Svenskan är endast svordomsfattigt om man inte har lite fantasi. Jag har jobbat på det och kallar regelbundet mina motståndare på badmintonplan för saker som felvaggade katastrofnyllen, osnutna rövtrattar, arselmumsande pittbävrar och mycket annat.Hans skrev: ↑27 aug 2025 12:58Nej. Jag kan säga på flytande polska 'Ja nie mówię po polsku' = Hans kan inte polska, jag kan säga god dag och tack. Jag kan alldeles själv beställa vin, öl eller vodka samt mer sällan vatten. Källa: Empirisk forskning.
Jag försökte lära bror min 'Janne (namn) Movie (film på engelska) popcorn' men popcorn med -lsku på slutet. Lyckades inte.
Sedan har de tydligen väldigt många parallella svängar på vägarna: typ kurva match, rekommenderar inte att att använda det yttrycket. Det är en kraftig svordom. Vi svenskar förstår inte hur rika slaviska språk är i svordomar. Svenskan är där ett fattigt språk.
MVH
Hans
Polen som resmål
-
von Adler
- Medlem
Re: Polen som resmål
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Se till att få uttrycken in i SAOL. Då accepterar jag din tes.
Min gode vän i Sverige kallar jag vid lämpliga tillfällen 'skenspåraren', tillsammans med mig skulle gå till vår bostad på InfSS från mässen. Med nysnö och en aning för hög promille (procent) gick han i oregelbundna 'S', Synd att inte mobilen var spridd då, annars hade jag haft ett ganska roligt foto.
MVH
Hans
Min gode vän i Sverige kallar jag vid lämpliga tillfällen 'skenspåraren', tillsammans med mig skulle gå till vår bostad på InfSS från mässen. Med nysnö och en aning för hög promille (procent) gick han i oregelbundna 'S', Synd att inte mobilen var spridd då, annars hade jag haft ett ganska roligt foto.
MVH
Hans
-
Battler
- Medlem
Nä, bra puts på allt. Även vagnarna/utrustningen som stod utomhus var väderskyddade av ett enormt tak som täckte ytan mellan byggnaderna (se bilder). Fick intryck av att det fanns ett antal äldre herrar som var disponibla inom museiområdet, för frågor från allmänheten. Själv stötte jag på en, som bilettkontrollant vid ingången (en trevlig herre, bra på engelska).
Muséet bedriver ett omfattande renoveringsarbete.
https://web.archive.org/web/20130620151 ... rzetu.html
Hans
Tack.
Generellt verkar det i Polen finnas mycket och kunnig personal. På https://en.wikipedia.org/wiki/Museum_of ... Technology hamnade jag i ett längre samtal med en kunnig äldre herre (också ex. militär), dock mindre kunnig i främmande språk, men jag hade tolk med mig.
MVH
Hans
Generellt verkar det i Polen finnas mycket och kunnig personal. På https://en.wikipedia.org/wiki/Museum_of ... Technology hamnade jag i ett längre samtal med en kunnig äldre herre (också ex. militär), dock mindre kunnig i främmande språk, men jag hade tolk med mig.
MVH
Hans
-
Battler
- Medlem
2S1 Gvozdika är en sovjetisk självgående haubits som introducerades 1972 och är i tjänst i Ryssland och andra länder fram till i dag. Den är baserad på MT-LBu multifunktionschassi och med en 122 mm 2A18 haubits. "2S1" är dess GRAU-beteckning. 2S1 Gvozdika, tillverkades i Polen av Huta Stalowa Wola under namnet 2S1 Goździk.
T-72 är en sovjetbyggd stridsvagn som togs i bruk av den sovjetiska armén 1973. Tillverkad i Nizjnij Tagil på Ural Wagon Factory (UWZ). Sovjetunionen sålde licenser för sin produktion till flera länder (Tjeckoslovakien, Indien, Jugoslavien, Polen). Cirka 25 000 T-72 stridsvagnar har byggts, och renoveringen har gjort det möjligt för många att förbli i tjänst i årtionden framöver.
Tillverkning i Polen
Licenstillverkningen av stridsvagnen T-72 inleddes 1981 vid "Bumar-Łabędy" Mechanical Works i Gliwice. Till en början tillverkades T-72M-modellen. 1984 började produktionen av T-72M1-versionen, senare även T-72M1D. Stridsvagnarna tillverkades både för den polska arméns behov och för export. Totalt tillverkades 1610 stridsvagnar.
ZIL-111D - en cabriolet limousine som används av kommunistiska myndigheter (i körbart skick). Endast 8 exemplar av D-modellen tillverkades, två finnas kvar i Polen
Avslutar med en Toyota Land Cruiser
Originala bepansrade Land Cruisers var utrustade med tjocka fönster av pansarglas, kevlar- och skottsäkra stålplåtar i områden som riskerade att utsättas för skottlossning, och minsäkra golv. Eftersom allt detta extra skydd ökade fordonets vikt behövdes också en starkare fjädring och en kraftfullare motor.
Toyotan som visas upp på muséet, tjänstgjorde vid Governing Protection Bureau och användes för att säkert transportera polska diplomater i Irak. Den överlevde två bakhållsförsök.
T-72 är en sovjetbyggd stridsvagn som togs i bruk av den sovjetiska armén 1973. Tillverkad i Nizjnij Tagil på Ural Wagon Factory (UWZ). Sovjetunionen sålde licenser för sin produktion till flera länder (Tjeckoslovakien, Indien, Jugoslavien, Polen). Cirka 25 000 T-72 stridsvagnar har byggts, och renoveringen har gjort det möjligt för många att förbli i tjänst i årtionden framöver.
Tillverkning i Polen
Licenstillverkningen av stridsvagnen T-72 inleddes 1981 vid "Bumar-Łabędy" Mechanical Works i Gliwice. Till en början tillverkades T-72M-modellen. 1984 började produktionen av T-72M1-versionen, senare även T-72M1D. Stridsvagnarna tillverkades både för den polska arméns behov och för export. Totalt tillverkades 1610 stridsvagnar.
ZIL-111D - en cabriolet limousine som används av kommunistiska myndigheter (i körbart skick). Endast 8 exemplar av D-modellen tillverkades, två finnas kvar i Polen
Avslutar med en Toyota Land Cruiser
Originala bepansrade Land Cruisers var utrustade med tjocka fönster av pansarglas, kevlar- och skottsäkra stålplåtar i områden som riskerade att utsättas för skottlossning, och minsäkra golv. Eftersom allt detta extra skydd ökade fordonets vikt behövdes också en starkare fjädring och en kraftfullare motor.
Toyotan som visas upp på muséet, tjänstgjorde vid Governing Protection Bureau och användes för att säkert transportera polska diplomater i Irak. Den överlevde två bakhållsförsök.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 28 gånger.
Hans
-
Battler
- Medlem
Hjälp till bildtexterna till stridsvagnsmuséet i Poznan har jag haft:
Muséets hemsida
https://web.archive.org/web/20130620151 ... /index.php
Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Armored_W ... ozna%C5%84
Hans bidrog med en länk
https://muzeumbronipancernej.pl/
Och sist men inte minst muséets utställningskatalog (185 sid A4-format).
Muséets hemsida
https://web.archive.org/web/20130620151 ... /index.php
Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Armored_W ... ozna%C5%84
Hans bidrog med en länk
https://muzeumbronipancernej.pl/
Och sist men inte minst muséets utställningskatalog (185 sid A4-format).
Hans

MVH
Hans
-
Battler
- Medlem
Mina erfarenheter av det polska vägnätet är positivt, bra standard på motorvägarna med 110/120 km/h, en del är betalvägar med 140 km/h. Trafiktätheten är lugnare än i väst, och färre vägreparationer.
Hans
Korrekt. Men du har bevisligen inte kört i Warszawa under rusningstrafik.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Battler
- Medlem
Nä, får bli en framtida utmaning. Har klarat av London och Paris i rusningstrafik, dessutom har jag en bil med automat.
Hans
Automat, det är fusk, Det enda jag framfört med det är 103 och 206.
Har kört på Manhattan och Arc de Triomphe rondell, manuellt, i rusningstrafik.
MVH
Hans
Har kört på Manhattan och Arc de Triomphe rondell, manuellt, i rusningstrafik.
MVH
Hans
-
Battler
- Medlem
Minns min första London-resa i en manuellt växlad Volvo 245. 2 tim och 20 min från yttre ringvägen in till centrum, jag fick kramp i vänsterbenet av allt frikopplande, fick köra med benen i kors för att avlasta. Det var en ny upplevelse för en norrbottning.
Hans
Norrbotten-London är inte bara långt geografiskt. Nu är vi en aning OT men jag högeligen ogillar när man kör på fel sida vägen. Enda gången jag gjort det var på Guernsey med en hyrbil. Fast trafiken var inte så tät där.
Dessutom vrider jag nacken ur led när jag skall gå över gatan i UK.
MVH
Hans
Dessutom vrider jag nacken ur led när jag skall gå över gatan i UK.
MVH
Hans
-
Battler
- Medlem
Jo, åter till Polen.
Efter Poznan tog jag sikte på Bydgoszcz, ca 175 km i nordostlig riktning.
Exploseum, är ett friluftsmuseum för industriell arkitektur i kombination med ett museum för 1900-talsteknik i Bydgoszcz, Polen. Den är uppbyggd kring Nazitysklands ammunitionsfabrik DAG Fabrik Bromberg under andra världskriget.
Det är en ankarpunkt på den europeiska vägen för industriellt kulturarv. En betydande del av den 2 kilometer långa museivägen är underjordiska gångar som förbinder fabriksbyggnaderna.
Utställningen täcker livet för tvångsarbetarna (krigsfångar och koncentrationslägerfångar från olika nationer, där majoriteten var polacker), inklusive deras sabotagehandlingar, samt historien om DAG och Alfred Nobel, uppfinnaren av dynamiten.
Den största byggnaden innehåller en presentation av vapnens och de explosiva materialens historia sedan 1400-talet.
Entré till Exploseum
Exploseomet består av åtta byggnader som en gång producerade nitroglycerin. Byggnaderna är förbundna med tunnlar. Museet täcker ca 1 % av ytan av det tidigare "DAG Fabrik Bromberg".
Vandringen tar ca 2 timmar. Under denna tid kan besökarna se alla föremål som är tillgängliga för dem och tunnlarna som förbinder dem.
Karta över området, polska är väl inte det lättaste språket...