfar reta mig om jag tog både ost och skinka på frukostsmörgåsen med något i stil med "Dubbelsovlar du? Tror du att det här är ett borgarhem?" eller liknande.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 07 jan 2021 10:27

varjag skrev:
05 jan 2021 23:25
varjag skrev:
05 jan 2021 10:17
Erinrade mig en fras som inte presenterats här än >

''Skjut en kråka !''

Vem minns ?, Varjag
Uttrycket härstammar från restaurangernas ''mattvång'' i samband med alkoholservering, 40-50-talen.

Kråkan - var matsedelns absolut billigaste rätt - ofta en sked pölsa med ett par kokta potatisar & rödbetsskiva…. :roll:

Kraaktallriken.jpg

Gästen, var inte tvungen - äta maten. Men rätten måste presenteras vid bordet ! Tillsammans med ''nubben' i sitt glas >

Utan viftade bort ''kråkan'' och fortsatte med alkoholförtäring…..''Skjut en kråka'' klargjorde för servetrisen/kyparen vad
det handlade om.
Sägs att ''samma pölsetallrik'' vandrade ut-och-in hela kvällen till både restaurangens och kråkskyttarnas båtnad :lol:

Varjag
"Paragrafmacka" har jag hört samma rätt kallas, som beställdes in med "två vita och en brun", d.v.s. två snapsar och en konjak till kaffet, de 15cl sprit man fick beställa med en portion mat.

Hade man en bra relation med personalen med generös dricks kunde man säga att maten inte var en i smaken, så fick man pengarna tillbaka (om maten verkligen var orörd och inte fimpad/snusad i), sedan drack man sin sprit, fick avdukat och blev hälsad som en ny gäst och fick beställa samma tallrik mat och en ny omgång sprit igen.

Och otrevlig personal hämnades man på genom att fimpa/lägga ur snusen i maten, så den inte kunde serveras igen, vilket dock hände rätt ofta ändå.

En granne i min förra lägenhet pratade om 70-talets regler, där de beställde "en löksoppa och fem flaskor vin och strunta i löksoppan" eller en skål med plastade ostfrallor och en hink för enkronorna man kunde slänga i om man ville om man tog en när man beställde en bärs, allt för att uppfylla reglerna om att servera mat till akoholen.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 07 jan 2021 12:41

Jag har ett minne av studenttillställningar där det fanns en (1) tomat till salu, för det facila priset 100 kronor. Detta ska ha säkrat utskänkningstillståndet så man kunde sälja öl :P