Resa i Västergötland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Resa i Västergötland

Inlägg av D. Andersson » 12 juli 2003, 21:35

Egentligen var detta tänkt som ett brev till Dan Koehl, men... det kanske intresserar någon här. Jag och min familj var på en tvådagarstripp till området där Jan Guillous böcker utspelar sig, så vi bestämde oss (jag tjatade tills de gick med på det) för att besöka några platser. Nåväl, rapporten till Dan följer här.

Okej. Vi började då i Hova. På turistbyrån där. De har byggt en liten borg i takt med att "riddarveckan" blivit en allt större turistfälla (jag erkänner, jag fångades). Det tog ett tag innan jag lyckades övertala personalen om att jag menade slaget vid Älgarås 1205 och inte slaget vid Hova 1275. Men jag lyckades till slut. Hon verkade lite tveksam men sken till slut upp och sa "Ja, var det inte därifrån de flydde och tog sig över sjön? Det är därifrån namnet kungsön (kanske kungsholmen, minns ej) kommer!" Men någon uppgift om själva slaget eller platsen för det fanns ej.

Jakten gick vidare. Jag fick numret till pastorsexeditionen i Älgarås. Vi kikade på en informationsskylt där det stod att Älgarås kungsborg legat ca. 400 meter öster om kyrkan. På kvällen tog vi in på vandrarhemmet och började prata lite med en äldre man i kanske sextioårsåldern och la fram mitt "problem." Han hade en hel del att berätta om det. Främst ville han berätta om Tivedens stigar, men med lite ansträngning lyckades jag få ur honom lite upplysningar. Man har letat mycket efter platsen länge och på många olika sätt. Några påstår att "slottet" (enligt honom ungefär som ett köpmannahus i en senmedeltida hansastad, uppförd av Erik den helige eller Knut Eriksson) låg just 400 meter öster om kyrkan. Andra påstår att den låg 200 steg öster om kyrkan. Men ingen har hittat platsen och kan bevisa det. Enligt honom.

Jag gick dagen efter till kyrkan. Den uppfördes i slutet av 1400-talet. Slottet brändes ner 1205. Dock har man hittat några saker från 1100-1200-talet och även en grund som var hälften så stor som den nuvarande, relativt lilla, kyrkan. Troligtvis slottskyrka. Jag har bild på kyrkan och köpte vykort på sakerna från 11-1200-talet. Dock nämnde inte ens den vi talade med något slott och hon sa att det kanske låg en tidigare kyrka där. Från att ursprungligen ha varit självklarheter blev alltså sagan om Älgarås kungsborg och slottskyrka senare endast gissningar baserade på mindre fynd.

Besvikelsen var stor, men vi begav oss vidare. Nästa mål var Aranäs borgruin. Inte mycket fanns kvar av denna en gång så stora (?) borg men foton blev det självklart. Tyvärr pågick renoveringsarbete, så det var byggnadsställningar och avspärrat. Nåväl, foton blev det åtminstone.

Resan gick vidare. Nästa mål var Forshems kyrka. Onekligen intressant. Foton blev det även här på olika stenhuggarskapelser, bl.a. den där en som påstås vara riddare ger/får en nyckel av Gud. Ovanför såg jag mycket riktigt ett kors som KAN vara ett tempelherrekors. Köpte en broschyr om just dessa bilder och även en om själva kyrkan. Passade på att köpa en billig men tyvärr tunn bok om kyrkan, Aranäs, svenska riddare och korsriddarordnar där han troligtvis försöker bevisa sambandet mellan alla dessa faktorer. Det kommer bli intressant läsning.

Sista etappen i denna ”Arn”-resa blev Forsviks industrimuseum. Det var väldigt intressant då man fick se miljön Jan Guillou skriver om. Jag blev glad när jag såg hur de byggt modeller på hur Jan Guillous Forsvik såg ut och hur de trodde det såg ut på 1200-talet, och även 1400-talet. Jag tog självklart bilder på dessa modeller. Även Arns släktträd fanns och bredvid det riktiga släktträdet. Känns tryggt att åtminstone några försöker behålla den sanna historien. Att historiker kan skriva sin egen historia betyder inte att museum ska hjälpa skönlitterära författare att få deras fantasihistoria till den nya sanningen.

En rolig avstickare var till Hova där riddarveckan ju höll på för fullt. Kommersiellt som tusan, såklart. Men vi tittade in på en loppmarknad där jag fann två läroböcker i historia från 1923 som täcker tiden fram till 1300, huvudsakligen utländsk historia. När jag bläddrade igenom dem hoppades jag på mer svensk historia och senare historia, men… det är ändå kul att ha så gamla historieböcker.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 13 juli 2003, 15:19

Tack för rapporten och att du lät fler fa se den. Spännande!

Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
Ort: Uddevalla

Re: Resa i Västergötland

Inlägg av uddevalla » 18 december 2004, 18:01

Åhh...?!
Reste du runt i Västergötland utan att besöka klosterkyrkan i Varnhem? Själv stötte jag på den av en slump (jag hade inte läst historia då) under en campingtrip med flickvän och hund 1993. Mitt ute på landsbygden uppenbarade sig en kyrka lika mäktig som domkyrkan i Strängnäs. Att sedan merparten av de äldsta svenska kungaätterna ligger begravda där gjorde inte saken sämre. Numera är församlingen dock så liten att det kostar inträde att gå in i kyrkan, annars har de inte råd med underhållet.
Gör du en trip i trakterna igen rekommenderar jag varmt omvägen över Varnhem, du kommer inte att ångra dig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2004, 16:31

Jag har själv varit på de flesta platser som rapporten handlade om, själv är jag bördig lite längre ner i Västergötland, nämligen vid Göteborgstrakten, men jag är född i Uppsala.

Stefan

Skriv svar