Tintin - och så vidare
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
- Ort: Göteborg
Re: Tintin - och så vidare
En serie jag tyckte om var Judge Dredd, men det är väl att kapa tråden när man skriver om den, eftersom den är från les Rosbifs land.
Det är dock en rolig serie med en sorts extrem Dirty Harry som är både polis och domare samtidigt. Det blir en sorts absurd humor. Skaparna har också lyckats hitta på diverse underliga brott som slowdriving. Det skall vara 200 km/h på vägarna och man får inte köra för långsamt.
Folk kan bo i sina husbilar som evigt kör runt på vägarna, och en del av dem kan vara döda, offer för brott som inte har upptäckts.
Den sista där är väl som svar på när Judge Death, säger, gaze into the face of Judge Death.
Andra episoder är också helt absurda, en baddie har liksom ett spisvred i pannan, där han ställer in sin elakhet. Vredet har fyra lägen. "On one, I ain't very pleasant, on two, I get mean... but just for you, I'll go right up to three". Och så snurrar han på vredet. Som med annan humor finns det en hel del i texten. Lägger till att jag tror det stod vicious på trean och brutal på fyran, som baddien var snäll nog att inte skruva upp sig till. Det var 40 år sedan jag läste det, så minnet kan svika.
Tyvärr lyckades väl inte filmatiseringarna få till samma over-the-top tokigheter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Judge_Dredd
Det är dock en rolig serie med en sorts extrem Dirty Harry som är både polis och domare samtidigt. Det blir en sorts absurd humor. Skaparna har också lyckats hitta på diverse underliga brott som slowdriving. Det skall vara 200 km/h på vägarna och man får inte köra för långsamt.
Folk kan bo i sina husbilar som evigt kör runt på vägarna, och en del av dem kan vara döda, offer för brott som inte har upptäckts.
Den sista där är väl som svar på när Judge Death, säger, gaze into the face of Judge Death.
Andra episoder är också helt absurda, en baddie har liksom ett spisvred i pannan, där han ställer in sin elakhet. Vredet har fyra lägen. "On one, I ain't very pleasant, on two, I get mean... but just for you, I'll go right up to three". Och så snurrar han på vredet. Som med annan humor finns det en hel del i texten. Lägger till att jag tror det stod vicious på trean och brutal på fyran, som baddien var snäll nog att inte skruva upp sig till. Det var 40 år sedan jag läste det, så minnet kan svika.
Tyvärr lyckades väl inte filmatiseringarna få till samma over-the-top tokigheter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Judge_Dredd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
CHJIMS
- Medlem
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 03 jun 2012 21:42
Re: Tintin - och så vidare
Tintin reflekterade jag först inte över ursprunget (hade bara några kassettband). En klasskamrat hade Tintinalbum, och när jag frågade var de utspelar sig fick jag svaret Frankrike. Senare har jag förstås lärt mig att det skall vara Belgien.
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 12044
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Tintin - och så vidare
Koroshiya kapar inte tråden med Judge Dredd - Tråden är öppen för ALLA världens serier.
Hans K
Hans K
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 32264
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Tintin - och så vidare
Koroshiya skall skällas ut! Först kallar han sig spammare och nu anklagar han sig för att kapa en tråd. Skämmes koroshiya!
Vad jag tycker är intressant är hur mycket stilen skiljer sig mellan Europa och USA vad gäller serier (undantag finns på bägge sidor). Utan att ha någon kunskap så tror jag att Japan är mer europeisk i stilen, vad säger koroshiya? Hur är det i andra länder?
MVH
Hans
-
CHJIMS
- Medlem
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 03 jun 2012 21:42
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 32264
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Tintin - och så vidare
Vilka tänker du på?
Spontant kan jag nog ingen brittisk serie.
MVH
Hans
Spontant kan jag nog ingen brittisk serie.
MVH
Hans
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
- Ort: Göteborg
Re: Tintin - och så vidare
Jag känner inte till så mycket om brittiska serier, men det gick väl ett antal i Tungmetall. Judge Dredd skulle jag säga visar på en brittisk/europeisk humor, där man överdriver allting tills ingen egentligen tar det på allvar, utan läser för att se vad det hittas på för nya tokigheter. I ett äventyr äter befolkningen plasti-flakes till frukost. Ett av brotten som finns heter Stookie Glanding.
https://judge-dredd.fandom.com/wiki/Stookies
Folk farmar dessa älgar, slår ihjäl dem och tar deras körtlar som man får medicin av.
Iofs kan amerikaner också skämta med olika genrer. Man kan kanske jämför amerikanska Naked Gun, med brittiska Johnny English och franska OSS 117.
https://en.wikipedia.org/wiki/OSS_117:_ ... t_of_Spies
Jag tycker den franska är skitkul. Agenten är helkorkad och socialt klumpig, men lyckas ändå behålla jobbet.
Om japansk manga skulle jag säga att de inte är rädda för att komma på en ny berättelse, men som tematiskt ofta kan ha en hel del gemensamt med de andra. Så sätt skulle man kunna säga att det kanske inte så mycket spelar någon roll vad personerna sysslar med, för berättelsen handlar i mycket om att växa upp, bli expert, och att upptäcka att det finns en viss annan person som har blivit väldigt viktig för en.
Det finns därför serier om allt från go till bakning och matlagning. Hikaru no Go var ganska framgångsrik, och skrevs delvis med baktanken att det skulle få fler unga att börja spela.
https://www.youtube.com/watch?v=sP-TPmf ... IeReKMZGKW
Episodens höjdpunkt är vid minut 18-19, där en spelare kommer på att motståndaren inte längre gör sitt bästa, för att han är mycket bättre.
En om efterrätter heter Kitchen princess.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kitchen_Princess
One Piece, berättelsen om letandet efter skatten med det namnet, innehåller både humor och hårdhet.
https://en.wikipedia.org/wiki/One_Piece
Skeppets kapten är något korkad och mest intresserad av mat, men han är samtidigt en superhjälte efter att ha ätit en gummifrukt. Om han hade varit James Bond så hade han tagit sig in till skurken genom huvudentrén och ropat på skurken. "Blofeld, för helvete, nu kommer du hit." Han vet ingenting om att vara hemlig och att lura andra.
En som jag inte har sett/läst heter Attack on Titan. Den är mycket populär och handlar om människor omringade av ett hav av titaner som vill äta upp dem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Attack_on_Titan
https://www.crunchyroll.com/watch/GG1U2 ... ganshina-1
Bildspråket känns mer europeiskt i flera serier, och delvis för att miljön kan vara inspirerad av europeisk historia, som i Holo the wise Wolf. där inspirationen kan komma från en tysk myt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spice_and_Wolf
Här är en jag glömde, Death Note.
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_Note
Ett något udda tema, som många unga tyckte var väldigt spännande och som även gav dem en del funderingar.
https://judge-dredd.fandom.com/wiki/Stookies
Folk farmar dessa älgar, slår ihjäl dem och tar deras körtlar som man får medicin av.
Iofs kan amerikaner också skämta med olika genrer. Man kan kanske jämför amerikanska Naked Gun, med brittiska Johnny English och franska OSS 117.
https://en.wikipedia.org/wiki/OSS_117:_ ... t_of_Spies
Jag tycker den franska är skitkul. Agenten är helkorkad och socialt klumpig, men lyckas ändå behålla jobbet.
Om japansk manga skulle jag säga att de inte är rädda för att komma på en ny berättelse, men som tematiskt ofta kan ha en hel del gemensamt med de andra. Så sätt skulle man kunna säga att det kanske inte så mycket spelar någon roll vad personerna sysslar med, för berättelsen handlar i mycket om att växa upp, bli expert, och att upptäcka att det finns en viss annan person som har blivit väldigt viktig för en.
Det finns därför serier om allt från go till bakning och matlagning. Hikaru no Go var ganska framgångsrik, och skrevs delvis med baktanken att det skulle få fler unga att börja spela.
https://www.youtube.com/watch?v=sP-TPmf ... IeReKMZGKW
Episodens höjdpunkt är vid minut 18-19, där en spelare kommer på att motståndaren inte längre gör sitt bästa, för att han är mycket bättre.
En om efterrätter heter Kitchen princess.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kitchen_Princess
One Piece, berättelsen om letandet efter skatten med det namnet, innehåller både humor och hårdhet.
https://en.wikipedia.org/wiki/One_Piece
Skeppets kapten är något korkad och mest intresserad av mat, men han är samtidigt en superhjälte efter att ha ätit en gummifrukt. Om han hade varit James Bond så hade han tagit sig in till skurken genom huvudentrén och ropat på skurken. "Blofeld, för helvete, nu kommer du hit." Han vet ingenting om att vara hemlig och att lura andra.
En som jag inte har sett/läst heter Attack on Titan. Den är mycket populär och handlar om människor omringade av ett hav av titaner som vill äta upp dem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Attack_on_Titan
https://www.crunchyroll.com/watch/GG1U2 ... ganshina-1
Bildspråket känns mer europeiskt i flera serier, och delvis för att miljön kan vara inspirerad av europeisk historia, som i Holo the wise Wolf. där inspirationen kan komma från en tysk myt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spice_and_Wolf
Här är en jag glömde, Death Note.
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_Note
Ett något udda tema, som många unga tyckte var väldigt spännande och som även gav dem en del funderingar.
-
millgard
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3872
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Re: Tintin - och så vidare
Tove Jansson är fantastisk, och inte alls bara för barn. För människor och behandlar allegoriskt de Stora Frågorna för oss människor. Tack för inspelet!sveahk skrev: ↑25 sep 2025 14:57Kommer svagt ihåg Bruce J. Hawker, det blev tydligen åtta album (på franska), och som millgard säger, bra tecknade - f.ö. av William Vance, jodå, en belgare (!) https://fr.wikipedia.org/wiki/Bruce_J._Hawker
--------------------------
Det finns - återigen som millgard skriver - en hel del serier, cartoons, BDs, graphic nobels och allt vad det heter, som har hållit sig utmärkt bra över årtionden. Och en av dem, innan vi nu för tillfället lämnar Finland, är naturligtvis det som Tove Jansson och brodern Lars Jansson gjorde!
Tove Jansson, född under första världskrigets första dagar, blev uppmärksammad under andra världskriget med sina karikatyrer av Hitler (och Stalin) på omslaget till den finlandssvenska satiriska tidskriften GARM - en vågad utgivning, om man betänker att nazisterna då stod i landet och kommunisterna strax utanför dörren!
tove.jpg.jpeg
Och så föddes Mumintrollet på 40-talet, böcker och serier, fulla av allmänmänsklig filosofi, härliga historier!
Julen 1958 fick jag av föräldrarna det första albumet, som nedkluddad av ivriga barnhänder senare försvann, men julen 1959 kom den andra som blev...
IMG_0010.jpeg
...och resten av Tove Jansson-böckerna blev inhandlade för egna pengar. Klassiker, som fortfarande står sig utmärkt!
IMG_0011.jpeg
Det ofrånkomliga har naturligtvis hänt, kommersen segrar...
IMG_1642.jpeg
Tove J tittar bort...
TovebyHK.jpg
Hans K
-
Smalandsman
- Medlem
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 12 dec 2019 13:04
- Ort: Karlskrona
Re: Tintin - och så vidare
- Nu som först upptäckte jag Tintin-tråden. Vilken villhöver-känsla när jag ser bilderna!sveahk skrev: ↑06 sep 2025 22:04Utan vidare kommentarer, bilder från ett av mina favoritmuseum, Hergé Museum utanför Bryssel, Belgien...
IMG_6610.jpegIMG_6586.jpegIMG_6587.jpegIMG_6596.jpegIMG_6597.jpegIMG_6598.jpegIMG_6599.jpegIMG_6600.jpegIMG_6601.jpegIMG_6602.jpegIMG_6608.jpegIMG_6609.jpegIMG_6606.jpegIMG_6607.jpeg
Som alltid, för grandios skärpa, klicka på bilden!
Hans K
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you
-
Patrik Öbrink
- Medlem
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 20 okt 2013 22:55
- Ort: Gästrikland
Re: Tintin - och så vidare
Inte belgisk, med värd att uppmärksamma idag när vi firar S:t Johannes Paulus II.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 12044
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Tintin - och så vidare
När andra världskriget bröt ut befann sig hans familj i Italienska Östafrika, där fadern tjänstgjorde i MVSN(Milizia Volontaria per la Sicurezza Nazionale).
1941, när Italienska Östafrika föll, internerades familjen Prat i ett koncentrationsläger i Dire Daua, där fadern dog 1943. Ett år senare kunde han återvända till Italien tack vare Röda Korsets insatser, och i Città di Castello gick han på en militärskola fram till september. 1943, efter vapenstilleståndet i Cassibile, anslöt han sig till Republiken Italienska Sociala Republiken och var under en kort tid marinsoldat i Xª Flottiglia MAS(Motoscafo d'Assalto), där han tjänstgjorde i Battaglione Lupo tills hans mormor tvingade honom att återvända hem. Hösten 1944 riskerade han istället att skjutas av SS, som fruktade att han var en sydafrikansk spion. 1945 anslöt han sig till de angloamerikanska styrkorna och anställdes av dessa som tolk för de allierade arméerna, där han organiserade föreställningar i Venedig.
Låter spännande eller hur - och de var bara Hugo Pratts första levnadsår! Serietecknaren och berättaren Hugo Pratt, världsmedborgaren, levde 1925 - 1995.
Jag "upptäckte" Pratt 1975. Hans första bok om äventyraren Corto Maltese kom ut på franska, "La Balade de la Mer Sale".
Serien handlar om Corto Maltese, en, ska vi säga, gåtfull sjökapten som lever under de första tre decennierna av 1900-talet. Han föddes i Valletta på ön Malta den 10 juli 1887 (Ha! - samma dag och månad som jag!), son till en sjöman från Cornwall och en zigenerska från Sevilla.
Corto Maltese, som förblir svårfångad, framstår som en mystisk, romantisk och anarkistisk äventyrare, libertarian och förförare, klarsynt och ironisk. Han genomlever sin tid som ett vittne som alltid står lite utanför händelserna, men i sina äventyr ofta stöter på verkliga historiska personer.
Jag märker att jag fortfarande blir svärmisk...låt oss gå vidare!
I Siena i Italien hade de fram till oktober i år en stor Hugo Pratt utställning - i ett gammalt palats, Palazzo delle Papesses. En utställning som var en av orsakerna till vår Italienresa (viewtopic.php?f=37&t=49624&start=135 ). F.ö. frun, som är en icke-serieläsare och inte visste något om Pratt och Corte, blev faktiskt också imponerad - just saying!
Originalteckningar, videos plus allt möjligt i ett otal rum som gjorde Hugo Pratts liv levande. Det var helt enkelt storartat. Nog skrivet - bilder från en utställning:
Hans K
1941, när Italienska Östafrika föll, internerades familjen Prat i ett koncentrationsläger i Dire Daua, där fadern dog 1943. Ett år senare kunde han återvända till Italien tack vare Röda Korsets insatser, och i Città di Castello gick han på en militärskola fram till september. 1943, efter vapenstilleståndet i Cassibile, anslöt han sig till Republiken Italienska Sociala Republiken och var under en kort tid marinsoldat i Xª Flottiglia MAS(Motoscafo d'Assalto), där han tjänstgjorde i Battaglione Lupo tills hans mormor tvingade honom att återvända hem. Hösten 1944 riskerade han istället att skjutas av SS, som fruktade att han var en sydafrikansk spion. 1945 anslöt han sig till de angloamerikanska styrkorna och anställdes av dessa som tolk för de allierade arméerna, där han organiserade föreställningar i Venedig.
Låter spännande eller hur - och de var bara Hugo Pratts första levnadsår! Serietecknaren och berättaren Hugo Pratt, världsmedborgaren, levde 1925 - 1995.
Jag "upptäckte" Pratt 1975. Hans första bok om äventyraren Corto Maltese kom ut på franska, "La Balade de la Mer Sale".
Serien handlar om Corto Maltese, en, ska vi säga, gåtfull sjökapten som lever under de första tre decennierna av 1900-talet. Han föddes i Valletta på ön Malta den 10 juli 1887 (Ha! - samma dag och månad som jag!), son till en sjöman från Cornwall och en zigenerska från Sevilla.
Corto Maltese, som förblir svårfångad, framstår som en mystisk, romantisk och anarkistisk äventyrare, libertarian och förförare, klarsynt och ironisk. Han genomlever sin tid som ett vittne som alltid står lite utanför händelserna, men i sina äventyr ofta stöter på verkliga historiska personer.
Jag märker att jag fortfarande blir svärmisk...låt oss gå vidare!
I Siena i Italien hade de fram till oktober i år en stor Hugo Pratt utställning - i ett gammalt palats, Palazzo delle Papesses. En utställning som var en av orsakerna till vår Italienresa (viewtopic.php?f=37&t=49624&start=135 ). F.ö. frun, som är en icke-serieläsare och inte visste något om Pratt och Corte, blev faktiskt också imponerad - just saying!
Originalteckningar, videos plus allt möjligt i ett otal rum som gjorde Hugo Pratts liv levande. Det var helt enkelt storartat. Nog skrivet - bilder från en utställning:
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 32264
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Tintin - och så vidare
La Decima, Xª MAS förstör fullständigt alla fördomar om inkompetenta italienska soldater.

https://en.wikipedia.org/wiki/Decima_Flottiglia_MAS
MVH
Hans

https://en.wikipedia.org/wiki/Decima_Flottiglia_MAS
MVH
Hans
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 12044
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Tintin - och så vidare
Nu är det inte bara Asterix, Tintin, Corto Maltese etc. som gäller, och som vi gärna skriver om här i serie-tråden.
Själv har jag under årens lopp samlat på mig en hel del aparta serie-häften, udda vara, men ofta innehåll=bra stories, och lite vänster om mainstream. Var vid den tiden ofta i US of A, och passade på att kika in i Comic Stores, som då fortfarande fanns. Det var high time för underground comics, så där 1965- till 90-tal, censurspärrarna var öppna, även i dåtidens Amerikat.
Så, här ett par magazine covers, mest underground, lite overground. 30, 40, 50 år plus ett par år gamla. Vissa förvånansvärt aktuella, som ni ser!
Hans K
Själv har jag under årens lopp samlat på mig en hel del aparta serie-häften, udda vara, men ofta innehåll=bra stories, och lite vänster om mainstream. Var vid den tiden ofta i US of A, och passade på att kika in i Comic Stores, som då fortfarande fanns. Det var high time för underground comics, så där 1965- till 90-tal, censurspärrarna var öppna, även i dåtidens Amerikat.
Så, här ett par magazine covers, mest underground, lite overground. 30, 40, 50 år plus ett par år gamla. Vissa förvånansvärt aktuella, som ni ser!
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 12044
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Tintin - och så vidare
Ordet SHOWA känner ni kanske till. "Shōwa (japanska: 昭和?, shōwa), 25 december 1926–7 januari 1989, är den period i japansk tideräkning som inleds med kejsar Hirohitos trontillträde 1926 och slutar med hans död 1989.“ Wiki
Så heter också Shigeru Mizukis fenomenala manga, SHOWA, en tecknad självbiografi på över tvåtusen sidor. 1998, efter knappt tio års arbete var den färdig, finns också på engelska.
Shigeru Mizuki, en av de stora konstnärerna i den japanska manga industrin.
Mizukis liv spänner över hela Showa-perioden, ett långt liv. Han föddes 1922 och avled för tio år sedan, 2015. Därför berättas Showa som två sammanflätade historier: historien om Mizukis eget liv och historien om den japanska nationen. Mizukis erfarenheter speglar miljontals japaners: den svåra fattigdomen under 1930-talet och efterkrigstiden, militärtjänstgöring under kriget (han förlorade en arm i striderna i Nya Guinea).
Berättelsen saknar sympatiska skildringar av japanska soldater. Mizuki var politiskt frispråkig. Han kritiserade japansk militarism och nationalism. Kriget beskrivs som en upplevelse av avhumanisering, grymhet och meningslöst lidande.
Och - hans karaktärer reflekterar ofta tyst över sina liv och dödsfall, vilket visar en mer kontemplativ eller inåtvänd inställning till krig.
Kriget tog slut, men Japan hade sjunkit djupt. Mizuki beskriver de hårda åren, den egna hungersnöden, först på 60-talet började det gå uppför. Också för Mizuki. Men han var samtidigt kritisk till Japans modernisering och industrialisering efter kriget, som han ansåg skadade den naturliga miljön och störde traditionella mänskliga relationer. Han beklagade förlusten av denna känslighet i det moderna Japan...
...där industrialiseringen och de ofta långa arbetstiderna utplånade människors förmåga att leva sina egna liv...
Japans historia under större delen av 1900-talet, tecknad och berättad av en som var med!
Shigeru Mizuki: SHOWA.
Hans K
Så heter också Shigeru Mizukis fenomenala manga, SHOWA, en tecknad självbiografi på över tvåtusen sidor. 1998, efter knappt tio års arbete var den färdig, finns också på engelska.
Shigeru Mizuki, en av de stora konstnärerna i den japanska manga industrin.
Mizukis liv spänner över hela Showa-perioden, ett långt liv. Han föddes 1922 och avled för tio år sedan, 2015. Därför berättas Showa som två sammanflätade historier: historien om Mizukis eget liv och historien om den japanska nationen. Mizukis erfarenheter speglar miljontals japaners: den svåra fattigdomen under 1930-talet och efterkrigstiden, militärtjänstgöring under kriget (han förlorade en arm i striderna i Nya Guinea).
Berättelsen saknar sympatiska skildringar av japanska soldater. Mizuki var politiskt frispråkig. Han kritiserade japansk militarism och nationalism. Kriget beskrivs som en upplevelse av avhumanisering, grymhet och meningslöst lidande.
Och - hans karaktärer reflekterar ofta tyst över sina liv och dödsfall, vilket visar en mer kontemplativ eller inåtvänd inställning till krig.
Kriget tog slut, men Japan hade sjunkit djupt. Mizuki beskriver de hårda åren, den egna hungersnöden, först på 60-talet började det gå uppför. Också för Mizuki. Men han var samtidigt kritisk till Japans modernisering och industrialisering efter kriget, som han ansåg skadade den naturliga miljön och störde traditionella mänskliga relationer. Han beklagade förlusten av denna känslighet i det moderna Japan...
...där industrialiseringen och de ofta långa arbetstiderna utplånade människors förmåga att leva sina egna liv...
Japans historia under större delen av 1900-talet, tecknad och berättad av en som var med!
Shigeru Mizuki: SHOWA.
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 12044
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Tintin - och så vidare
Sista bilden ovan där Shigeru Mizuki tecknar sig själv i en dramatisk livssituation - lite bakgrund...
Möjligtvis vet inte alla här vad som i normalfall ligger bakom en färdig, en färdigtecknad seriebild?
Helt kort ett par förklaringar:
-Den viktigaste, först på listan, är helt klart serietecknaren/upphovsmannen (kan naturligtvis också vara en kvinna!), ansvarig för idé, utförande och slutresultat - ja, ibland behövs det två upphovsmän, som Goscinny/Uderzo för Asterix.
-Ofta har vi också en "Inker", som „tuschar" blyertslinjerna i tecknarens skisser.
-En "Colorist", som ger färg åt seriebilden - om det behövs.
-En "Letterer", som textar, fyller i språkbubblorna.
-Plus en valfri mängd hjälpare för bakgrund och detaljer...
(I dag görs säkert mycket helt digitalt...men det är en annan historia...)
Undantag finns - En serietecknare som gjorde nästan allting själv var Carl Barks - Mr Donald Duck himself! Han tecknade serien i alla dess detaljer själv, upp till hög ålder.
Det var väl bara de sista tio-femton åren som hans fru hjälpte till med färg, skugga och text.
Hergé däremot - ni vet, Tintin - överlät däremot mycket till ett gäng medhjälpare. Efter att han grovt skissat personer och händelseförlopp, så...
"Ger jag sidorna till mina assistenter som tar hand om bakgrunderna (landskap, interiörer, flygplan, bilar osv.)...
...var och en av dem måste passa in på sin plats och smälta in i helheten.
Slutligen tecknas ritningarna med tusch, av mina medarbetare när det gäller bakgrunderna, men alltid av mig själv när det gäller karaktärerna.“
Interview med Hergé från 1971/72 - tagen från „The Comics Journal“ från 2003.
De flesta serieteckarna av rang hade en studio med medarbetare, unga lärlingar i början av sin serietecknarkarriär, eller tvärtom, tecknare som slutat tro på sig själva...? Anyway, de behövdes...därför att arbetsbördan för huvudpersonen, evigt nya idéer och tecknande, steg med populariteten. Så hade de inte tid för detaljer. Stress var en daglig följeslagare - bara en, av säkert många, som inte klarade av det var tyvärr René Goscinny - hjärtinfarkt!
Även Shigeru Mizuki, som jag presenterade ovan, hade hjälpkrafter...
Han tecknade sina Manga-serier i Japan, ett land där prestationskrav och tidstryck är höga, och följer de flesta japanerna genom livet. Skolgång, arbete, punktlighet etc. Mizuke var inget undantag, - krig och hunger, förlorat en arm, förläggare som kräver mer och mer, familj, tvivel på sig själv...
Kan vi säga, att ibland blev det för mycket...!? "I was worked too hard!", som han säger...
Så - när det gick någorlunda bra för honom, och hans verk kom an - det tog som sagt ett femtontal år efter kriget - skaffade han sig medarbetare. Och de producerade i hans verk de detaljerade historiska bilderna, militära och civila...och bakgrunderna - egentligen i sitt konstnärliga utförande helt annorlunda än Mizukes snabba bilder - vilket faktiskt i Showa är en utmärkt kontrapunkt…!
Hans K
Edit: Glömde säga att i japanska manga läser man allt från höger till vänster!
Möjligtvis vet inte alla här vad som i normalfall ligger bakom en färdig, en färdigtecknad seriebild?
Helt kort ett par förklaringar:
-Den viktigaste, först på listan, är helt klart serietecknaren/upphovsmannen (kan naturligtvis också vara en kvinna!), ansvarig för idé, utförande och slutresultat - ja, ibland behövs det två upphovsmän, som Goscinny/Uderzo för Asterix.
-Ofta har vi också en "Inker", som „tuschar" blyertslinjerna i tecknarens skisser.
-En "Colorist", som ger färg åt seriebilden - om det behövs.
-En "Letterer", som textar, fyller i språkbubblorna.
-Plus en valfri mängd hjälpare för bakgrund och detaljer...
(I dag görs säkert mycket helt digitalt...men det är en annan historia...)
Undantag finns - En serietecknare som gjorde nästan allting själv var Carl Barks - Mr Donald Duck himself! Han tecknade serien i alla dess detaljer själv, upp till hög ålder.
Det var väl bara de sista tio-femton åren som hans fru hjälpte till med färg, skugga och text.
Hergé däremot - ni vet, Tintin - överlät däremot mycket till ett gäng medhjälpare. Efter att han grovt skissat personer och händelseförlopp, så...
"Ger jag sidorna till mina assistenter som tar hand om bakgrunderna (landskap, interiörer, flygplan, bilar osv.)...
...var och en av dem måste passa in på sin plats och smälta in i helheten.
Slutligen tecknas ritningarna med tusch, av mina medarbetare när det gäller bakgrunderna, men alltid av mig själv när det gäller karaktärerna.“
Interview med Hergé från 1971/72 - tagen från „The Comics Journal“ från 2003.
De flesta serieteckarna av rang hade en studio med medarbetare, unga lärlingar i början av sin serietecknarkarriär, eller tvärtom, tecknare som slutat tro på sig själva...? Anyway, de behövdes...därför att arbetsbördan för huvudpersonen, evigt nya idéer och tecknande, steg med populariteten. Så hade de inte tid för detaljer. Stress var en daglig följeslagare - bara en, av säkert många, som inte klarade av det var tyvärr René Goscinny - hjärtinfarkt!
Även Shigeru Mizuki, som jag presenterade ovan, hade hjälpkrafter...
Han tecknade sina Manga-serier i Japan, ett land där prestationskrav och tidstryck är höga, och följer de flesta japanerna genom livet. Skolgång, arbete, punktlighet etc. Mizuke var inget undantag, - krig och hunger, förlorat en arm, förläggare som kräver mer och mer, familj, tvivel på sig själv...
Kan vi säga, att ibland blev det för mycket...!? "I was worked too hard!", som han säger...
Så - när det gick någorlunda bra för honom, och hans verk kom an - det tog som sagt ett femtontal år efter kriget - skaffade han sig medarbetare. Och de producerade i hans verk de detaljerade historiska bilderna, militära och civila...och bakgrunderna - egentligen i sitt konstnärliga utförande helt annorlunda än Mizukes snabba bilder - vilket faktiskt i Showa är en utmärkt kontrapunkt…!
Hans K
Edit: Glömde säga att i japanska manga läser man allt från höger till vänster!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.