Argentinskt militärmuseum

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Amund » 25 februari 2024, 19:45

Besökte i januari ett litet och speciellt museum i stadsdelen Ciudadela i Buenos Aires, strax utanför stadsgränsen och som låg där eftersom man kan säga att det är platsen för den Argentinska arméns (eller rättare sagt kavalleriets) födelseplats. Här härbärgerades de första reguljära förbanden och byggnaderna vittnar mycket om att på den här platsen var hästen central en gång i tiden.
Entré.jpg
Yttre 1.jpg
Yttre 5.jpg
Entré.jpg


Vid mitt första besök fick jag åka tillbaka eftersom den engelskspråkige värnpliktige inte kunde hinna med en visning, men det var trevliga värnpliktiga grabbar som hjälpte mig på bästa sätt, och de bad mig återkomma en morgon mycket tidigare. Själva området Ciudadela anses av Buenos Aires-bor vara kriminellt och farligt och inbjuder inte till besök, men museet verkade lockande med sina häststallar fyllda med militär utrustning.



Nytt försök: Min engelskspråkige värnpliktige guide är kunnig i militärhistoria och jag blir ytterst imponerad av att han känner mycket väl till andra militära operationer som jag försöker hänvisa till. Som exempel jämför Narvik 1940 med de berättelser han har om Falklandskriget och det visar sig att han har god kännedom även om detta.

Ska inte orda alltför mycket om museets innehåll utan det är som vanligt att man ställer ut allt man har och sedan får besökaren dra sina slutsatser. Håll till godo:


Man köpte många Shermans av USA efter VK2 för att ursäkta sig av att i praktiken ha betraktats som en axelmakt.
Pansar 1.jpg
Bilagor
Yttre 6.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Amund » 25 februari 2024, 19:50

Mer bilder:
20240118_101541.jpg
20240118_101904.jpg
Helikopter.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Amund » 25 februari 2024, 19:59

Falklandskriget 1.jpg
Falklandskriget 2.jpg
Falklandskriget 3.jpg
Falklandskriget 5.jpg
Falklandskriget igen.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Amund » 25 februari 2024, 20:01

Vad gäller Falklandsöarna så verkar regimen propagera starkt för att ögruppen ska tillhöra Argentina. Antar att det är inrikespolitiska orsaker.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Hans » 26 februari 2024, 09:50

Men vad tusan, det bommade jag.

Moron och något litet i centrum med med någon nisse som varit med 1982. Samt minnesmärket över de stupade, värdigt.

Lomo, har du inte ätit minst 10 (+chimichurri) blir du stoppad av hemliga polisen och utkastad från ett flygplan. Ursäkta min dåliga humor.

Ta förresten en halv, annars får du en överdos av protein.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Amund » 26 februari 2024, 22:18

Hans skrev:
26 februari 2024, 09:50
Men vad tusan, det bommade jag.

Moron och något litet i centrum med med någon nisse som varit med 1982. Samt minnesmärket över de stupade, värdigt.

Lomo, har du inte ätit minst 10 (+chimichurri) blir du stoppad av hemliga polisen och utkastad från ett flygplan. Ursäkta min dåliga humor.

Ta förresten en halv, annars får du en överdos av protein.
:D Vete tusan hur det kan vara så saftigt men kött kan de verkligen. Ja Moron museet missade jag :oops: Men hinner kanske nästa gång. Däremot hann jag med Naval museum i Tigre och en massa konstmuseer.

Som sagt ser man många patriotiska affischer som kungör att Islas Malvinas (Falklandsöarna) är Argentinskt. Hörde ett klagomål från en militär om att flygvapnet existerar knappt i praktiken och att allt ska byggas upp igen. Lite samma tongångar som i Europa.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Amund » 26 februari 2024, 22:30

20240118_103308.jpg
20240118_102839.jpg
20240118_103614.jpg
Bilagor
Vapen 6.jpg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av sveahk » 26 februari 2024, 22:59

Tack Amund för fina bilder! Undrar vad skeppsdioramat föreställer, Falklandkriget? Verkar vara ett militärmuseum som framför allt visar material från de senaste 50-60 åren...kan det stämma?

Du var inte och kollade in Museo Nacional de Aeronáutica, lär väl också ligga i Buenos Aires? Och visar, tror jag, den enda överlevande prototypen av I.Ae. 33 Pulqui II. Konstruktören, tysken Tank hade mindre god hand där, eller tur, med Argentinas första jetplan än propellermaskinerna i Tyskland under kriget...!

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av koroshiya » 27 februari 2024, 06:18

sveahk skrev:
26 februari 2024, 22:59
Tack Amund för fina bilder! Undrar vad skeppsdioramat föreställer, Falklandkriget? Verkar vara ett militärmuseum som framför allt visar material från de senaste 50-60 åren...kan det stämma?
...
Det är San Carlos under Falklandskriget.

I Argentina menar man nog att det var någon form av seger för deras flygvapen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av koroshiya » 27 februari 2024, 07:22

Amund skrev:
25 februari 2024, 20:01
Vad gäller Falklandsöarna så verkar regimen propagera starkt för att ögruppen ska tillhöra Argentina. Antar att det är inrikespolitiska orsaker.
Det står i konstitutionen deras.
The Argentine Nation ratifies its legitimate and non-prescribing sovereignty over the Malvinas, Georgias del Sur and Sandwich del Sur Islands and over the corresponding maritime and insular zones, as they are an integral part of the National territory. The recovery of these territories and the full exercise of sovereignty, respecting the way of life for its inhabitants and according to the principles of international law, constitute a permanent and unwavering goal of the Argentine people.
Det kommer till uttryck då och då.
fl.jpg
De menar att britterna inte hade någon juridisk rätt till öarna och att bosättningen från 1834 redan då etablerades på argentinska öar. Men många håller inte med.

Det är rätt synd om Argentina, som gick vilse redan runt år 1930. Då hade man 60 % av världsexporten för nöt- och fårkött. Idag är det några få %.

Bäst med Argentina är att deras kvinnor inte sällan har en behaglig röst.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Hans » 27 februari 2024, 10:25

Jag har bara tittat och lyssnat på argentinska kvinnor så utan egen erfarenhet håller jag med dig.

Argentina var nära att vinna. Deras flygförare var innan betraktade som bortskämda playboys. Men de bevisade sig ytterst kompetenta och framförallt modiga. Hade de haft fungerande tändrör hade kriget haft en annan utgång.

Jag har i min bokhylla någonstans en bok inköpt i just då Moron. Lite för tidigt skriven då diktaturens version finns där.

När det begav sig plockade jag upp en liftare. Vi småpratade och han visade sig vara extremvänster (Davian kan förklara ordets betydelse) och tyckte att militärdiktaturen i Argentina hade rätt, de var ju emot den kapitalistiska imperialistiska stormakten Storbritannien då under Thatcher (sedan Cromwell den enda riktiga man de haft som ledare) - hon och Reagan var det viktigast att hata, allt annat föll på plats om man bara hatade de två.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7162
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av sonderling » 27 februari 2024, 13:06

Intressant museum!
Det är alltid kul att besöka olika museum via skalman. :)
falklands öarna så jag i nyhets flödet häromdagen? Britter verkar inte vilja släppa till i närtid.
https://www.bbc.com/news/uk-68329181

Sherman stridsvagnen jag kan ha blandat ihop det med grannlandet. Men moderniserades de inte av Israel?

Och varför är M60 vagnen blå?

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Amund » 15 mars 2024, 19:39

Hans skrev:
27 februari 2024, 10:25
När det begav sig plockade jag upp en liftare. Vi småpratade och han visade sig vara extremvänster (Davian kan förklara ordets betydelse) och tyckte att militärdiktaturen i Argentina hade rätt, de var ju emot den kapitalistiska imperialistiska stormakten Storbritannien då under Thatcher (sedan Cromwell den enda riktiga man de haft som ledare) - hon och Reagan var det viktigast att hata, allt annat föll på plats om man bara hatade de två.
Inte så konstigt egentligen - det korporativistiska argentinska staten som inte startade men utvecklades av Peronisterna hade inget emot starka samhällsgrupperingar som tunga fackföreningsrörelser och liknande. Oj vad mycket italienska vapen det utvecklades i landet efter VK2. Idag lider landet ekonomiskt av dessa för en fri samhällsekonomi hämmande maktstrukturer.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Argentinskt militärmuseum

Inlägg av Amund » 15 mars 2024, 19:40

Hans skrev:
27 februari 2024, 10:25
När det begav sig plockade jag upp en liftare. Vi småpratade och han visade sig vara extremvänster (Davian kan förklara ordets betydelse) och tyckte att militärdiktaturen i Argentina hade rätt, de var ju emot den kapitalistiska imperialistiska stormakten Storbritannien då under Thatcher (sedan Cromwell den enda riktiga man de haft som ledare) - hon och Reagan var det viktigast att hata, allt annat föll på plats om man bara hatade de två.
Inte så konstigt egentligen - den korporativistiska argentinska staten som inte startades men utvecklades av Peronisterna hade inget emot starka samhällsgrupperingar som tunga fackföreningsrörelser och liknande. Oj vad mycket italienska vapen det utvecklades i landet efter VK2. Idag lider landet ekonomiskt av dessa för en fri samhällsekonomi hämmande maktstrukturer.

Skriv svar