Några semesterbilder (med historisk anknytning)

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Några semesterbilder (med historisk anknytning)

Inlägg av Patrick A » 11 juli 2003, 11:39

Tänkte visa några bilder från semestern; föreställandes en sedan 1960-talet övergiven radiofyr för flygtrafik. Ganska tuff sak, står uppe på ett berg i den åländska skärgården. Byggd på 1930-talet i ljuvlig betong :) , med tillhörande fyrvaktar- och teknikhus (som börjar se ganska sjabbigt ut).

Som med allt annat så var ryssarna heta på fyren 1942 med bombplan (i samband med att dom bombade Åbo så passade dom på att ta en sväng via), men sin vana trogen när det gäller installationer här i trakten så missade dom (finns några rejäla kratrar i berget en bra bit bort). Stängdes ner i mitten av 1960-talet, men lämnades av nån anledning (två nästan likadana revs under 1980-1990-talet, men sen gick dåvarande flygplatschefen i pension och... tja... den står kvar.)

Av praktiska skäl vågade jag inte klättra upp (den har inte blivit underhållen sen 1960) men bilden från insidan visar vilken smaskig sak det är, speciellt om man nu gillar att traska runt och se på lämningar och ruiner från förr.

Bild

Bild


Fler bilder finns.

/Patrik

ps. ja jag vet att andra tar bilder av pittoreska saker som ladugårdar, kor, kulturgrejor etc, men ... :D

Yonazarith
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 8 juli 2003, 15:21
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av Yonazarith » 11 juli 2003, 12:25

Ser ju stabilt ut! Hade inte stegen varit så rostig så hade jag klättrat upp direkt! :)

Hade nog varit ganska bra utsikt från toppen, eller vad tror du som var där?

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 11 juli 2003, 14:03

Den syns vida omkring den här fyren, så utsikten är nog superb. Risken finns förstås, att luckan högst upp för att komma ut på plattformen är låst. Vågade som sagt var inte ta risken... :oops:

/Patrik

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 11 juli 2003, 16:33

Var på Åland finns den där. Jag skulle kanske gå och se om man kommer upp... :? :P

Skriv svar