Militärhistoriska museet i Helsingfors

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Militärhistoriska museet i Helsingfors

Inlägg av Olov » 20 maj 2002, 22:44

Var i Helsingfors och smög då in på det militärhistoriska museet som i vanliga fall brukar vara rätt beigt, men icke! De har en utställning om Finlands fortsättningskrig som helt klart är värt en flyg-, eller båtbiljett. Var faktiskt länge sedan jag fann så stort intresse i en utställning.

Bara de små minnesljusen med handgjorda hjärtan som Himmler "skickade" till anhöriga för stupade Finländska Waffen-SS soldater, med bifogat brev på FINSKA, fick mig stå mållös i tio minuter...

S.U.V.E.R.Ä.N.T.

Blev så glad att jag shoppade "Okänd soldat (1955)" och "Vinterkriget" på DVD innan jag flög hem idag... :D

Olov

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 20 maj 2002, 23:52

Finns de filmerna på DVD? Precis vad jag vill ha. Kan jag få tag på dem nånannanstans? Har de svensk text?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 21 maj 2002, 02:01

Olov,

Stort tack för tipset. Ska till Finland i sommar flänga runt bland de militärhistoriska sevärdheter som finns i landet. Av någon anledning så glömde jag helt av miliyärhistoriska muséet i Helsingfors, men det finns nu uppfört på listan med resmål.



~Henric Edwards

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Filmer och Helsinki

Inlägg av Olov » 21 maj 2002, 06:29

tobbe skrev:Finns de filmerna på DVD? Precis vad jag vill ha. Kan jag få tag på dem nånannanstans? Har de svensk text?
DVD med svensk text. De borde finnas på något försäljningställe typ Discshop, fast då ett finnländskt dito... Har ingen adress, men kanske kan någon av våra mer finska kamrater här rekommendera ett bra ställe att beställa via nätet? Jag köpte mina på Stockmanns.

Henrik: Jag är dock osäker på hur länge utställningen om fortsättningskriget håller på. Kolla upp det. Om den kommer vara över, när du är i Finland, är det bara värt att gå på museet om du har vägarna förbi. I dagsläget när utställningen finns där är det värt en egen resa...

Olov

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 21 maj 2002, 07:09

Henric Edwards skrev:Ska till Finland i sommar flänga runt bland de militärhistoriska sevärdheter som finns i landet.
Hangö: Frontmuseet.

Helsingfors centrum: Krigsmuseet.

Helsingfors, på Sveaborg: Krigsmuseet manegen, Ubåten "Vesikko" samt Kustartillerimuseet. Ehrensvärdsmuseet är icke heller dåligt fast det är ett "icke-WWII" museum. Själva Sveaborg är inte så dåligt det heller. Bodde själv där i 3 år. Jä**a turister...

Vanda: Flygmuseet. Har bl.a. en Fieseler Storch.

Tavastehus: Artillerimuseet. Rekommenderas! Be och hoppas att de har "Ihantalan Ihme" multimediaförevisningen kvar.

Parola: Pansarmuseet. Våga inte lämna Finland utan att ha besökt detta museum!

Tikkakoski: Mellersta Finlands Flygmuseum. Det med Messerschmitten, Brewster-kopian "Humu" och Airacobran.

St. Michel: Högkvartersmuseet. Viestikeskus "Lokki". Infanterimuseet.


osv. osv. Kommer inte ihåg mera för tillfället. Hör av dig före om du behöver några tips.

Andreas Lärka

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 21 maj 2002, 08:32

Tackar Andreas! Det finns en del att beta av minsann. :)



~Henric Edwards

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Järnvägsvagn

Inlägg av Olov » 21 maj 2002, 08:50

Andreas Lärka skrev:Parola: Pansarmuseet. Våga inte lämna Finland utan att ha besökt detta museum!
Är det där de bl a har järnvägsvagnen där Finsk säkerhetspolis (?) spelade in samtalet mellan Mannerheim och Hitler, där den sistnämnde förgrymmas över ryssarnas tillgång till tanks?

Olov

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Järnvägsvagn

Inlägg av Andreas Lärka » 21 maj 2002, 08:53

Olov skrev:Är det där de bl a har järnvägsvagnen där Finsk säkerhetspolis (?) spelade in samtalet mellan Mannerheim och Hitler, där den sistnämnde förgrymmas över ryssarnas tillgång till tanks?
Nej, de har "bara" ett av våra pansartåg. Vet inte om och var ifrågavarande vagn finns bevarad.

Andreas

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 21 maj 2002, 23:20

Olov det finns tyvärr ingen finsk version av discshop. Vet du om Stockmanns har en hemsida?

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 22 maj 2002, 07:15

tobbe skrev:Olov det finns tyvärr ingen finsk version av discshop. Vet du om Stockmanns har en hemsida?
Originellt nog så är adressen till Stockmanns hemsida: http://www.stockmann.fi ...

"Okänd soldat" och "Vinterkriget" finns nästan på alla större varuhus video- och musikavdelningar.

Speciella video- och DVD-affärer hittar du här: http://www.hintahaku.com/liikkeet.asp

Andreas

J.Näsman
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 april 2002, 23:26

Inlägg av J.Näsman » 22 maj 2002, 09:58

Till raden av muséer värda att besöka i Finland, skulle jag vilja foga det tämligen nya Veteranmuséum i Vasa. Samlingarna är ännu rätt anspråkslösa, men ett besök är det ändå värt. Om inte annat för att uppmuntra de idealister vilka har skapat muséet.

Användarvisningsbild
Österbottning
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 december 2004, 19:16
Ort: Österbotten/Stockholm

Inlägg av Österbottning » 20 december 2004, 14:03

J.Näsman skrev:Till raden av muséer värda att besöka i Finland, skulle jag vilja foga det tämligen nya Veteranmuséum i Vasa. Samlingarna är ännu rätt anspråkslösa, men ett besök är det ändå värt. Om inte annat för att uppmuntra de idealister vilka har skapat muséet.
Håller med - ett väl disponerat museum med tanke på att det (som påpekats) skapats av idealister - min farbror är en av dem...

När jag var där för nåt år sen hade man en utmärkt fotoutställning med bilder av Harry Järv - mycket sevärt!

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 16 april 2006, 09:20

I utkanterna av Vasa någonstans ska det finnas skyttegravar som är byggda för att efterlikna ställningskrigets konstruktioner. Är det på samma ställe som Veteranmuseet? Senast jag var där körde vi bara förbi i all hast, men jag ska till Vasa i maj igen, får ta en titt på museet då.

Användarvisningsbild
Österbottning
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 december 2004, 19:16
Ort: Österbotten/Stockholm

Inlägg av Österbottning » 1 juni 2006, 11:06

mustamato skrev:I utkanterna av Vasa någonstans ska det finnas skyttegravar som är byggda för att efterlikna ställningskrigets konstruktioner. Är det på samma ställe som Veteranmuseet? Senast jag var där körde vi bara förbi i all hast, men jag ska till Vasa i maj igen, får ta en titt på museet då.
Kan det möjligen vara den s.k. "Edvinsstigen" i Vapenbrödrabyn som avses? Där finns ett antal byggnadsverk uppförda som har krigstida prägel - värt ett besök.

Skriv svar