Resa i den kinesiska pestens tid

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 24 augusti 2020, 11:46

Ett tips, besök inte Akropolis med 34 grader i skuggan. Jag bröt halvvägs och lät sällskapet avsluta själv, jag har sett Akropolis tidigare. Nu sitter jag i skuggan och flämtar med en kall öl.

Det är hennes första gång Grekland men jag har varit här kanske sju gånger, fyra i tjänsten.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 25 augusti 2020, 14:03

På flygplatsen. Taxichauffören berättade att turismen gått ned nmed 80% jämfört med förra året och att någon form av stöd ges från staten.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 25 augusti 2020, 18:36

Tillbaka i Warzawa.

AEGEAN var mellan Lufthansa och LOT. Man fick en påse med en smörgås, en kaka och en liten vattenflaska. Sedan kom de med drycker och vi såg fram emot ett glas kallt vitt vin. Men flygvärdinnorna informerar att på grund av pesten serverar de inte alkohol. Jag var nära gråt. Och hur tusan kan alkohol vara värre än kaffe och varför serverar LOT alkohol?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 26 augusti 2020, 06:30

Avstigning skedde i grupper baserat på radnummer. Nu mitt i natten skall boarda till Frankfurt och man har ombordstigning i olika grupper också baserat på radnummer, tror jag.

Alltid mask på. Skall bli intressant och se om Lufthansa förbättrat servicen. Har en egen macka med mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 26 augusti 2020, 09:16

Nej de har de inte, en liten vattenflaska Warzawa-Frankfurt.

Rökakvarium var stängt i Warzawa men öppet i Frankfurt (sorry Varjagen men nu snusar motsv. jag).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 26 augusti 2020, 11:45

Hemma Utrikes. På flygplatsen fick man testa sig, gratis, när man kom. Troligtvis svar i morgon om jag har pesten och senare om jag inte har den.

Och jag behöver inte ha mask hemma.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av varjag » 26 augusti 2020, 12:44

Hans skrev:
26 augusti 2020, 09:16
Nej de har de inte, en liten vattenflaska Warzawa-Frankfurt.

Rökakvarium var stängt i Warzawa men öppet i Frankfurt (sorry Varjagen men nu snusar motsv. jag).

MVH

Hans
Min yngre bror - övergick oxå till snusning; redan innan niconazisterna införde Rökokvarier för ärliga Skattebetalara.

Han avled tragiskt för mindre än ett år sedan :cry:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 26 augusti 2020, 13:00

Beklagar.

Som ex. rökare var det alltid klokt att kolla om de hade akvarium eller inte på flygplatsen ifråga. Fortfarande mot slutet av 90-talet fick man röka på vissa charter.

Och fortfarande på moderna flygplan finns askkoppar.

MVH

Hans

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av currahee » 26 augusti 2020, 19:26

Varför i hela världen fortsätter flygbolagen att installera askfat på toaletterna?

Skälet är enkelt: vi är bara människor och en del av oss kommer därför oundvikligen att bryta mot lagen.

Som Amy Winehouse som greps av personalen efter att ha rökt på toaletten på en 30 minuter kort flygning.

Eller familjen som turades och att röka på toaletten och utlöste ett bråk som tvingade planet att nödlanda.

För att inte tala om passageraren som kastade en brinnande cigarett i toalettens papperskorg på flyget mellan Rio och Paris den 11 juli 1973. Flygbolaget Varigs flight 820 tvingades nödlanda och 123 av planet 124 passagerare omkom i branden.
Minskar risk för panik

Det är för att undvika att historier som den sistnämnda upprepas som de flesta länder kräver askfat på flygtoaletterna. Om du ändå röker finns det i alla fall sätt att placera askan och fimpen säkert. Och skulle du bli påkommen minskar askfaten risken att du i panik ska slänga den brinnande cigaretten i papperskorgen eller i själva toaletten.

Källa: cntraveller.in

/ currahee

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 27 augusti 2020, 11:57

Kan vara så currahee, eller så finns det länder där man fortfarande får röka i planen?

Nu fick jag testresultatet men min telefon vill inte lyckas med appen de gav en länk till. Dessa förbaskade appar som tydligen alla använder nuförtiden och inte är det minsta användarvänliga. Men jag har bestämt att testet var negativt, annars hade de nog varit lite mer aktiva i att få tag i mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 27 augusti 2020, 15:32

KLM var tydligen som AEGEAN fast sällskapet ville inte ha alkohol så jag vet inte hur det funkade med det, vi tog olika flighter från Warszawa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 28 augusti 2020, 13:21

Jag hade anmält att jag ville ha information om KLM så hon tog en bild.

MVH

Hans
Bilagor
klm.jpg

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av liljen » 30 augusti 2020, 22:33

Jag flög Kastrup-Kiev nyligen och på den Wizzair-flighten gick det utmärkt att köpa öl!
Tydligen bättre service på lågprisflygen nu för tiden alltså.....
De hade ungefär samma meny som innan pesten kom. Visserligen får man betala för all mat och dryck man vill ha, det ingår inte i biljetten. Men priserna är resonabla på tilltugget och framförallt på ölen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av Hans » 31 augusti 2020, 09:23

Intressant, tack. Hur var det i övrigt?

MVH

Hans

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Resa i den kinesiska pestens tid

Inlägg av liljen » 31 augusti 2020, 12:57

Mask på konstant i princip och lite kofösning vid boarding. Svårt med social distansering. Men helhetsupplevelsen var inte långt ifrån det gamla vanliga, Förra veckan hade varit värre, det blev nämligen stängda gränser för utlänningar utan väldigt speciella skäl att komma in i landet öht. https://www.rferl.org/a/ukraine-closes- ... 07455.html
Det jobbiga med de nya reglerna var inte att de inte infördes utan att när nyheten först kom var det så otydligt om det fanns några undantag alls och vad de nya reglerna innebar i praktiken. När parlamentet väl klubbade de förtydligandena så införde de den nya lagen med några timmars varsel! Så istället från natten mot lördag var det istället natten mot fredag som gällde. En italiensk bekant till mig hamnade i lite trubbel pga det då han tog just fredagsflyget innan de nya hårdare reglerna skulle börja gälla. Våndan med att resa i pestens tid är att det är så oförutsägbart. Meningslöst att köpa biljetter långt i förväg. Ändå vet jag folk som gör just det.....

Skriv svar