Tyskland som resmål

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Tyskland som resmål

Inlägg av Battler » 22 maj 2026, 09:37

Hej!
Har planerat att åka till Tyskland i sommar, sitter nu och planerar resan. Bilar via Danmark, färja över Fehmarn Bält, Rødby–Puttgarden.
I Hamburg blir det stopp vid Landungsbrücken, med en tur i hamnen Hafenrundfahrt, samt lite botanisering i turist-shopparna.
Nästa stopp blir i Bremen-Farge och bunker Valentin (med sin byggnadsarea av 35 375 kvadratmeter blev Valentinbunkern den största fristående bunkern i Tyskland).
Vidare söderut till Ruhr, Alsumer Berg är en 50 meter hög konstgjord utsiktsplats norr om Duisburg i Ruhrområdet. Kullen har en fascinerande historia och är byggd på rasmassor från andra världskriget samt industriavfall. Den erbjuder en unik och kontrastrik panoramavy där floden Rhen möter Europas största stålverk (ThyssenKrupp). Platsen är gratis att besöka, öppen dygnet runt.
En gammal favorit blir det att besöka, Zollvereins kolgruveindustrikomplex (tyska Zeche Zollverein) är en stor före detta industriplats i staden Essen, som innehåller Zollverein kolgruva med Schakt 12, byggt i New Objectivity-stil, öppnades 1932 och anses vara ett arkitektoniskt och tekniskt mästerverk, vilket gav det ryktet som "världens vackraste kolgruva".

Zollvereins koksverk (uppförda 1957–1961, stängd 30 juni 1993), bland de största i sitt slag i Europa.

Inte långt därifrån ligger Landschaftspark Duisburg-Nord, parken innehåller den tidigare platsen för Thyssen järnverk i Duisburg-Meiderich, som producerade tackjärn från 1901 till 1985. Parken inkluderar tre av de tidigare verkets masugnar.

När man lika är i Ruhr, finns ju Gasometern i Oberhausen, Kokerei Hansa i Dortmund-Huckarde, Villa Hügel i Essen (byggnaden var tidigare industrifamiljen Krupps residens men är numer konstmuseum).

Vidare till Koblenz och Wehrtechnische Studiensammlung, och närliggande Buchhandlung Collectiana.

Auto & Technik Museum Sinsheim och Technik-Museum Speyer står sedan på tur.

Hade tänkt mig Munchen som slutmål, innan jag vänder hemåt.

Tar gärna emot tips, det blir ju som sagt västra Tyskland.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Tyskland som resmål

Inlägg av Hans » 22 maj 2026, 09:49

Tar gärna emot reseberättelsen när du är klar.

Verkar vara en väl vald plan. Dock saknar du: https://daspanzermuseum.de/en/ och bomma inte Deutsches Eck då du ändå är i trakterna.

Hur är tyskan?

Och på den analoga tiden var https://de.wikipedia.org/wiki/Links_%2B ... r_Autobahn bra att ha med sig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 maj 2026, 10:02

Hans skrev:
22 maj 2026, 09:49
Tar gärna emot reseberättelsen när du är klar.
Jo, det blir något liknande min Polenresa.
Verkar var en väl vald plan. Dock saknar du: https://daspanzermuseum.de/en/ och bomma inte Deutsches Eck då du ändå är i trakterna.
Har turistat flera ggr i Tyskland, så viss vana finns. Panzermuseum ligger lite utanför färdplan söderut, kanske blir det på returresan. Deutsches Eck är intressant, men att hitta en parkering är hopplöst, kanske jag provar på morgonen/förmiddan.
Hur är tyskan?
Dålig, men man tar sig fram bra med skolengelskan.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 maj 2026, 10:12

Trier är också värt ett besök.

Jag kan ytterst dålig tyska men den har brutit isen mer än en gång i umgänget med tyskar.

MVH

Hans

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 22 maj 2026, 11:58

Jag Känner några som bilat där nyligen och de säger att det är extremt långsamt på motorvägarna pga vägarbeten möjligen och jag vet inte vad. Kanske kan det vara en fördel att ta mindre vägar, de är ju dessutom trevligare och man ser mer. Annars är motorvägarna där väldigt bra. De säger att det blir genast bättre när man kör in i Polen, men dit skall du ju inte.

/South End Court

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 maj 2026, 12:48

South End Court skrev:
22 maj 2026, 11:58
Jag Känner några som bilat där nyligen och de säger att det är extremt långsamt på motorvägarna pga vägarbeten möjligen och jag vet inte vad. Kanske kan det vara en fördel att ta mindre vägar, de är ju dessutom trevligare och man ser mer. Annars är motorvägarna där väldigt bra. De säger att det blir genast bättre när man kör in i Polen, men dit skall du ju inte.

/South End Court
Jo, det brukar begränsas till 60 eller 80 samt smalare körfiler. Klart trafikflödet och olyckor påverkar också. Men har en bil med klima och bra radio/musikanläggning.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 maj 2026, 13:00

Då får du en överdos av tysk schlager. Sätt på Zarah Leander istället. Alltså musiken.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 maj 2026, 13:21

South End Court skrev:
22 maj 2026, 11:58
Jag Känner några som bilat där nyligen och de säger att det är extremt långsamt på motorvägarna pga vägarbeten möjligen och jag vet inte vad. Kanske kan det vara en fördel att ta mindre vägar, de är ju dessutom trevligare och man ser mer. Annars är motorvägarna där väldigt bra.
Jag har inte bilat där nyligen men jag gjorde några längre bilsemestrar i Tyskland både före, under och efter Covid. Även då reagerade jag på att det alltid var många vägarbeten som gjorde att det gick väldigt långsamt långa sträckor.

Men även där det inte var vägarbeten var bilfärden mindre behaglig. Tvåfiliga autobahner är ingen höjdare eftersom du har mängder av lastbilar som kör i 80 på ena filen och fartdårar på den andra filen som blinkar ilsket för att bilarna framför ska flytta på sig. Hastighetsskillnaden mellan de två filerna är så stor att man måste titta väldigt långt bakåt för att hitta rätt tillfälle att lämna lastbilsfilen. Det är därför lämpligt att försöka tajma in färder på autobahn när det är helg för då är det betydligt färre lastbilar på vägarna.

Påfarter och avfarter på tyska autobahner har dessutom snäva kurvor så de är knappast byggda för någon eco-driving, utan det blir att gasa och bromsa kraftigt.

Småvägarna har också problem eftersom vägar som i Sverige är 70-vägar är i Tyskland 100-vägar och man måste bromsa kraftigt varje gång man kommer fram till en by för då blir det 50. Jag tyckte inte att det var säkert att köra i 100 på slingriga vägar med dålig sikt, men jag försökte ändå hålla 100 och trots det fick jag en svans av bilar efter mig som tyckte att jag körde långsamt.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 maj 2026, 15:03

Hans skrev:
22 maj 2026, 13:00
Då får du en överdos av tysk schlager. Sätt på Zarah Leander istället. Alltså musiken.
De har så många radiokanaler i Tyskland, så alltid hittar man något som passar. Annars får man ta till Spotify. :)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 maj 2026, 15:14

Örjan skrev:
22 maj 2026, 13:21

Jag har inte bilat där nyligen men jag gjorde några längre bilsemestrar i Tyskland både före, under och efter Covid. Även då reagerade jag på att det alltid var många vägarbeten som gjorde att det gick väldigt långsamt långa sträckor.

"Wir bauen für Sie" och så kan längden vara 43 km... 4,3 mil vägbygge, sånt inträffar aldrig i Sverige.
Upplever dem överambitiösa, de tar ju bort asfalten/betongen samt gruset under, innan de börjar bygga upp vägkroppen. Sånt sker aldrig i Sverige, här fräser bort några cm av asfalten, sen på med ny asfalt, max sträcka 5 km.

Till tyskarnas försvar, de har ju så massiva trafikflöden så det kanske behövs.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 22 maj 2026, 15:26

Örjan skrev:
22 maj 2026, 13:21
Det är därför lämpligt att försöka tajma in färder på autobahn när det är helg för då är det betydligt färre lastbilar på vägarna.

Påfarter och avfarter på tyska autobahner har dessutom snäva kurvor så de är knappast byggda för någon eco-driving, utan det blir att gasa och bromsa kraftigt.

Småvägarna har också problem eftersom vägar som i Sverige är 70-vägar är i Tyskland 100-vägar och man måste bromsa kraftigt varje gång man kommer fram till en by för då blir det 50. Jag tyckte inte att det var säkert att köra i 100 på slingriga vägar med dålig sikt, men jag försökte ändå hålla 100 och trots det fick jag en svans av bilar efter mig som tyckte att jag körde långsamt.
"In Deutschland gilt an allen Sonntagen und gesetzlichen Feiertagen ein generelles Fahrverbot für Lastwagen." Alltså "totalt" förbud för lastbilar. Undantag finns, som lastbilar med fördärvliga livsmedel. Men det är, egen erfarenhet, ytterst få lastbilar på väg på sön- och helgdagar.

Vägarna i Tyskland är inte pjåkiga, deras rykte värre än i verkligheten. Du kan ha tur och det går snabbt framåt - heter anpassa sig till den tyska körstilen, ibland blir det stop and go - ok, bevara lugnet och översikten, no problem!

Eftersom vi bor vid Klockrikes norra gräns, så har det under de senaste över 50 åren blivit mycket bilkörning för mig i Tyskland. Historiska resor. Om jag har tid, så väljer jag helst vägar utanför de stora Autobahnsträckorna, går lite långsammare, men bra och intressanta vägar. Och det dyker alltid upp småorter som har räddats undan de allierades förstörelser under 2 VK. Ursprungliga byar och småstäder som har klarat sig bra under årens lopp. Minst tillbaka till furstarnas och kejsarnas och påvarnas och svenskarnas förstörelseiver under 30-åriga kriget!

Men, gäller bilkörningen snabbt från punkt A till punkt B, som Schweiz till en nordtysk färjestation, då blir det Autobahn, gärna tidigt på söndagsmorgonen - då går det undan!

Nedre delen av Tyskland känner jag till - inte bara historiskt sett - tämligen bra. Kanske jag kan hjälpa till med lite obekantare mål? Var ligger dina intressen?

Hans K

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 maj 2026, 15:33

sveahk skrev:
22 maj 2026, 15:26
Nedre delen av Tyskland känner jag till - inte bara historiskt sett - tämligen bra. Kanske jag kan hjälpa till med lite obekantare mål? Var ligger dina intressen?
Andra världskrigets historia, samt industrihistoria.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 22 maj 2026, 15:38

Battler skrev:
22 maj 2026, 15:33
sveahk skrev:
22 maj 2026, 15:26
Andra världskrigets historia, samt industrihistoria.
Ok, ge mig en, två dagar...

Hans K

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 maj 2026, 16:27

sveahk skrev:
22 maj 2026, 15:38
Ok, ge mig en, två dagar...
Ingen brådska, jag planerar att åka först i juli. :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 maj 2026, 12:23

Man kan på hyfsat många platser få in amerikansk radio.

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Forces_Network

MVH

Hans

Skriv svar