Sällskapet bestämde att jag skulle åka till Warszawa, jag blev inte tillfrågad innan utan hon köpte helt sonika biljett. En del av min födelsedagspresent misstänker jag. Saknar fortfarande stora, dyra och hårda paket från forummedlemmarna den enda som klarat sig hitintills är broder Lasse.
Hursomhelst Utrikes-Amsterdam-Warszawa. Nu går det inte att checka in online på KLM så jag får checka in normalt, förutom pass vill de se pestvaccinationscertifikat. Naturligtvis mask på i flygplatsen och på flygen förutom den korta stund du har något att äta eller dricka.
Första turen någon form av läskeblask och någon kaka. Andra turen, längre, bättre - en hyfsad smörgås och vin, man fick en flaska till om man försynt frågade, har jag hört. Men under turen fick någon blankett om personuppgifter och Covid och vi fick frågan om vi fyllt i onlinehistorien, bägge är obligatoriska för att komma in i Polen. Någon onlinehistoria hade jag ingen aning om kanske då jag fick bokningsbekräftelsen på polska. Men de trollar fram en pappersvariant så en bra stund går åt att fylla i dessa två liknande blanketter. Eftersom vi var i luften kunde jag inte få fram detaljer som typ var jag skulle bo m.m. - men jag misstänker att blanketterna inte kollas så noga av myndigheterna, flygvärdinnan anmälde efter det att jag frågade att det var inga problem att det saknades vissa uppgifter.
Ett antal dagar Żoliborz (förpolskad variant av franska Joli bord
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C5%BBoliborz) med omnejd och god mat (högsäsong för svampor i Polen) och dryck. Hon såg till att jag fick se några gemensamma vänner också. Mindre ställen mer liberalt med mask men i typ snabbköpen mask på.
Returresan, liknade ditresan fast i omvänd ordning, fast här slapp jag fylla i blanketter. Rökakvarium i Warszawa var öppet om det finns eller är öppet i Amsterdam vet jag inte då jag numer inte bekymrar mig.
Har någon annan gjort några resor på sista tiden?
MVH
Hans