Använd N i Australien

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Använd N i Australien

Inlägg av Rally » 5 september 2006, 14:11

Jag brukar inte vara någon språkpolis och anser att man ska låta språket utvecklas utan någon större konservatism. Jag irriterar mig dock så något in i norden på folk som säger Australiska istället för det mer melodiösa, och i mina öron korrekta, Australiensiska.

Jag hör det väldigt ofta nu för tiden och undrar om det är ett konspiratoriskt försök att ändra språket av kvällstidningar och journalister för att spara spaltmeter?

Nja, det är kanske inte riktigt det jag undrar.

Men jag undrar vilket som ni tycker är det bästa alternativet?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 september 2006, 14:20

Australiensiska av gammal vana. Men australiska är ju mycket behändigare egentligen. Föreligger möjlig förväxling med latiniserad form av "sydlig".

/ Probstner

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 september 2006, 14:28

Vad jag en gång lärde mig är att orden betyder olika saker. Austaliensare är de invånare i Austraien som har europeiskt påbrå. Australer är urinvånarna, aboriginerna. Således finns det där även en skillnad mellan austraiensisk och australisk. Troligen är denna distinktion inte spridd, vilket leder till de felskrivningar du hänvisar till. Jag är inte ens säker på att distinktionen egentligen finns; kanske var det en övernitisk skollärare som lärde mig det.

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 5 september 2006, 15:53

"Australiensiska" har väl varit den hittills dominerande formen medan "australiska" är något som kommit att brukas flitigare på sistone. Nya tider stundar och nu rekommenderar Språknämnden att man säger "australiska" som tycks vara det äldre ordet, belagt från 1804.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 5 september 2006, 15:57

urk

Noriega
Medlem

Inlägg av Noriega » 6 september 2006, 00:53

Språken som talades över hela ön innan vita kom dit brukar kallas "australiska språk", men som nationalitetsbeteckning föredrar också jag "australiensiska".

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 6 september 2006, 15:42

Noriega skrev:Språken som talades över hela ön innan vita kom dit brukar kallas "australiska språk", men som nationalitetsbeteckning föredrar också jag "australiensiska".
Det vore bra om svenskan kunde behålla den distinktionen och sålunda ha två ord som adjektiv för den sydliga kontinenten, i stället för bara ett ord. Två ord ger rikedom för språket.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 september 2006, 18:50

Hupp, jag som trodde de talade engelska.......

Användarvisningsbild
Verspieder
Medlem
Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)

Inlägg av Verspieder » 6 september 2006, 20:39

Att säga "Australiska" istället för "Australisenska" vore som att säga "Italiska" istället för "Italienska" :lol:

Detta får mig att tänka på andra länder och deras språk, (samt landskap och dialekter)
I Finland talas Finska.
I Tyskland talas Tyska.
I Ryssland talas Ryska
I Jämtland talas Jämtska, även om vissa i södra Sverige kallar dialekten för "Jämtländska"
Varför gör man det? Inte säger man Ryssländska om Ryskan?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 september 2006, 17:49

Silly people...

"Australiensiska" - kvinna från Australien
"Australiska" - språk, men nu talar de ju engelska...

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 8 september 2006, 18:54

Verspieder skrev:Detta får mig att tänka på andra länder och deras språk, (samt landskap och dialekter)
...
I Jämtland talas Jämtska, även om vissa i södra Sverige kallar dialekten för "Jämtländska"
Varför gör man det? Inte säger man Ryssländska om Ryskan?
Fullt så enkelt är inte. I Sverige talas ju småländska, halländska och värmländska men dalska eller dalmål. Bägge möjligheterna till adjektivavledning finns alltså. Vidare finns ju det holländska språket

En medborgare i Finland kallas finländare. Befolkningen består av finnar och svenskar. Finnar talar finska. Finländarna äro patrioter och slåss gärna för den finländska saken.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 11 september 2006, 13:54

den pinkande elefanten skrev:Fullt så enkelt är inte. I Sverige talas ju småländska, halländska och värmländska men dalska eller dalmål. Bägge möjligheterna till adjektivavledning finns alltså. Vidare finns ju det holländska språket
Får väl lägga till att det finns både dalska/dalmål och dalsländska, fast det är ju förstås två olika dialekter och därtill landskap då. :)

Skriv svar