Trevliga resor

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
erep
Medlem

Re: Trevliga resor

Inlägg av erep » 02 dec 2020 15:17

Jag flög en gång till USA, och hade bytt plan i Amsterdam.

Bredvid mig sitter en dam som var mellan 50 och 60. Själv var jag väl runt 30. Vi diskuterar om dittan o dattan (på tyska tror jag) och hon berättar att hon är rektor på en skola i Tyskland, men ortsbefolkningen inte tycker om henne, då hon bor ogift tillsamman med en mycket yngre man. Hon berättade vidare att hon ska hälsa på sin son som bor på något hippieboende (mitt ord) i en kommun (samboende alltså) på västkusten, utan el.

Nå jag klassar henne som en new age typ, men när vi kommer in på språk, överraskar hon mig genom att proklamera att holländska inte är ett språk, utan bara en dialekt av tyska. Jag började nog inte käfta med henne, men var förvånad att i hennes "progressiva" hjärna fanns ett tänkesätt som hon eventuellt fått av sina föräldrar som kanske varit häftiga stortyskar.

Hon fortsätter med ett annat plan och jag antågar New York, där hotellets aula ser magnifik ut, men när man kommer upp i våningarna och hittar sitt skrymsle, var det inget magnifikt med det. Därefter lärde jag mig att ta bättr hotell, om man var på arbetsresa.

masase
Medlem

Re: Trevliga resor

Inlägg av masase » 02 dec 2020 19:35

erep skrev:
02 dec 2020 15:17

Nå jag klassar henne som en new age typ, men när vi kommer in på språk, överraskar hon mig genom att proklamera att holländska inte är ett språk, utan bara en dialekt av tyska. Jag började nog inte käfta med henne, men var förvånad att i hennes "progressiva" hjärna fanns ett tänkesätt som hon eventuellt fått av sina föräldrar som kanske varit häftiga stortyskar.
Ett språk är en dialekt med en arme.

När det gäller det tyska språkområdet så finns det dels en lingvistisk sanning och dels en politisk sanning och de två sanningarna behöver inte ha så mycket att göra med varandra. När jag bodde i Tyskland så lärde jag mig att det finns många tyskar som inte inser de politiska implikationerna av vad de säger speciellt på tyska så det är inte helt säkert att det fanns ett stortyskt center i hjärnan hos din tyska dam.

Lite forskning om Holländska och Tyska Rhenlandsdialekter http://lands.let.ru.nl/~dialect/folkert ... mitted.pdf