Soldatnamn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
lioness
Tidigare medlem

Inlägg av lioness » 30 mars 2005, 23:12

Jag ar ett soldatnamn som efternamn, från min mammas släkt. Inte Modig, men ett annat korthugget namn.
Den förste som bar namnet var en ryttare född 1790. Hans son blev också soldat och bodde sedan på en annan ort, men hade ändå samma namn som fadern. Sonens dotter och därefter, hennes dotter hade också samma soldatnamn och eftersom de aldrig gifte sig fortsatte de att heta namnet, så min morfar fick det också när han föddes 1901...

Vet ej om det skilde sig på olika orter, men jag har märkt att ryttarnamnen inte var lika korthuggna som soldatnamnen. Ryttare kunde heta Keijsare, Burling, Appelgren, Frendin osv medan soldatnamnen ofta var Stark, Hugg, Modig osv. Men det kanske berodde på var man bodde?
Men min gamla ryttarsläkting hade ett korthugget namn, så det var nog lite olika med det där :)

Björn Mikael
Medlem

Inlägg av Björn Mikael » 20 april 2005, 00:49

Mitt efternamn har hängt med sedan 1721 då det tilldelades som soldatnamn till "släktfadern", han var dragon i Jämtlands fältjägarregemente. (Om han nu bara mönstrat på tre år tidigare så hade man haft en karolin i släkten :D )

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2005, 18:22

Jag undrar om mitt efternamn kommer ursprungligen från ett soldatnamn eftersom min ffff var soldat för ett västgötkompani. Men det är fler än jag som heter Lundgren i efternamn.

Stefan

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 13 juni 2005, 11:16

Stefan Lundgren skrev:
Belisarius skrev:Är inte de flesta "natur-kombinations-efternamn" soldatnamn från början också? Namn som Lindkvist, Bergström, Hasselgren etc etc
Det var mera namn som kom från naturen som bl a bönderna tog.
Typiska namn för soldater är Hurtig, Snabb och Modig.
Ofta, men inte alltid. I Piteå kompani (som jag forskat lite på) fanns under tidigt 1700-tal många namn som Frisk, Rask och Liten, men också Bergman, Öberg etc - och även namn som var långt ifrån korthuggna, till exempel Skeppsbyggare och Hasselbuske. Senare under 1700-talet tillkom mer militära namn, som Granat, Fäktare och Haubits.

(Mitt användarnamn är för övrigt det soldatnamn min ff ff ff ff f hade under sent 1600-tal.)

Olof

Skriv svar