Just de fackmässigt vedertagna definitionerna är nog svårt att få allmänt kända utan man får nog kanske acceptera att det finns en allmänbenämning på vissa saker, åtminstone om benämningen saknar relevans i sammanhanget. T.ex är det kanske ovidkommande för en tidningsläsare om man läser att man någonstans hittat en "stridsvagn" från VK2, även om det nu kanske egentligen var en "bandgående haubits"? So What! Det kanske helt enkelt finns ett behov av ett samlingsnamn på vissa saker, men det är som sagt bara mina egna funderingar.
Några exempel som jag spontant kommer på:
Som tidigare sagts: Stridsvagn - Detta tydligen trots kravet på svängbart torn.
Kanon - Jag tror inte heller att särskilt många säger haubits eller mörsare utan det heter nog kanon i de flesta sammanhang.
Kassaskåp - Beteckning på nästan alla sorters låsbara skåp. Trots att ett definitionsmässigt riktigt kassaskåp är sällsynt idag och måste vara klassad enl. SS 3493.
Tåg - Det kallar nog de flesta när ett lok drar vagnar men det är mycket som ska till innan det kan kallas för tåg, ofta är det vagnuttagningar/växlingsarbete och inga tåg man ser i tätorter. Om man nu ska vara riktigt noga...
Det kanske finns fler exempel?