Normandie och Odin

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Normandie och Odin

Inlägg av sveahk » 10 mars 2023, 15:36

En färja från Poole i England tar bara ett par timmar, och så är man strax i Cherbourg, Frankrike. Där tar vi vägen till vänster och efter ytterligare en timme är vi i Barfleur. En normandisk fiskeort med historia. Här startade Vilhelm Erövraren sin färd till engelska Hastings.
IMG_7086.jpeg

Och här skeppades Richard Lejonhjärta till och från sitt hemland. Här slog den engelska flottan den franska vid Slaget vid La Hogue 1692.

Här kan man äta allt det goda som havet fortfarande har att bjuda på, ostron och hummer...
IMG_7096.jpeg

...och det är här man dricker Odins saft!
3257-full.jpg
3257-full.jpg (14.09 KiB) Visad 1216 gånger

Och se där, det är anledningen att jag skriver dessa rader. Odin! Mina nyfikna frågor förde oss i sällskap med en ortskunnig hit, till "La Croix Odin"...
IMG_7093.jpeg

Vid ett vägskäl ett par kilometer söder om Barefleur, ute på vischan står detta kors med en förmodad "Kristus"-figur - med namn Odin - sedan 12 århundradet påstås det. Varför Odin? Visste man inte. Antog att det ursprungligen var det franska "Audin".

Normandie är som vi vet gammal vikingajord - så, därför "La Croix Odin"...? Man blir nyfiken!

Vad sägs? Någon som vet mer?

-------------------------------------

För övrigt, "Odin's Spirit" är äppelsaft med Calvados, lagrad i ekfat - en utmärkt lite bitter aperitif!



Hans K
Bilagor
IMG_7092.jpeg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Normandie och Odin

Inlägg av Hans » 11 mars 2023, 06:53

Kan inte svara på frågan men...

Nu bara måste vi till Bretagne. Och på vägen ligger Normandie då med några saker som jag missat. Jag kan stränderna och monument och liknande från D-dagen hyfsat väl men inte detta. Skaldjuren har jag nog kommit i kontakt med.

Den sista bilden var förbaskat bra.

Tack han med det trevliga namnet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11173
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Normandie och Odin

Inlägg av sveahk » 12 mars 2023, 16:17

Bretagne och framför allt Normandie, där dyker Du på nordiska vibbar lite varstans, som nu "Odins Spirit", eller varför inte hornböjda ölglas - belgiska "La Corne" hittar Du också i Normandie
IMG_7250.jpeg

-- och nej, grabben känner jag inte men han försökte på min anmodan stjälpa ner ölen utan alltför många spillningar!!

Då var det enklare för mig att klunka i sig dessa syndens droppar, också belgiskt...
IMG_7097.jpeg
Hans K

Skriv svar