Spanska ryttare, spanska sjukan och French letters

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Spanska ryttare, spanska sjukan och French letters

Inlägg av Hans » 21 september 2005, 10:59

Skulle vara intressant att veta lite mer om vad olika saker kallas på olika språk och varför. Vi militärnördar diskuterade spanska ryttare (Chevaux-de-frise, Vriesse ruyters, Spanische Reiter) och då kan man ju undra varför det är i vissa fall frisiska och i vissa fall spanska ryttare.

Sjukdomar och skamliga saker brukar ju ofta benämnas efter någon motståndare eller liknande - kondom är på engelska French letter och på franska "capot Anglaise"

Vad säger ni?

MVH

Hans

Lite på engelska http://www.salon.com/july97/games/words970725.html

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 september 2005, 11:03

Minns inte vad Spanska sjukan kallas i Spanien, men jag är rätt säker på att den inte kallas Spanska sjukan. (Namnet kommer f.ö. av att Spanien inte deltog i kriget och därför inte censurerade pressen på samma sätt som de krigförande länderna, och därför fick sjukdomen en helt annan uppmärksamhet där.)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 21 september 2005, 11:31

Fylltratt på tjeckiska heter fláma eller flamendr. Jag har alltid föreställt mig att uttrycket härstammar från legoknektarnas tidevarv, men det kan ju vara ett romantiskt önsketänkande.

Tyska Schwedentrunk lär härstamma från Trettioåriga kriget och innebär att man tvingar någon (väl främst bönder som misstänks gömma undan mat etc) att dricka dyngvatten eller urin.

Jag nar någon gång hajat till när jag på tyska matsedlar sett Russ eller Russen (veteöl och fruktsoda) och Neger (veteöl och coladryck).

Lite lustigt är att finne i betydelsen acne på tjeckiska heter uher, som betyder ungrare...

/ Probstner

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 21 september 2005, 11:43

Probstner skrev:
Lite lustigt är att finne i betydelsen acne på tjeckiska heter uher, som betyder ungrare...

/ Probstner
Hur kommer det sig egentligen att vi kaller acne för finne? Sverige och Finland har ju inte direkt varit några större ovänner, snarare tvärtom...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 september 2005, 11:59

Ordet fanns i SAOB, men jag begriper inte riktigt förklaringen...
ETYMOLOGI: [jfr d. finne, nor. dial. finn, nt. o. t. finne, alla i bet. 1; etymologiskt identiskt l. rotbesläktat med de i den etymol. avd. under FINN- nämnda främmande orden

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 21 september 2005, 12:07

Hexmaster skrev:Ordet fanns i SAOB, men jag begriper inte riktigt förklaringen...
ETYMOLOGI: [jfr d. finne, nor. dial. finn, nt. o. t. finne, alla i bet. 1; etymologiskt identiskt l. rotbesläktat med de i den etymol. avd. under FINN- nämnda främmande orden
Inte den mest förståliga text jag mött.
Gjorde ett litet sök på NE:
finn`e subst. ;n finnar
finn`e subst. ;n finnar
Ordled: finn-en
1 (mans)person från Finland särsk. om finskspråkig person
Bet.nyans: i plur. ofta om (finskspråkiga) personer från Finland oavsett kön
Hist.: före 1520; fornsv. finne; av lat. Fenni 'finnar'; av omdiskuterat urspr.
2 liten varbildning i huden orsakad av inflammation i talgkörtel {eblemma, kvissla}
Hist.: sedan 1578; av lågty. vinne med samma bet., urspr. 'ngt spetsigt'; besl. med fena
Har tydligen inget alls att göra med Finland...

varjag
Saknad medlem †

Re: Spanska ryttare, spanska sjukan och French letters

Inlägg av varjag » 21 september 2005, 13:21

[quote="Hans"]Skulle vara intressant att veta lite mer om vad olika saker kallas på olika språk och varför. Vi militärnördar diskuterade spanska ryttare (Chevaux-de-frise, Vriesse ruyters, Spanische Reiter) och då kan man ju undra varför det är i vissa fall frisiska och i vissa fall spanska ryttare.

Sjukdomar och skamliga saker brukar ju ofta benämnas efter någon motståndare eller liknande - kondom är på engelska French letter och på franska "capot Anglaise"

Vad säger ni?

MVH

Hans
'French letter' är ju naturligt för de vattenkammade Brittiska Adelsmän som inte ville sätta sina många älskarinnor på den s.k. Tjocken! Dom lär ha emanerat från Frankrike, i små kuvert och med suspekt fransk text.... :lol: Varifrån fransoserna fått 'capot Anglaise' - är mig okänt - kan det ha varit 'handelsutbyte...?'
Medan vi ännu - men kortvarigt - befinner oss 'under bältet' bör inte Sovjetunionens kondomer få falla i glömska....Den franska utmaningen möttes manligt i Femårsplanerna. Vana vid T-34:or, Traktorer och andra Rejäla Grejor- producerade Gosplan en vara av samma gedigna kaliber.... som snabbt fick namnet 'galoscher' bland sovjetungdomen. Få hade modet förklara misstanken att de troligen var tillverkade av återanvända cykelinnerslangar - men de gjorde uppenbarligen lika litet för den sexuella stimulansen som de gjorde för nativiteten. 'Äkta vara' från väst - var en av de mest eftertraktade smusselvarorna man kunde erbjuda - även tunnläppade vaktposter på kajerna - när man ville iland med hårdvaluta i fickorna.
..jaha - nu har jag tjafsat till det igen - men meningen är klar....Varjag
Lite på engelska http://www.salon.com/july97/games/words970725.htm[/b][/i]

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Spanska ryttare, spanska sjukan och French letters

Inlägg av Hexmaster » 21 september 2005, 13:28

varjag skrev:Varifrån fransoserna fått 'capot Anglaise' - är mig okänt - kan det ha varit 'handelsutbyte...?'
Från en läkare Condom, i en del versioner av det hela står han för uppfinningen, i andra bara för namnet, men enligt Etymonline saknar förklaringen stöd:
condom
1706, traditionally named for a British physician during reign of Charles II, but there is no evidence for that.

Skriv svar