En gammal Jordglob...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Re: En gammal Jordglob...

Inlägg av sveahk » 07 jul 2025 15:51

...och lite norr om Joppe hittar vi på kartan från 1824 "Crocodilorum Lacus" och floden "Crocodilon", namn som väcker intresse!
IMG_4404 2.jpeg

Ett område som fram till början av 1900-talet var sumpmark, varmt och fuktigt, där nilkrokodilen - Crocodylus niloticus - trivdes så bra att den gav namn till området. Det var faktiskt så nordligt man kunde hitta den krokodilen i vild och fri natur. Även araber hade sina byar där, beduiner ställde upp sina tält vid floden som gav färskt vatten.

Tills politiska och ekonomiska motiv satte sin stämpel på området. British Mandate and Palestine Jewish Colonization Association (PJCA) torrlade hela området 1924. Så, adjö inte bara till den sista krokodilen...
https://magazine.scienceforthepeople.or ... rocodiles/

Undrar vad floden heter nu?

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 10 jul 2025 21:40

Vad det verkar har flera platser utpekats, och olika författare - alltifrån antiken - har skrivit om krokodilerna där.

Den flod som sveahk länkar till heter idag Nahal Taninim på hebreiska, tanin ska betyda krokodil på språket.

I närheten finns en tel, Tel Tanninim, som då är Krokodilkullen. Både Strabon och Plinius skrev om en stad som hette Krokodeilon i området, men varför den hette så framgår inte riktigt.

Av det ringa jag hittade har det under många år mest varit hörsägen om krokodiler där, och mycket till bevis finns inte, men folk har skrivit om det. De skall också ha sett krokodilskinn, och skall ha jagat krokodiler, men haft otroligt svårt att hitta några.

Här är en text om problemet.

https://biblicalstudies.org.uk/pdf/pefqs/1920_4_167.pdf

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 13 jul 2025 19:58

Tack koroshiya, mycket i bevisriktning krokodiler i det som tidigare kallades Palestina existerar tydligen inte...och lär väl inte dyka upp. Ändå...intressant med kroko-namnen!

Hittade i en låda en ännu äldre karta, ett tyskt handkolorerat kopparstick från ca 1720, som bjöd på för mig okända gränser och namn på länder från en svunnen tid. Motivet är området mellan Svarta och Kaspiska havet - och gränserna från den grekiska/romerska tiden.
IMG_4481.jpeg

Och ett par namn, som jag i normala fall hittar långt västerut - Albania och Iberia! Till synes antika kungadömen som här fått förnamnet 'kaukasiska'!. Närmare släktskap än namnen har nog inte funnits med de mer bekanta länderna, men jag låter mig gärna övertygas om motsatsen!

Anyway, de namnen blev kvar tills 800 resp. 400 e.Kr. - när nya härskare tog över.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaukasiska_Albanien
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungariket_Iberien

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 14 jul 2025 14:34

På Krim läser jag Chersonesus. Måste ju hänga ihop med dagens Cherson.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 jul 2025 17:13

Markus Holst skrev:
14 jul 2025 14:34
På Krim läser jag Chersonesus. Måste ju hänga ihop med dagens Cherson.
Så är det - ordet betyder halvö, och i området var det en grekisk koloni som låg strax norr om Sevastopol. Det är bara fyra-fem kilometer från stadens centrum.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 14 jul 2025 17:50

På vilket språk? Latin?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 jul 2025 18:28

Grekiska - jämför med Peloponnesos. Nesos är ö.

Lägger till att på latin är halvö paeninsula - nästanö. Äldsta belägget är från Livius.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 jul 2025 19:32

Här är en som visar att Uppsala låg vid Vänern. Det skall vara en karta tryckt i Florens från 1400-talet.
ubsola.png
Uppe i nordöst ser man istället Arosia.

Vem som har skakat fram den här kartan vet jag inte, men vill erinra mig att den fanns i böcker på 80-talet.

Den är rolig att titta på, bara för känslan av, vad fan står det.

Skänninge verkar ligga strax norr om Vättern. Vid Bahus ser man också Ludosia, så kartan innehåller en hel del som verkar rätt, men också en hel del man kan undra över.

Liksom, vad står det vid kusten uppe till höger om Skänninge? Skaealnaga? Och nedanför Vättern, ser inte det ut som Söderköping?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 14 jul 2025 19:38

Skulle Ludosia Uddevalla?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 jul 2025 19:40

Jag tror det är Lödöse, fast det ligger på fel sida floden på kartan.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 14 jul 2025 20:35

Troligtvis något senare tryckt(Ulm 1482), och inte så färgglad, men Uppsala ligger fortfarande nära Vänern...

https://runeberg.org/vegaasien/1/0539.html

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 14 jul 2025 23:58

Man kan tydligt se Södergötland där: "Gottia meridio" någonting.

Det tyder också på att kartan bygger på gammal kunskap. Man kan kanske jämföra med Florenslistan.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 jul 2025 19:33

Apropå en geografiskt språklig förändring på ett hav där på andra sidan pölen, som i år, 2025, väckt viss uppmärksamhet där den står i en viss politisk herres agenda...

...så hittar vi här på en tysk karta från 1852 ett inte ofta nämnt namn för det som vi alla känner under namnet "Nordsjön".
IMG_4501.jpeg

Lite bakgrund (översatt från tyskan):

"Nordsjön har inte alltid kallats för ”Nordsjön”. Under antiken var den känd som Tyska havet (Deutsches Meer) och senare som Västerhavet, till skillnad från dess granne, innanhavet Östersjön. Redan romarna insåg möjligheten att använda Nordsjön för handel eller som transportled. Men senast från medeltiden och med uppkomsten av det tyska Hansaförbundet var det omöjligt att föreställa sig handel utan Nordsjön. Köpmännen i Hansan skrev in namnet ”Nordsjön” på sina kartor, eftersom havet låg norrut ur deras synvinkel. Hansans kartor fick stor spridning i Europa och namnet ”Nordsjön” etablerade sig även på andra språk: på engelska kallas havet ”North Sea”, på nederländska ’Noordzee’ och på franska ”Mer du Nord”."
https://marmotamaps.com/de/blog/10-ding ... -wusstest/

En politiskt motiverad kartskrivning? Tyska förbundet uppstod, om jag inte minns fel, ett par år innan, 1848...

Hans k

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 18 jul 2025 14:04

Står på wiki att britterna kallade det Tyska Havet ända fram till 1914, men bytte av någon anledning :)

Tyska bukten finns fortfarande i dag. Det förekommer på väderrapporterna och är området alldeles utanför Hamburg och nordvästra Tyskland. I Göteborg kan vi ibland säga Västerhavet, men folk tänker sig det vad jag vet oftast som vattnen mellan Sverige, Danmark och Norge, och inte hela Nordsjön.

Östersjön kunde heta mare Suebicum och mare Sarmaticum.

Vad står siffrorna för vid de olika "Fluthwellen", för det är väl strecken med romerska siffror som Fluthwellen handlar om. Det kan inte vara fot tror jag: förvirrande när XII är bredvid I flera gånger, så det kan nog inte heller peka till en tabell med info, för det verkar för regelbundet, men vem vet.