Trevliga resor

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Trevliga resor

Inlägg av erep » 2 december 2020, 15:17

Jag flög en gång till USA, och hade bytt plan i Amsterdam.

Bredvid mig sitter en dam som var mellan 50 och 60. Själv var jag väl runt 30. Vi diskuterar om dittan o dattan (på tyska tror jag) och hon berättar att hon är rektor på en skola i Tyskland, men ortsbefolkningen inte tycker om henne, då hon bor ogift tillsamman med en mycket yngre man. Hon berättade vidare att hon ska hälsa på sin son som bor på något hippieboende (mitt ord) i en kommun (samboende alltså) på västkusten, utan el.

Nå jag klassar henne som en new age typ, men när vi kommer in på språk, överraskar hon mig genom att proklamera att holländska inte är ett språk, utan bara en dialekt av tyska. Jag började nog inte käfta med henne, men var förvånad att i hennes "progressiva" hjärna fanns ett tänkesätt som hon eventuellt fått av sina föräldrar som kanske varit häftiga stortyskar.

Hon fortsätter med ett annat plan och jag antågar New York, där hotellets aula ser magnifik ut, men när man kommer upp i våningarna och hittar sitt skrymsle, var det inget magnifikt med det. Därefter lärde jag mig att ta bättr hotell, om man var på arbetsresa.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Trevliga resor

Inlägg av masase » 2 december 2020, 19:35

erep skrev:
2 december 2020, 15:17

Nå jag klassar henne som en new age typ, men när vi kommer in på språk, överraskar hon mig genom att proklamera att holländska inte är ett språk, utan bara en dialekt av tyska. Jag började nog inte käfta med henne, men var förvånad att i hennes "progressiva" hjärna fanns ett tänkesätt som hon eventuellt fått av sina föräldrar som kanske varit häftiga stortyskar.
Ett språk är en dialekt med en arme.

När det gäller det tyska språkområdet så finns det dels en lingvistisk sanning och dels en politisk sanning och de två sanningarna behöver inte ha så mycket att göra med varandra. När jag bodde i Tyskland så lärde jag mig att det finns många tyskar som inte inser de politiska implikationerna av vad de säger speciellt på tyska så det är inte helt säkert att det fanns ett stortyskt center i hjärnan hos din tyska dam.

Lite forskning om Holländska och Tyska Rhenlandsdialekter http://lands.let.ru.nl/~dialect/folkert ... mitted.pdf

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Otur i turen eller tur i oturen?

Inlägg av Hans » 15 maj 2023, 16:47

Kanske inget speciellt för er som bor i Sverige men för oss som inte gör det så är Sverige exotiskt och hemma i en lustig blandning. Jag emigrerade 1993.

Min morbror ville göra Varjagen sällskap så vi fick med ganska kort förvarning och trasslig ekonomi bege oss till Sverige igen strax efter Lund.

När vi kollade billiga resor till Uppsalatrakten där begravningen skulle ske var den billigaste varianten dit via Oslo och den billigaste hem via Arlanda/Dublin. Vad tusan, äldsta grabben bor där så en lunch hinner vi nog med på Irland.

Men han råkar vara just då i Oslo på tjänsteresa så på ditvägen blev lunchen i Oslo istället (f*n vad dyrt, men hans företag betalade en lunch till min hustru och till honom själv men han tog och betalade lunchen för mig).

Tåg till Karslstad där yngsta drulen pluggar så efter första natten där hann vi med lunch, Brigadmuseum (brandlarmet gick, bara övning så vi förlorade bara 10-15 minuter), universitetet, bostad samt middag. Morgonen efteråt hade vi tänkt tåg till Uppsala men med diverse banarbeten blev det buss istället. Dagen efteråt tog vi ett fungerande tåg till Stockholm C (brandlarm igen (skarpt)) när vi kom fram så vi fick fika annorstädes. Besök på KTH där eleverna visade upp sina projektarbeten med dottern som en av de som visade upp sina resultat. Men hon kunde ta lunch så vi fick se lite av skolan och äta lunch med dottern och pojkvännen hennes. Ingen bostad hann vi se. Men vi gick efteråt till Moderna Museet. Om jag eller hustrun låg bakom det beslutet får ni gissa tre gånger.

Tillbaka till Uppsala och dagen därpå begravning Han var född 1940 i Danzig. Aldrig trevligt med begravningar men att över kaffet prata med folk man inte sett på länge var trevligt. Bror min var också där så jag fick en liten stund med honom också. Dalby kyrka är fin tycker även jag som ateist . Trevlig präst med minimalistiskt religiöst tjafs. Varför gillar jag oftast präster och kyrkor med min bristande tro?

Bästa vännen kom upp dagen efteråt från Stockholm och vi åt lunch i Uppsala. Som jag sade om Lund så äter man riktigt bra i Sverige idag. Jag har nog en överdos på rätter med färska nordiska räkor som man inte hittar här nere.

Vädret stod Sveriges turistbyrå bakom, strålande sol och runt 20 grader hela tiden i den börjande grönskan.
Boende fixade hustrun via Airbnb, funkade bra och är billigt (jämfört med hotell).

Tidigt flyg Arlanda via Warszawa med fem timmars väntan. Turligt nog har hustrun (vi) goda vänner i centrum (stenkast ifrån Stalinskrapan) och de insisterade på lunch hemma hos dem. Trevligt.

När vi flög ifrån Warszawa började det krångla. Först någon lucka de inte kunde stänga och efteråt fyllde de på bränsle. Kanske en och en halv timmes försening från start. När vi börjar nerstigningen informerar de att vi blir omdirigerade till Bryssel. Jag var tvingad att googla varför: https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/2062700.html
I Bryssel lite kaos men till slut beslutas att vi skall bussas till Storhertigdömet. Ingen mat eller dryck. Vi var framme vid den lokala flygplatsen måndag typ 01:00 istället för söndag 19:25. Turligt bor vi hyfsat nära flygplatsen, en kvart med buss, när de går. Nu blev det taxi men nog tusan tänker jag bråka om ersättning, för den, också.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11054
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Trevliga resor

Inlägg av sveahk » 17 maj 2023, 12:36

Om än med sorgliga anledning, tack Hans för trevliga rader om er resa i hemlandet! Kommer själv oftast bara en gång per år till landet, landet jag lämnade för 53 år sedan - mycket har ändrats, OMG!

Varje gång likadant: Första besöksveckan underbar, allt friskt och skojigt - andra veckan, om jag nu stannar så länge börjar det redan krackelera...och tredje veckan, som det sällan blir, ser och hör man vad som är under ytan. Som sagt, det har ändrats en hel del - inte alltid till det bästa, IMV!

Du har en pärla till hustru, Moderna Museet, jo jag tackar, hon kanske får ordning på Dig till slut ändå!
Hälsa...

Brigadmuseet i Karlstad, bra museum ute i provinsen, trevlig och duktig personal dessutom - viewtopic.php?f=37&t=44363

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Trevliga resor

Inlägg av Hans » 18 maj 2023, 14:11

Jag har nog som max varit 10 dagar i Sverige sedan 1993 och för mer än en vecka får man nog gå tillbaka till förra årtusendet. Strax under veckan eller mindre är standard typ vartannat var tredje år. Det jag saknar mest är vatten, Sverige dräller av det, det slår vår sjö (singularis) som egentligen är en damm. Ett par småpölar till finns.

Ordning på mig, föga troligt. Hälsar nu, hon hälsar tillbaka till er bägge.

Brigadmuseum var en positiv upplevelse, litet och fokuserat på det kalla kriget med mycket jag kände igen. Man fick klättra i och röra en bunt saker. Bra för Hans och andra barn.

MVH

Hans

Skriv svar