Betydesen av ordet "fin"

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
johane
Medlem

Betydesen av ordet "fin"

Inlägg av johane » 11 maj 2005, 18:59

Hej

Är det bara jag här inne som har hört ordet fin, i den bemerkesen att det bara är något gött, eller någonting som ska bli roligt etc?.. den gammla betydelsen av fin, d v s någinting som är förnämt.

//johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 maj 2005, 11:55

Visserligen förstod jag inte riktigt hur du menade, ordet "fin", kan betyda nåt i positiv riktning. Du kanske kan söka upp ordet på språkdata eller nånting, länken finns på forumet "media och underhållning" har jag för mig.

Stefan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 maj 2005, 09:36

Förklara dig gärna närmare när du vill berätta om en helt ny betydelsenyans...

Men det finns ju uttrycket fint som snus - som då kan användas i lite olika berömmande sammanhang.

Fint snus är egentligen en finmalen snus, dvs pyttesmå korn - men betydelseglidningen täcker olika varianter av beröm...

Så visst, jag kan tänka mig att även själva orde fin har fått diverse betydelseglidningar så länge det används som positiva ord...

Sedan kan ju ordet fin användas ironisk också. en fiiin dam är egentligen tämligen nedsättande om personen ifråga - fastän hon kommer från överklassen och anses som en fin dam...

Skriv svar