Tintin - och så vidare
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Tintin - och så vidare
Utan vidare kommentarer, bilder från ett av mina favoritmuseum, Hergé Museum utanför Bryssel, Belgien...
Som alltid, för grandios skärpa, klicka på bilden!
Hans K
Som alltid, för grandios skärpa, klicka på bilden!
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
Re: Tintin
Född 1961 är jag uppväxt med Tintin. Jag tror att jag idag har allt av Georges Remi (HRG) på franska om Tintin. Sägs vara bra franska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Herg%C3%A9
MVH
Hans
https://sv.wikipedia.org/wiki/Herg%C3%A9
MVH
Hans
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
-
sveahk
Trevlig respons - tack för det!
Gör att jag gräver vidare i det egna comicsintresset - redan som liten parvel - härligt ord, används det fortfarande? - dök jag in i allt från Kalle Anka, helst Carl Barks, till Robert Crumb, och naturligtvis de franska tecknarna, de första med sexiga brudar, och redan tidigt alltid lite utanför den anständiga ramen!
Därför kommer jag under Skalman-titeln Tintin dra fram lite av varje ur seriekällarens gömmor, plus lite överraskande och museala upptäckter! Alltid kanske det intresserar någon....
Först André Franquin, sedan ett antal år glatt insomnad, men innan dess gav han oss Spirou och Fantasio,och naturligtvis Marsupilami, det leopardfläckiga, svanslånga o-djuret från Sydamerikas djungeldjup... eller tidningsgrabben Gaston, alltid med ett ben fel i redaktionsvimlet! Och det sena och brutala mästerverket "Idées Noires" - Svarta Tankar - den egna depressionen dyker upp ur djupet och blir till bilder!
Här några bilder från en utställning i en nedlagd kyrka i Saint-Malo:
Hans K
Gör att jag gräver vidare i det egna comicsintresset - redan som liten parvel - härligt ord, används det fortfarande? - dök jag in i allt från Kalle Anka, helst Carl Barks, till Robert Crumb, och naturligtvis de franska tecknarna, de första med sexiga brudar, och redan tidigt alltid lite utanför den anständiga ramen!
Därför kommer jag under Skalman-titeln Tintin dra fram lite av varje ur seriekällarens gömmor, plus lite överraskande och museala upptäckter! Alltid kanske det intresserar någon....
Först André Franquin, sedan ett antal år glatt insomnad, men innan dess gav han oss Spirou och Fantasio,och naturligtvis Marsupilami, det leopardfläckiga, svanslånga o-djuret från Sydamerikas djungeldjup... eller tidningsgrabben Gaston, alltid med ett ben fel i redaktionsvimlet! Och det sena och brutala mästerverket "Idées Noires" - Svarta Tankar - den egna depressionen dyker upp ur djupet och blir till bilder!
Här några bilder från en utställning i en nedlagd kyrka i Saint-Malo:
Hans K
-
Hans
Det är väl ett sätt att säga tack. Att man kommenterar ett inlägg och visar att man läst, och uppskattat.
Vad jag har saknat hos Tintin under senare år (de senaste 50) är väl avsaknaden av söta brallisar. Typ den enda kvinnan som figurerar oftare är väl Bianca Castafiore.
MVH
Hans
Vad jag har saknat hos Tintin under senare år (de senaste 50) är väl avsaknaden av söta brallisar. Typ den enda kvinnan som figurerar oftare är väl Bianca Castafiore.
MVH
Hans
-
sveahk
Absolut!
Absolut!
Hans K
-
sveahk
Vad jag glömde - det här är en öppen tråd...betyder, inlägg välkomna.
Antar att jag inte är ensam om att vara "Comic-fan" - om ni känner för det, serier, serietecknare, komiks, graphic novels, manga, anime etc, etc....whatever - Skriv gärna!
Hans K
Antar att jag inte är ensam om att vara "Comic-fan" - om ni känner för det, serier, serietecknare, komiks, graphic novels, manga, anime etc, etc....whatever - Skriv gärna!
Hans K
-
Hans
Jag prenumererade i min ungdom på Pilot https://sv.wikipedia.org/wiki/Pilot_(serietidning) och var medlem i Fantomenklubben. Men det har blivit sämre med läsandet med tilltagande ålder, sista jag läste var nog en bok med en bunt avsnitt av Enemy ace https://en.wikipedia.org/wiki/Enemy_Ace för ett antal år sedan, bra.

Eftersom trådstartaren, också, är kunnig i konst måste väl denna in här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Whaam!
MVH
Hans

Eftersom trådstartaren, också, är kunnig i konst måste väl denna in här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Whaam!
MVH
Hans
-
Markus Holst
- C Skalman
Jag läste en del Tintin men framför allt Asterix och Lucky Luke.
-
Hans
Asterix javisst! Glömde den. Tintin är då belgisk men Asterix är då fransk.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Markus Holst
- C Skalman
Lucky Luke är också fransk. Eller belgisk. Typ.
-
Hans
Belgisk uppfinning med senare fransk assistans.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Morris_(serieskapare)
MVH
Hans
https://sv.wikipedia.org/wiki/Morris_(serieskapare)
MVH
Hans
-
sveahk
Asterix ja, första besöket i Frankrike 1962 av den unge Hans, där jag inhandlade just utkomna "Asterix le Gaulois", sensationellt bra. Tyckte mina barn ett tiotal år senare också, men bättrade på ordentligt med egna färger! Tja, noll värde - men å andra sidan har jag aldrig köpt comics i plastfolie och direkt för ett bankfack, som jag aldrig haft...de var alltid till för att läsa...!
Senaste albumet, "Vita Iris", (om den nu heter så på svenska, på franska "L'Iris Blanc"), är bra, långt bättre än många tidigare Asterix, sedan den geniale textaren René Goscinny tyvärr dog alltför ung, 1977.
De nya grabbarna, Fabcaro och Didier Conrad, kör med underbara mikrovitsar och kalauer, fånig situationskomik och återkommande skämt. Comme les vieux temps!
Kolla in den här rutan...
Fyra konstnärer träffas fjäderlätt och träffsäkert av den typiska Asterix-satiren: Banksy, Boltanski, Andy Warhol och ryssen Kasimir Malewitj!
Hans K
Senaste albumet, "Vita Iris", (om den nu heter så på svenska, på franska "L'Iris Blanc"), är bra, långt bättre än många tidigare Asterix, sedan den geniale textaren René Goscinny tyvärr dog alltför ung, 1977.
De nya grabbarna, Fabcaro och Didier Conrad, kör med underbara mikrovitsar och kalauer, fånig situationskomik och återkommande skämt. Comme les vieux temps!
Kolla in den här rutan...
Fyra konstnärer träffas fjäderlätt och träffsäkert av den typiska Asterix-satiren: Banksy, Boltanski, Andy Warhol och ryssen Kasimir Malewitj!
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
René Goscinny skrev också manus till Iznogoud, en medeltida storvisir i det medeltida Bagdad som "vill bli kalif istället för kalifen". Den bygger mycket på ordvitsar, såväl i franskt original och i svensk översättning. Uttala Izongoud som "Is no good". Jean Tabary tecknade den.
Den är inte lika känd som Asterix och Lucky Luke, men jag har alltid gillat den.
Den är inte lika känd som Asterix och Lucky Luke, men jag har alltid gillat den.
-
adlercreutz
- Medlem
Tintin och Asterix är nog bäst i min mening, men jag minns även de här av Hergé

Även de drogs liksom Tintin med tidens syn på världen utanför Europa, kanske i ännu högre grad...

Men visst var de spännande och färgstarka, både bokstavligt talat vad gäller bilderna, och bildligt talat för karaktärerna.

Även de drogs liksom Tintin med tidens syn på världen utanför Europa, kanske i ännu högre grad...

Men visst var de spännande och färgstarka, både bokstavligt talat vad gäller bilderna, och bildligt talat för karaktärerna.