Har ordet rasism glidit ifrån sitt egentliga ursprung?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Har ordet rasism glidit ifrån sitt egentliga ursprung?
Någonting som jag har tänkt på är om ordet "rasism" eller t o m ordet "rasist" har glidit ifrån sitt egentliga ursprung. Min uppfattning är att det finns alltid någon som har en uppfattning vad rasism är för något. Ordet rasism finns inte med i Nordisk familjebok som utkom i två utgåvor och båda finns online på nätet. Min definition om dessa två ord kan också vara diskutabla och är lite försiktig i början.
Stefan
Stefan
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Re: Har ordet rasism glidit ifrån sitt egentliga ursprung?
© Svenska Akademien. SAOB spalt: R350; tryckår: 1956
(Observera att webbversionen av SAOB inte är slutkorrigerad (senaste uppdatering: 31/8 2010). Text i rött är tillägg till den ursprungliga tryckta texten, t.ex. moderniserade stavningformer av uppslagsorden.)
RASISM rasis⁴m, r.; best. -en.
[jfr fr. racisme; till RAS, sbst.²]
[RASISM 0]
(politisk, soclal) åskådning som (i enlighet med vissa utrerade rasteorier) kraftigt betonar rasens betydelse för samhället; strävan att hålla den egna rasen fri från främmande raselement. GHT 1938, nr 163, s. 3. –
Vilken är din definition, och vilken skulle ursprunglig och nuvarande mening vara?Stefan Lundgren skrev:Min definition om dessa två ord kan också vara diskutabla och är lite försiktig i början.
Den enligt min subjektiva tolkning de facto rådande definitionen i samhället just nu är kanske att rasism är 'att anse att det alls finns raser med särpräglade utseenden' så om någon skulle påstå att Nyamko Sabuni är negress, så är den personen rasist (om det alls går att använda ordet negress, men annars svart eller mörkhyad eller afro-svensk eller vad nu språktrenden säger).
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Min definition är rasism är en människa som har ett annat ursprung; tillhör en annan ras eller färg; det kan mycket väl vara så att min defintion kan uppfattas som rasistisk. Min generella uppfattning är att allting som har med detta att göra har blivit mer eller mindre infekterat och en orsak iallafall att detta ord har glidit ifrån sitt egentliga ursprung.
Stefan
Stefan
Officiellt har ordet inte "glidit" i sin betydelse, i alla fall om man läser i Svenska akademins ordbok, och har den som auktoritet.
Däremot i folkmun, stöter man ofta på ordet i fel sammanhang. Jag har hört ordet "rasism" nämnas i samband med behandling av religiösa grupper, eller ännu oftare, i samband med behandling av sexuella minoriteter. Där jag inte tycker ordet hör hemma.
Raskopplingen måste nog finnas, om man skall kunna kalla det rasism. Annars är andra ord lämpligare för att beteckna olika former av fördomar.
Däremot i folkmun, stöter man ofta på ordet i fel sammanhang. Jag har hört ordet "rasism" nämnas i samband med behandling av religiösa grupper, eller ännu oftare, i samband med behandling av sexuella minoriteter. Där jag inte tycker ordet hör hemma.
Raskopplingen måste nog finnas, om man skall kunna kalla det rasism. Annars är andra ord lämpligare för att beteckna olika former av fördomar.
Den ursprungliga definitionen på ordet rasism är inte bara att rasism är tron på att det finns olika tydligt definierade människoraser som spelar stor roll för olika egenskaper hos olika människor, utan också att vissa av dessa föreställda raser är mer värda eller överlägsana än andra.
Att tala om "svarta och vita" är i strikt mening inte rasistiskt, utan rasisten måste uttrycka att den ena etniska gruppen är mer underlägsen/överlägsen eller avsky den gruppen för att det ska bli rasism.
Språket idag har ändrat betydelsen av ordet rasism, rasism syftar inte bara t.ex. på hat mot de traditionella "sociala raserna" utan ofta hat mot alla möjliga etniska grupper. Själv ser jag ingen skillnd.
Att tala om "svarta och vita" är i strikt mening inte rasistiskt, utan rasisten måste uttrycka att den ena etniska gruppen är mer underlägsen/överlägsen eller avsky den gruppen för att det ska bli rasism.
Språket idag har ändrat betydelsen av ordet rasism, rasism syftar inte bara t.ex. på hat mot de traditionella "sociala raserna" utan ofta hat mot alla möjliga etniska grupper. Själv ser jag ingen skillnd.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
- Niedzwiadek
- Medlem
Ordet rasist har kommit att användas på samma satt som ordet kättare användes under medeltiden. Det vill säga godtyckligt på etablissemangets vilkor.
Giancarlo skriver att man måste en eller flera raser vara bättre än andra. Ifall man anser att kulturer generellt (inte ovillkorligt) är knuten/knutna till en eller flera raser och man inte erkänner den idag förhärskande kulturrelativismen är man då fortfarande rasist eller passar kanske en benämning som "kulturfördomsfull" bättre?
Giancarlo skriver att man måste en eller flera raser vara bättre än andra. Ifall man anser att kulturer generellt (inte ovillkorligt) är knuten/knutna till en eller flera raser och man inte erkänner den idag förhärskande kulturrelativismen är man då fortfarande rasist eller passar kanske en benämning som "kulturfördomsfull" bättre?
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Rasism innebär att man anser att personer av en viss ras är överlägsna alternativt underlägsna andra raser och att folk ska behandlas olika beroende på sin ras/hudfärg. Att det är så svårt att definiera rasism för många i dagens Sverige är mycket märkligt med tanke på att Apartheid och rasdiskrimineringen i den amerikanska södern är ganska välkända fenomen.
I dagens Sverige är rasism synonymt med kritik mot invandring från främmande kulturer. De enda som får yttra sådan kritik utan att automatiskt klassificeras som rasister är personer som själva har en annan etnicitet än nordeuropeisk / vit. Är man från Centralafrika går det bra att kritisera fenomen som för en svensk är tabu att kritisera.
Numera är det även rasism att erkänna eller hävda att det finns olika raser. Detta oavsett om man lägger någon värdering i att någon ras skulle vara bättre än någon annan eller inte. Spontant skulle jag nog säga att majoriteten av jordens befolkning anser att det finns olika folkslag och raser. Många skulle titta på en som om man vore ett fån om man hävdade något annat. Majoriteten av Europas befolkning måste enligt svensk logik vara rasister då de röstat fram en politik som är betydligt mer "rasistisk" än vad Sveriges är.
Det fantastiska begreppet kulturrasism har tagit rasismdefinitionen till nya höjder. naturligtvis kan adoptivbarn från Korea eller Etiopien omfatta den svenska kulturen likaväl som svenskar som är födda i landet. Att en kultur alltid skulle vara bunden till en viss ras är därför inte rimligt. Att då ens hävda att anakronismen "kulturrasism" existerar är närmast löjeväckande. Att vara fientlig mot en kultur kan ju omöjligt vara ekvivalent med att vara fientlig mot en hel ras eller hudfärg.
Rasism är i Sverige ett lagbrott i form av främst lagen om hets mot folkgrupp. Den svenska staten måste dock anses vara rasistisk mot majoritetsbefolkningen då etniska svenskar inte omfattas av denna lag enligt JK:
I dagens Sverige är rasism synonymt med kritik mot invandring från främmande kulturer. De enda som får yttra sådan kritik utan att automatiskt klassificeras som rasister är personer som själva har en annan etnicitet än nordeuropeisk / vit. Är man från Centralafrika går det bra att kritisera fenomen som för en svensk är tabu att kritisera.
Numera är det även rasism att erkänna eller hävda att det finns olika raser. Detta oavsett om man lägger någon värdering i att någon ras skulle vara bättre än någon annan eller inte. Spontant skulle jag nog säga att majoriteten av jordens befolkning anser att det finns olika folkslag och raser. Många skulle titta på en som om man vore ett fån om man hävdade något annat. Majoriteten av Europas befolkning måste enligt svensk logik vara rasister då de röstat fram en politik som är betydligt mer "rasistisk" än vad Sveriges är.
Det fantastiska begreppet kulturrasism har tagit rasismdefinitionen till nya höjder. naturligtvis kan adoptivbarn från Korea eller Etiopien omfatta den svenska kulturen likaväl som svenskar som är födda i landet. Att en kultur alltid skulle vara bunden till en viss ras är därför inte rimligt. Att då ens hävda att anakronismen "kulturrasism" existerar är närmast löjeväckande. Att vara fientlig mot en kultur kan ju omöjligt vara ekvivalent med att vara fientlig mot en hel ras eller hudfärg.
Rasism är i Sverige ett lagbrott i form av främst lagen om hets mot folkgrupp. Den svenska staten måste dock anses vara rasistisk mot majoritetsbefolkningen då etniska svenskar inte omfattas av denna lag enligt JK:
Kontroversiella tankar? I Sverige kanske, utomlands är det nog snarare vår mystiska rasismdefinition som är kontroversiell.2007 polisanmäldes tidningen Mitt i Södermalm för hets mot folkgrupp. Anledningen var en insändare i vilken etniska svenskar beskrevs som "tråkiga, enfaldiga, elaka och korkade människor". JK ansåg dock att det inte fanns någon anledning att vidta någon åtgärd. Enligt JK omfattas inte etniska svenskar av det skydd som lagen ger:
Det tryckfrihetsbrott som skulle kunna komma i fråga här är hets mot folkgrupp. Tryckfrihetsbrottet hets mot folkgrupp innefattar att någon i t.ex. en tidning hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller sexuell läggning (7 kap. 4 § 11 TF och 16 kap. 8 § brottsbalken).
Syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet. Redan på grund av vad som nu har sagts kan innehållet i insändaren inte anses utgöra hets mot folkgrupp. Jag vidtar därför ingen åtgärd med anledning av anmälan.
Detta är bara ett av flera exempel på när man önskar klistra "etiketter" på politiska motståndare för att förstärka sin argumentation. Eller för att slippa debattera seriöst.
Företrädare för högersidan klistrade i många år etiketten "kommunist" på folk man inte tyckte om. Därmed hade man fastslagit att denna person var en så dålig människa att man inte behövde bry sig i att argumentera mot honom / henne. På precis samma sätt fastslår vänstersidan att personer som de inte tycker om är "fascister" eller "nazister". Och det vet ju alla att en sådan person är så usel att denne har inte någon rätt att uttala sig.
På senare tid har ordet "rasist" glidit in i damma fålla. Den som till exempel på något sätt kritiserar samhällets invandringspolitik är numera automatiskt "rasist" och därmed inte meningsberättigad. Men just nu är rasist ett populärt skällsord som sitter ännu lösare än så. Vi kan helt säkert förvänta oss att fler ord "går samma väg" i framtiden.
Företrädare för högersidan klistrade i många år etiketten "kommunist" på folk man inte tyckte om. Därmed hade man fastslagit att denna person var en så dålig människa att man inte behövde bry sig i att argumentera mot honom / henne. På precis samma sätt fastslår vänstersidan att personer som de inte tycker om är "fascister" eller "nazister". Och det vet ju alla att en sådan person är så usel att denne har inte någon rätt att uttala sig.
På senare tid har ordet "rasist" glidit in i damma fålla. Den som till exempel på något sätt kritiserar samhällets invandringspolitik är numera automatiskt "rasist" och därmed inte meningsberättigad. Men just nu är rasist ett populärt skällsord som sitter ännu lösare än så. Vi kan helt säkert förvänta oss att fler ord "går samma väg" i framtiden.
Enligt JK omfattas inte etniska svenskar av det skydd som lagen ger:
Bra inlägg liljen! Det är mycket lågt i taket i SverigeKontroversiella tankar? I Sverige kanske, utomlands är det nog snarare vår mystiska rasismdefinition som är kontroversiell
Detta är ju egentligen ett sinnessjukt ämne (som det blivit idag). Om jag skulle drista mig till att påstå att svarta från eller med ursprung i västafrika springer fortare än.....tja alla andra, så är jag per definition rasist? Detta trots att jag bara refererar till vad jag ser ser på TV vart fjärde år i sprintlöpningssammanhang.Giancarlo skrev:Den ursprungliga definitionen på ordet rasism är inte bara att rasism är tron på att det finns olika tydligt definierade människoraser som spelar stor roll för olika egenskaper hos olika människor, utan också att vissa av dessa föreställda raser är mer värda eller överlägsana än andra.
Betyder det att jag är rasist om jag säger att, Finland är bättre än Sverige i ishockey, fast jag bara refererar till vad jag ser på TVMagnus L skrev:Detta är ju egentligen ett sinnessjukt ämne (som det blivit idag). Om jag skulle drista mig till att påstå att svarta från eller med ursprung i västafrika springer fortare än.....tja alla andra, så är jag per definition rasist? Detta trots att jag bara refererar till vad jag ser ser på TV vart fjärde år i sprintlöpningssammanhang.Giancarlo skrev:Den ursprungliga definitionen på ordet rasism är inte bara att rasism är tron på att det finns olika tydligt definierade människoraser som spelar stor roll för olika egenskaper hos olika människor, utan också att vissa av dessa föreställda raser är mer värda eller överlägsana än andra.