Det var goda nyheterGiancarlo skrev:Etruskiska?Hexmaster skrev:Vilket språk lyckades man knäcka med hjälp av s.k. "patroner"?
(Ledtrådar finnes vid behov.)
Ledtråd: Ett annat namn på patroner, som även använts i svenskan, är "kartuscher".
Det var goda nyheterGiancarlo skrev:Etruskiska?Hexmaster skrev:Vilket språk lyckades man knäcka med hjälp av s.k. "patroner"?
(Ledtrådar finnes vid behov.)
Härligt att det blir en god nyhet för dig då ty mycket är ju faktiskt knäckt....Hexmaster skrev:Det var goda nyheterGiancarlo skrev:Etruskiska?Hexmaster skrev:Vilket språk lyckades man knäcka med hjälp av s.k. "patroner"?
(Ledtrådar finnes vid behov.)för jag visste inte att etruskiska "knäckts" överhuvudtaget...
Ledtråd: Ett annat namn på patroner, som även använts i svenskan, är "kartuscher".
Risken kanske finns, men rätt var det. Kartuscher (som fick namn efter franska, man tyckte de liknade dåtidens patroner, vilket nog var en rätt träffande liknelse eftersom de skilde sig en del från dagens) omger faraonernas namn (petnoga räknat de två vanligaste), något som lurades ut redan före Champollion. När denne analyserade Rosetta-stenen så hittade han i en sån här kartusch hieroglyfer som han identifierade som P-T-O-L-M-E-E-S, vilket är korrekt uttal av Ptolemaios (som ju är ett grekiskt namn). Det är på sitt sätt direkt magnifikt att även ett fullständigt blåbär som undertecknad i en oanvändbar massa hieroglyfer kan leta upp en kartusch och efter lite grubbel konstatera att "jaha, Ramses II!"Roccalas skrev:Hm... risken för att detta är fel är stor men....egyptiska? Jag tycker mig känna igen bilden därifrån.