Relays Berlin Guide

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Relays Berlin Guide

Inlägg av Relay » 26 augusti 2003, 16:44

Berlin Guide Fur DUMMIES! ;)

Förord
Jag har sedan 1990 rest till 12 städer 4 huvudstäder i sammanlagt 8 länder. Från den minsta Vatikanen till den största till ytan Frankrike, och till befolkning Tyskland.
Idag har jag svårt att hålla isär allt jag har sett det är därför jag funderar på att skriva ner mina reseupplevelser. Jag ska vara ärlig nu det är i Barcelona jag har mina bästa reseupplevelser. Efter mina två besök där 2000 och 2001 så vill jag gärna åka dit igen. Hamburg är den tråkigaste staden jag besökt, det var därför jag var lite tveksam innan jag åkte till Berlin sommaren 2003. Jag hoppas ni kommer att finna denna berättelse roande och värdefull
Med vänliga hälsningar Relay

Berlin 2003
Sönd 27 juli
Jag nådde hotellet sent på eftermiddagen och hade planerat att besöka loppmarknaderna jag hade fått tips från i forumet tidigare. Men det kvava vädret lockade fram ett åskväder som spolierade mina planer eftersom jag i vanlig ordning glömt att ta med regnkläder eller paraply.
Det som överraskade mej var frånvaron av stora områden med förstäder och förorter som finns i andra stora mångmiljonstäder. Områden där husen efterhand blir tätare och sakta övergår från landsbygd till förorter och stadsdelar. Plötsligt var man i staden och det kom så plötsligt.

Stationen som låg närmast hotellet jag bodde på var Wittenbergsplatz byggnaden som prydde stationens gatunivå var mycket vacker men jag kunde inte se någon motsvarighet i någon annan station jag stannade vid. Antingen så var det en ny stor modern knutpunkts station med mycket glas, eller så var det en vanlig simpel trappa ner från gatan till stationen som helt låg under marken. Kanske någon kan ge mig mer bakgrund om just den stationen varför den är så annorlunda jämfört med andra stationer? Jag gick omkring i Kurfurstendam och beundrade Kaiser-Willhelm Gedächtniskirche samt dom två nyare blå byggnaderna. Det var först senare jag såg att den större var en kyrka och den mindre en souvenirshop. Även den gamla utbombade ruinen användes som en utställningslokal längs ner på gatunivå. På en av kortsidorna inne i Gedächtniskirche såg jag en fin Jesus staty, Och glasmontrar med utställningsmaterial.

Det var mycket folk runtomkring detta område och i Närheten fanns KaDeWe Europacenter samt Zoologischer Garten. Utanför Europacenter fanns det en rätt rolig fontän och jag kan rekommendera att man som besökare tittar närmare på den för att se hur vattnet rinner när man går nerför trappan. Inne i Europacenter finns det dessutom en rätt rolig klocka.
Banhof Zoo ligger i närheten och det ska visst vara här filmen Vi barn på Banhof zoo utspelar sig och är inspelad. Har själv sett filmen och tyckte mig känna igen vissa miljöer runt stationen.

Den större blå kubformade byggnaden precis vid den gamla kyrkan fungerar idag som en kyrka och går man in så ser man en praktfull kristusstaty och alla dessa små blå fönster ger ett blått sken in i salen och jag blev rätt rörd, så rörd att jag satte mig ner på en av stolarna och stannade där i en kvart i ren respekt.
På samma gata lite längre finns det en skulptur som liknar krokiga ormar som ser ut att haka i varandra.
Själv var jag aldrig inne i KaDeWe det var helt enkelt för mycket folk för att jag ville vara kvar. En i samma grupp som jag reste med berättade senare att dom var som vargar framför matdiskarna i översta våningarna.

Det kvava vädret gav med sig och efter regnskurarna och åskan var det riktigt normala temperaturer. Istället för 39 grader och kvavt var nu luften friskare och temperaturerna ner mot normala 25. En annan sak jag noterade var frånvaron av avspärrningar som brukar finnas i tunnelbanenedgångar i andra storstäder som Paris, London Barcelona och Stockholm, Är det kanske för att Berlinare är ärligare eller?

Måndag 28 juni
Denna morgon följde jag med på den första organiserade turen som Scandorama anordnade. Turen är på förmiddagen och tar mig först till East side Gallery.
Här är ungefär en kilometer av muren målad av olika konstnärer. Här finns även en liten souvenirshop där jag såg sovjetmedaljer. En i guld och en i silver för 20 euro. Bakom muren var det inte mycket att see förutom Spree och en pub som låg i närheten av Warschauer stationen men mer om det senare. Alla hade så bråttom plötsligt var det bara jag kvar ensam som botaniserade bland sakerna i den souvenirshopen. Så jag bestämde mig för att ta mig dit själv vid ett senare tillfälle.

Bussen körde förbi guldelsa soms tår på en hög kollonn runt en rondell. Bussen fortsatte runt rondellen och vidare genom Strasses des 17 juni. Det var här jag såg Sowjetisches Ehrenmal dit jag skulla hamna av en ren tillfällighet senare under veckan. Reichstag med sin glaskupol verkade lockande för mig men jag hann aldrig att få tid över för att köa mig in till glaskupolen på taket. Bussen stannade vid Berlinerdom och mitt besök där var jobbigt. Först gick jag in i domen tittade på orgeln som var mäktig. Eftersom stoppet där inte skulle vara så länge kände jag mig stressad att halvspringade ta mig upp på kupoltaket till domen. Jag var trött och svettig när jag väl nådde den sista dörren ut till balkongen utanför.

Turen den förmiddagen gick även genom Karl Marx Strasse med sina monumentala byggnader. Jag var tvungen att motvilligt erkänna av många av dessa byggnader var vackra. Skönt att man inte hade namnet Stalin alle kvar. Tornet vid Alexanderplats syntes på långt håll och hela den stora öppna platsen fick en att känna sig en aning bortkommen. Världsklockan vid ett hörn av detta torg var rätt rolig att se på. Bussen tog även en väg så att man kunde ta sig en ordentlig titt på Görings flygministerium.
Jag höll på att glömma att turen även tog gruppen till Berlins Olympiastadium men vi hann inte vara där länge.

Den eftermiddagen såg jag det som mitt uppdrag att hitta platsen för Hitlers Bunker. Som jag gick den eftermiddagen och kvällen vill jag nog inte göra i någon storstad igen. Jag tog tunnelbana till Potsdamer plats och började gå omkring. Efter ett tag kom jag fram till en bit av Berlinmuren. Jag gick in genom sidogrindarna och hamnade mitt i Topografi des terrors. Jag fick där värdefull information om mitt mål och började gå mot platsen dom märkte ut åt mig. Jag orkade inte titta så mycket på den utställningen eftersom jag var fast besluten att hitta platsen för Hitlers Bunker. Jag passerade även Haus am Checkpoint Charlie men eftersom jag redan då hade bokat scandoramas lilla tur på Onsdagen till museet så var jag mest runtom och jag håller med det är mest tragiskt. Det var en turk som försökte slå i mej att den pälsmössan han hade hängande på väskan hade burits av en östtysk gränsvakt innan muren föll. För att inte nämna dessa små vykort med små bitar av vad man skulle anta vara muren inplastade.
Checkpoint Charlie båset med sandsäckarna fanns där och turister svärmade som rovgiriga bin runt ett ställe som egentligen borde behandlas med större vördnad.

Hitlers bunker där han tog sitt liv ligger mellan Vossstrasse och Wilhelmstrasse. Jag ska vid ett senare tillfälle scanna av en folder som visar var exakt bunkern ligger. Rent visuellt ligger den bland en massa hyreshus i närheten av där en stor turistballong håller till. Men hur länge den är kvar vet jag inte. Jag var även inne i Sony center ett supermodern Galleria där dom även visar odubbade filmer på biografen där.
Bildhttp://www.sonycenter.de/

Jag gick mot en park och följde en stig som ledde in i parken plötsligt kändes det som om jag gick omkring i en riktig skog.
Bild
http://www.hotelastoria.de/spezial-e.html

Jag var trött i både huvud och fötter efter min succefyllda jakt på Hitlers bunker så jag hoppades stöta på en tunnelbana för att ta mig hem. Jag vek av från huvudstigen och plötsligt från en öppning i löverket kunde jag se en stridsvagn. Vad hade jag nu hamnat! Som av en slump hade jag stapplat och hamnar rätt vid Sowjetisches Ehrenmal som ligger i närheten av Reichstag. En stridsvagn på ena sidan och en stor kanon på den andra. På kolonnen i mitten står det en stor staty på en soldat i nåt som liknar en slängkappa. Jag gick omkring inne i parken där men kunde inte se mycket.

http://www.russisch.tv/Tiergarten.html

Bild

http://www.courses.psu.edu/nuc_e/nuc_e4 ... wjeti.html


På väg tillbaka gick jag förbi Gedächtniskirche och stannade en stund för att se en flicka som spelade gitarr. Hon bar änglavingar på ryggen. Det var nästan en religös stämning på platsen där hon spelade.
Folk stod runtomkring och lyssnade. Hon bar mörka kläder och vita änglavingar på ryggen.
Bild

Den kvällen var jag helt färdig när jag väl kom tillbaka till hotellet så jag la mig och sova direkt.




Tisdagen 29 juni
Denna dagen ägnade jag förmiddagen åt att besöka zoologiska trädgården parken hade fina djur. Jag var även inne på akvariumet där dom bland annat hade insekter bin och bulldogsmyror tror jag att det var. Såg även dessa flodhästar och väldigt fina horndjur. Men den Kinesiska pandan var i slöaste laget han låg och sov när jag gick förbi.
Bild
Berlin Zoo
Sedan tog jag tunnelbanan till Warschauer Station. Där gick jag upp från perrongen och halvägs över bron förbi vad jag minns som en stor röd byggnad som jag antog vara en större järnvägstation, såg jag ett stort banvallsområde. Jag antog att en perrongliknande byggnad där kanske var den järnvägsstation som under kalla kriget låg mitt i ingemansland. Sedan svängde jag till höger vid den stora vägkorsningen och hamnade i början på East Side Gallery.
Bild
http://www.bcampbell.org/berlin.htm
East Side Gallery

Denna gången snokade jag runt på båda sidor och hittade lösa bitar av Berlinmuren som jag sedan bar i mina fickor under resten av dagen.


Eftermiddagen ägnade jag att gå omkring Unten den linden och Branderburger gate. Gick förbi Adlon Hotel som hade väldigt vackra interiörer och fick veta att den återuppbyggdes så sent som 1997. Jag är lite osäker man jag tror jag fick reda på att originalhotellet byggdes 1908. och att den blev totalförstörd under WW2.
Bild
Adlon Hotel.

Lite längre in fanns den Ryska ambassaden vars vakt utanför på gatan fick stå ut med många frågvisa turister.
Bild
Rysslands ambassad.
http://www.stadtentwicklung.berlin.de/b ... land.shtml

På en sidogata lite längre upp märkte jag att gatan var avspärrad med vakter och betongblock. Senare när jag gick tillbaka pratade jag med en demonstrant som demonstrerade precis bredvid och fick då veta att många turister frågade vakterna om det var Checkpoint Charlie dom såg längre in i sidogatan. Dessa människor demonstrerade mot Amerikas anfall mot Irak. Och dom hade stått där under lång tid. Lite längre upp förbi ett torg låg en mycket bra bokhandel där det fanns massor av böcker filmer kartor och cd skivor om Berlin. Här köpte jag dessa böcker.

Es Geschan an der Mauer (It happened at the wall) av Rainer hilderbrandt

Leben mit der mauer (living with the wall) av Matthias Hoffman

Divided City The Berlin wall

Checkpoint Charlie and the wall av Werner Sikorski och Rainer Laabs

Jag köpte även två svenska Berlin guideböcker med fina färgbilder på Berlins sedvärdheter
Samt en stor karta, men jag såg även andra kartor längre in i butiken som visade hur Berlin såg ut tidigare. Även flygkartor som visade hur Berlin såg ut 1944, 1984, och 2002. Även en karta hur det framtida Berlin är tänkt att se ut. Många böcker var tyvärr på Tyska men en tjock bok för nästan 900 svenska kronor såg jag. Den ska jag köpa nästa gång jag är i Berlin förhoppningsvis. Tyvärr minns jag inte bokens titel men den hade väldigt många fina bilder. Jag hoppas nån på Skalman har den boken så att man kan läsa den vid ett eventuellt hembesök. Tyvärr hittade jag inte nån engelsk bok om 17 juni upproret bara Tyska böcker om den händelsen.

Senare den eftermiddagen tog jag tunnelbanan till Treptower Park där det stora sovjetiska monumentet stod. Jag gick av på stationen med samma namn. Gången ut från stationen gick ner mot Spree där en massa turistbåtar låg sida vid sida. Själva monumentet låg lite längre in och jag fick korsa en väldigt hårt trafikerad väg för att komma till en stor port som markerade ingången. Jag lovar det är värt ett besök för det var stor vackert och mäktigt. vita sarkofager pryder sidorna och när man väl restaurerat klart så blir det säkert ännu finare. Bild
http://www.ddr5.homestead.com/files/ber/swm.html
Bild
Treptower monumentets ingång

Men jag var ordentligt trött i mina fötter och ville sen bara hem hem hem till hotellet.

Onsdag 30 juli
Denna dagen hade jag bokat mig för två av Scandorama anordnade rundturer. Och reser ni med Scandorama till Berliner tycker jag ni ska välja dessa.
Första turen var Berlin unterwelten en rundtur många meter ner i Berlins underjordiska tunnlar och skyddsrum dit berlinbor tog sig när flyglarmen gick. Guiden som själv varit i dessa bunkrar som barn under andra världskriget berättade många intressanta saker. Han nämnde även att vissa rum var målade i fosforfärg om jag minns rätt. Radioaktiv färg så att man kunde se var man var även om ljuset gick.

Här och var längst rummen fanns glasmontrar med autentiska saker man hittat även från andra bunkrar. Kläder hjälmar Serviser porslin och mycket mera.
Bild
http://www.deraghotels.de/pack/kl_unterw.html

Efter rundturen blev det middag och sen bar det av till STASIS högkvarter där guiden under STASI tiden arbetade som bibliotekarie och hade tillgång till förbjuden litteratur som hon i smyg lånade hem under helgerna. Turen tog en in till det allra heligaste och det var mycket intressant att se hur kontoret för STASIS högsta topp såg ut. Under fikat i STASI byggnaden så fick vi se delar av en Discovery dokumentär om hur STASI fungerade.
Bild
Stasis allra heligaste
http://www.geocities.com/isanders_2000/stasi.htm

Sedan gick slutligen turen till Checkpointcharlie museet som var sevärt det var där jag köpte ”You leaving the american sector” i Metall.

Bild

Bild

http://www.mauer-museum.com/service.html
Bild



Den kvällen pratade jag med en medresenär som hade köpt en sandman docka samt även en inramad signerad tavla på en ung Eric Honecker.

Bild
Klart man blir avundsjuk men när jag tänker efter är jag rätt nöjd över mina böcker jag köpte och över resan. Det enda jag ångrar var att jag inte gick på loppistipsen jag fick från Skalman forumet.

--------------------------------------------------------------------------------

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Re: Relays Berlin Guide

Inlägg av jj » 26 augusti 2003, 16:51

Relay skrev:Hamburg är den tråkigaste staden jag besökt,

Var du i rätt del av staden? man skall besöka St. Pauli, Schansenstern och så.

(Om man är intereserad av fotboll skall man förståss gå på Millerntor och se FC St. Pauli)

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 26 augusti 2003, 17:43

Yaay! Bra arbete! :D

/Vlad

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 26 augusti 2003, 22:35

Det låter som om du hade en trevlig vistelse i staden Berlin Relay.
Jag kanske eventuellt skall dit senare i höst, så det var intressant att läsa din reseskildring. Har varit i Berlin en gång, men sov då bara en natt på ett hotell vid flygplatsen Tegel så jag såg inte så mycket av staden. Det verkar förresten som om husen på östsidan är mycket snyggare än de på västsidan, kanske för att de har renoverats under de senaste 10 åren.

/Erik, alias Ereyk

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 27 augusti 2003, 15:17

Höm höm, Relay finns det någe "gamla stan" i berlin? :oops:


//Fredde

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 27 augusti 2003, 17:26

Carolus XII skrev:Höm höm, Relay finns det någe "gamla stan" i berlin? :oops:


//Fredde
Det närmaste gamla stad man kan hitta är väl Museuinsel tror jag det hette ligger som en ö där Spree delar sig.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 30 augusti 2003, 17:46

Ska som sagt, ner till Berlin på måndag, ska försöka göra allt i din guide ;) fast nu undrar jag om det finns några bra militaria butiker i Berlin???

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 30 augusti 2003, 17:49

MarcuS Schober skrev:Ska som sagt, ner till Berlin på måndag, ska försöka göra allt i din guide ;) fast nu undrar jag om det finns några bra militaria butiker i Berlin???
Snälla du, ta lite fotografier på Olympiska stadiumen till mig och på Hermann Görings fd ministerium som är idag finansdepartementet.

/Anno

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 30 augusti 2003, 17:52

Anno skrev:
MarcuS Schober skrev:Ska som sagt, ner till Berlin på måndag, ska försöka göra allt i din guide ;) fast nu undrar jag om det finns några bra militaria butiker i Berlin???
Snälla du, ta lite fotografier på Olympiska stadiumen till mig och på Hermann Görings fd ministerium som är idag finansdepartementet.

/Anno
Oki 8)

Mukko
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 maj 2003, 09:12
Ort: Linköping

Inlägg av Mukko » 11 september 2003, 19:46

Intressant.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 7 oktober 2002, 19:03
Ort: Mont Cuq

Inlägg av Erik F » 16 september 2003, 20:42

Carolus XII skrev:Höm höm, Relay finns det någe "gamla stan" i berlin? :oops:


//Fredde
Även "Nikolaiviertel" är en del av det gamla Berlin, med sina låga hus, hantverkstalejéer, skrymslen och kullestensgator.
Ta tunnelbanan till Alexanderplats så ligger området ung. mellan Berliner Rathaus och Spree.

/Erik

Användarvisningsbild
Sonnenflieger
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 6 november 2002, 22:12
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Sonnenflieger » 17 september 2003, 12:06

Erik F skrev:
Carolus XII skrev:Höm höm, Relay finns det någe "gamla stan" i berlin? :oops:


//Fredde
Även "Nikolaiviertel" är en del av det gamla Berlin, med sina låga hus, hantverkstalejéer, skrymslen och kullestensgator.
Ta tunnelbanan till Alexanderplats så ligger området ung. mellan Berliner Rathaus och Spree.

/Erik
Tyvärr är det dock så att Nikolaiviertel byggdes om 1986, och jag är osäker på om man byggde upp allt från grunden igen eller om man bara renoverade byggnaderna i socialrealistisk stil. På en av fasaderna finns den gamla DDR-devisen "Berlin - Stadt des Friedens" kvar, trevligt.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 7 oktober 2002, 19:03
Ort: Mont Cuq

Inlägg av Erik F » 18 september 2003, 12:07

Sonnenflieger skrev:
Erik F skrev:
Carolus XII skrev:Höm höm, Relay finns det någe "gamla stan" i berlin? :oops:


//Fredde
Även "Nikolaiviertel" är en del av det gamla Berlin, med sina låga hus, hantverkstalejéer, skrymslen och kullestensgator.
Ta tunnelbanan till Alexanderplats så ligger området ung. mellan Berliner Rathaus och Spree.

/Erik
Tyvärr är det dock så att Nikolaiviertel byggdes om 1986, och jag är osäker på om man byggde upp allt från grunden igen eller om man bara renoverade byggnaderna i socialrealistisk stil. På en av fasaderna finns den gamla DDR-devisen "Berlin - Stadt des Friedens" kvar, trevligt.

Det är forumet är otroligt, det finns alltid någon som vet mycket om någonting. :)
Du har givetvis rätt i det du skriver.
Nikolaiviertel bygdes om 1987 till stadens 750-års jubileum, platsen ligger dock i hjärtat av den gamla staden.
Men vid Poststraße går det att finna ett flertal hus fårn 1700 talet, om det nu kan räknas som gammalt.

/Erik

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 18 september 2003, 14:07

Reselektyr för berlinresenärer.
http://www.afterthebattle.com/berlin.html

MVH

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 8 november 2003, 11:52

nu ska ni äntligen få se var Hitlers Bunker ligger någonstans.
http://www.geocities.com/matheei/berlin.jpg
kopiera adressen och posta den i location och tryck sedan enter.

Skriv svar