Historiska resor 2023

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11129
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av sveahk » 6 juni 2023, 13:54

I gränsområdet till Tyskland på den danska sidan kan jag rekommendera två historiecenter som behandlar ett par fläckar i den danska historien: fånglägret vid Fröslev, https://froeslevlejren.dk och slaget vid Dybböl, https://1864.dk

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11129
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av sveahk » 6 juni 2023, 20:14

Glömde - i Dybböl kan du köpa öl i vackra flaskor, absolut drickbart!
IMG_2366.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av Borussia » 5 juli 2023, 07:47

Kom hem för några dagar sedan från Bodö i vårt västra grannland som bjöd på helt ok väder, historiska smällkarameller och förbannat dyr öl. Bodö ligger långt upp i Norge, ändå ligger det ca 20 mil söder om Narvik och från Narvik är det fortfarande mycket kvar av Norge norrut. Det säger lite hur långt Norge sträcker på sig. Bodö är kanske inte den mest kända WW2 staden i Norge med dess strategiska läge intill kusten gjorde att även den fick en stor slev av Hitlers besatthet av Norge. Bunkrarna och ruinerna efter det som hörde till kustförsvaret (Atlantvallen) duggar tätt. Bunkern vid Jentofthaugen har renoverats/restaurerats av en lokal krigshistorisk förening som gjort ett magnifikt arbete med att återskapa bunkern och gjort den till ett museum. "Tyskhaugen" och Bremnes fort är andra spår som tyskarna lämnat kvar och som kan besökas.

Bodös Luftfartsmuseet går heller inte av för hackor och utställningen om andra världskriget håller vad den lovar. Intressanta dioramor och flygplan kryddat med lagom mycket text som gör att man faktiskt orkar stanna kvar och läsa den i sin helhet. Ca åtta mil öster om Bodö hittar man Blodveimuseet (Rognan) och tillhörande krigskyrkogårdar (Botn). Intressanta platser båda två och vid Blodveimuseet finns ett café med utsökta pannkakor som serveras med hemgjord sylt. Vid den tyska krigskyrkogården reagerade jag på att minnesmonumentet för Scharnhorst var i så pass dåligt skick. Vet inte, men fått för mig att marina monument (även de tyska) ges lite mer kärlek än monument för typ marktrupper. Som alltid är Norge extremt dyrt och en nollfemma öl för ca 150 kronor var vad man fick betala om man ville bli lite varm innanför västen framåt kvällskvisten.

IMG_8929.jpg
Bunkermuseet, Bodö
IMG_9062.jpg
Luftfartsmuseet, Bodö
IMG_9074.jpg
Luftfartsmuseet, Bodö
IMG_8959.jpg
Tyskhaugen, Bodö
IMG_9096.jpg
Bremnes fort, Bodö
IMG_9111.jpg
Bodin kyrkogård, Bodö
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av Borussia » 5 juli 2023, 07:55

Lite mer bilder från samma resa.

IMG_8992.jpg
Blodveimuseet, Rognan
IMG_8998.jpg
Blodveimuseet, Rognan
IMG_8988.jpg
Blodkorset längs vägen mellan Rognan och Botn
IMG_9028.jpg
Scharnhorst monument, Botn
IMG_9048.jpg
Jugoslavisk krigskyrkogård, Botn
IMG_9041.jpg
Spår av lägret vid Botn
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11129
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av sveahk » 5 juli 2023, 15:51

Tack Borussia för, som alltid, fina bilder!

Hans K

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av Battler » 12 juli 2023, 15:01

Borussia skrev:
5 juli 2023, 07:47
Vid den tyska krigskyrkogården reagerade jag på att minnesmonumentet för Scharnhorst var i så pass dåligt skick. Vet inte, men fått för mig att marina monument (även de tyska) ges lite mer kärlek än monument för typ marktrupper.
Vet du varför det fanns ett minnesmonumentet för Scharnhorst där? Vill minnas att Scharnhorst mest låg i närheten av Tirpitz, uppe vid Alta (Kåfjord), och en mindre tid i Bogenfjorden.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av Borussia » 12 juli 2023, 16:00

Battler skrev:
12 juli 2023, 15:01
Borussia skrev:
5 juli 2023, 07:47
Vid den tyska krigskyrkogården reagerade jag på att minnesmonumentet för Scharnhorst var i så pass dåligt skick. Vet inte, men fått för mig att marina monument (även de tyska) ges lite mer kärlek än monument för typ marktrupper.
Vet du varför det fanns ett minnesmonumentet för Scharnhorst där? Vill minnas att Scharnhorst mest låg i närheten av Tirpitz, uppe vid Alta (Kåfjord), och en mindre tid i Bogenfjorden.
Nej, det vet jag inte. Möjligtvis kanske någon matros (eller några) som gick under med henne flöt iland någonstans och gravsattes i Botn. Jag tror att guiden i Blodveimuseet nämnde att det finns några från Tirpitz begravda på kyrkogården och detsamma kan då även gälla för Scharnhorst. Vilket gjorde det lämpligt att upprätta ett monument på kyrkogården. Minnet efter Tirpitz finns ju på Håköya utanför Tromsö samt ett museum i Kåfjord.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av Battler » 30 juli 2023, 23:36

Borussia skrev:
12 juli 2023, 16:00
Nej, det vet jag inte. Möjligtvis kanske någon matros (eller några) som gick under med henne flöt iland någonstans och gravsattes i Botn. Jag tror att guiden i Blodveimuseet nämnde att det finns några från Tirpitz begravda på kyrkogården och detsamma kan då även gälla för Scharnhorst. Vilket gjorde det lämpligt att upprätta ett monument på kyrkogården. Minnet efter Tirpitz finns ju på Håköya utanför Tromsö samt ett museum i Kåfjord.
Ok!
Eftersom jag bor i Luleå, har jag hunnit med Håköya, Kåfjord samt utställningen om sjöslaget vid Nordkap, som är inne i Nordkap-hallen.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av Borussia » 8 augusti 2023, 20:35

Det blev lik förbaskat en tur till Polen under semestern, tio dagar för att vara exakt, och som jag kom hem från för snart en vecka sedan. Tanten är kvar i Bydgoszcz hos svärmor och ska lite längre fram flyga ner till lägenheten i Kroatien. Tio dagar som sagt, intensiva tio dagar och ca 330 mil på de polska vägarna (förbaskat bra vägar om ni frågar mig). Flög ut och hem Poznan. Började med tre nätter i Krakow, vidare till fyra nätter i Warszawa för att avsluta med tre nätter i Bydgoszcz. Som alltid med Polen bjuds det på god mat, god öl och massor av historia. Krakow har jag alltid haft ett gott öga till, min favorit om ni undrar, mycket att se, trevliga restauranger. Trots att jag varit där 15-20 gånger har jag aldrig ätit i Kazimierz (judiska kvarteret), bott har jag gjort där, men aldrig ätit. Men denna gång åt vi på en judisk restaurang som hette Hamsa, och herre j****r vad gott det var. Egen bira hade dom också. Gå dit säger jag om ni har vägarna förbi nån gång.

Med Krakow så kommer också Auschwitz, även där har jag varit ca 20 gånger, men alltid nåt nytt, nygammalt eller bara för att. Denna gång hade jag fokus på Birkenau, sektion BIIF, sjuklägret. Hamnar i skymundan om ni frågar mig, men här var centrum för medicinska experiment, här huserade Mengele och hans kollegor, allt rivet förstås, men stommen finns kvar på barackerna vilket är gott nog. Slås alltid av hur enormt STORT Birkenau är, men det kallar alltid på mig. Tog mig också en guidad tur för en gång skull. Brukar alltid köra solo annars. Men för att komma in i Auschwitz I - Huvudlägret så måste man göra det i grupp. Entrén till Auschwitz har flyttats utanför själva lägret, tidigare låg det i den tidigare registreringsbyggnaden, där var det alltid lite halvkaos med folk som trängdes hit och dit. Denna del är nu fredad, och jag måste säga att Auschwitz har fått ordning på kaoset som tidigare rådde. All trängsel är numera borta och grupperna håller distans till varandra, i alla fall vid mitt besök. Auschwitz har fått tillbaka sin värdighet, det var på tiden.

Från Krakow bilade vi upp till Warszawa via Sandomierz, fantastisk mysig liten stad. I Warszawa blev det härbärge hos min hustrus vänner. Ingen engelska kan de och min polska räcker inte på långa vägar till i sociala sammanhang. Gjorde därför som jag brukar när jag är där, äter, sover och reser på egna uppdrag dagarna långa, nästan i alla fall. Det blev historiska turer till Warta, Lublin, Zamosc och lite småstopp här och där. Och jodå, några timmar i Warszawa hann jag allt med.

Avslutningsvis blev det Bydgoszcz och svärmors supergoda pierogi, mums. Dagstur till Gdansk och Sopot blev det också. Hade tänkt mig att besöka WW2 museet i Gdansk men tiden rann iväg. Nåja, det ger mg skäl till att åka tillbaka även till Gdansk som inte står långt efter Krakow på min lista. Hann med ett stopp i Poznan också innan flyget gick. Summa summarum hann jag med att göra nästan allt jag hade planerat, det blev ett stopp som låg lite för långt bort för att hinna med denna gång, men det tar vi nästa gång turen går till Polen. Vilket blir i oktober när vi ska på bröllop.

1.jpg
Birkenau, sektion BIIF, block 12, bårhus och obduktion
2.jpg
Auschwitz I
3.jpg
Borzecyn - massaker romer
4.jpg
Dabrowa/Ciepielow - massaker av polska krigsfångar
5.jpg
Gniewkowo - massgravar polacker som mördats
6.jpg
Rossoszyca - massgrav för mentalpatienter som mördats i Warta
7.jpg
Poznan - Fort VII
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Historiska resor 2023

Inlägg av Borussia » 21 oktober 2023, 08:56

Jelowa.jpeg
Jelowa 1939
1.jpg
Jelowa 2023
2.jpg
Jelowa 2023
3.jpg
Judiska begravningsplatsen, Czestochowa, massgrav
4.jpg
Minnesmonument massakrer 3-4 september 1939
Det blev en liten tur till Polen dit vi var bjudna till ett inte lika litet bröllop strax utanför Bydgoszcz. Som alltid när polacken bjuder till fest så är det alltid lite mer än vad vi är vana vid i Sverige, eller i alla fall vad jag är van vid. Vigselakten är längre och pråligare, bröllopsfesten är ungefär sju gånger mer än i Sverige med mat och dryck i överflöd som aldrig tycktes ta slut. Livemusik, dans och underhållning till långt in på småtimmarna. Dock så höll jag en ytterst låg profil och höll mig mest på kanten och betraktade skådespelet på avstånd.

Förutom jag och min hustru så hade vi även med oss delar av barnskaran och ett barnbarn (5 år) och bodde i svärmors lilla, men ändå funktionella, trerummare. Men det där med att sova alltför många under samma tak har aldrig varit min grej. Själv vill jag ha utrymme och utrymme var en bristvara som fick köttdiskarna i forna Sovjetunionen att se välfyllda ut. Ett lätt kaos beskriver platsen bäst, men det är bara att gilla läget. Svärmor var oerhört glad att få besök från Sverige och barnbarnet hade häcken full med allt och alla medan jag gjorde som jag brukar göra, flydde kaoset och drog på historisk road trip 1,5 dag.

Den här gången gick turen söderut mot Czestochowa ca 45 mil söder om Bydgoszcz. Har varit där tidigare, bl.a. Jasna Gora och svarta madonnan och nåt monument. Men den här gången var det egentligen Jelowa, ca 6-7 mil väster om Czestochowa som pockade på min uppmärksamhet. Där på en liten tågstation stod Hitlers specialtåg, Amerika, parkerat mellan 9 och 12 september 1939 och fungerade som ett mobilt högkvarter för Hitler och hans följe. Stationen är sedan länge igenbommad men på sätt och vis har historien stått stilla. Finns ju fotografier tagna på Hitler och hans följe och dessa platser går att hitta. Just detta gör att det blir lite extra krydda på besöket.

I själva Czestochowa blev det en fem sex stopp på historiska platser och en liten tur till Jasna Gora. Övernattade gjorde jag på ett enkelt hotell, men ack så rymligt och tyst, helt olikt det kaos som rådde i Bydgoszcz. Gick ut på stan på kvällen, satte mig på en uteservering, tog en pizza och en öl och bara njöt av lugnet och den historiska tillfredsställelsen i sensommarkvällen. Jag behövde verkligen denna avstickare, väl medveten vad som väntade nästa dag i Bydgoszcz. Nåja, det blev en lyckad resa, barnbarnet tyckte både bröllop och fest vad vansinnigt kul och längtar redan till nästa. Jag längtar kanske inte lika mycket då jag är mer en vän av lugn och ro än tjo och tjim, eller så börjar jag bli j*****t gammal och tråkig, vad vet jag.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Skriv svar