Lund

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Lund

Inlägg av Hans » 3 mars 2023, 19:06

Sist jag var i Lund var det trevligt men väldigt litet: viewtopic.php?f=37&t=46129&p=739783&hilit=Lund#p739783

Det andra Lund har jag besökt flera gånger men det var förra årtusendet. Kommer inte ihåg så mycket. Finns något att se? Vi måste förnya passen och en billig resa till København och en tid i hos sheriffen Lund avgjorde saken. Sist åkte vi till Paris för snart fem år sedan men priset var typ dubbelt så dyrt där jämfört med Sverige: viewtopic.php?f=9&t=48447&p=818255&hilit=Paris#p818255

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Lund

Inlägg av koroshiya » 5 mars 2023, 23:11

Som jag är skulle jag gå till deras historiska museum, och sedan till domkyrkan. Staden planerades ganska tydligt som ett religiöst centrum med en huvudväg till domkyrkan.

En del studenter bor hellre i Malmö. Det tar 13 minuter med tåget att åka till universitetet, och kanske tycker de att det är tråkigt i Lund. Min information är dock daterad, och det är kanske inte så nu.

Slänger in en länk till ett program om Uppåkra också.


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lund

Inlägg av Hans » 6 mars 2023, 13:45

Tack koroshiya.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lund

Inlägg av Hans » 24 mars 2023, 17:27

Tillbaka i civilisationen.

Kom måndag natt och det var inte mycket öppet. Erikssons bar hittade vi till slut och de serverade helt ätbara burgare och drickbart vin. Men fullt av berusade studenter och hög musik.

Staden har en lite trevlig stadskärna och de bombmattorna som drabbade svenska städer på 60-70-talet fick bara enstaka träffar så Lund är hyfsat välbevarat. Byråkratisk sheriff, det hela tog en timme och det var väl dubbla tiden mot ambassaden i Paris. Folk i Skåne kan visst tjôta, hamnade ofta i samtal. För många i serviceyrken bryter jag isen genom att fråga varifrån de kommer. En färgad brallis svarade, på bred skånska, lite lite misstänksamt att hon var från Lund men jag frågade 'Men vad har du för ursprung?'. Hon svarade Benin varvid jag sade att jag har aldrig varit söder om Sahara men skulle gärna åka. Då var isen bruten och hon svarade att många inte ens vet att Benin är ett land. Kort gäller huvudsakligen och det var första gången i Sverige jag inte rörde en krona. En frisörsalong var undantaget. De tog inte kort men efter lite förhandling accepterade de €. Flera ställen jag såg var kontantlösa. Maten var en positiv upplevelse, mycket har hänt sedan 1993 då jag emigrerade. Jag rekommenderar (gör reklam) för två ypperliga ställen - se bilder. Det enda kulturella var Domkyrkan - se bild (ni får själva lista ut var jag åt och vad som är domkyrkan). Ok arkitektur men jag som är van att se katolska katedraler tycker den var lite torftigt inredd. Glöm inte kryptan. Vi var lite småoroliga inför hemresan då passen hade gått ut men för första gången i mitt liv flög jag utan att behöva visa pass, bara boardingpasset på mobilen.

MVH

Hans
Bilagor
LHjul.jpg
LMalm.jpg
LDom.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13567
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Lund

Inlägg av Markus Holst » 24 mars 2023, 18:57

Jag är sur på dig som inte kom hit. Kärestan också.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lund

Inlägg av Hans » 25 mars 2023, 08:34

Jag tänkte. Men paddlarna (båt, inte den s.k. sporten) vägrade korsa gränsen mellan de sydliga och västliga kolonierna. Jag förstod inte riktigt men tror att det var deras gud, Zluten, eller något liknande, som hade lagt en förbannelse över de som korsade gränsen.
Bild

MVH

Hans

Skriv svar