Skötsel av minnesmärken

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Skötsel av minnesmärken

Inlägg av pandersson2 » 19 december 2017, 20:39

Var i Sölvesborg och såg piloten Harry Nordlunds minnessten. Jag reagerade på att den var beväxt och täckt av lava och mossa. Den restes 1995 och verkar inte ha rengjorts efter det. Hur är det med ansvaret för rengöring av minnesmärken? Är det någon som kan berätta för mig hur det är organiserat och var ansvaret ligger?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av LasseMaja » 20 december 2017, 08:34

Förmodligen är det glömt, annars så befinner det sig i byråkratins kvarnar om vems ansvar det är, om det står med i kontraktet för upphandling eller dylikt. Kanske skall man vara glad att ingen bryr sig. Inte omöjligt att det i så fall framförs krav på att minnesmärket skall bort enligt modernt normkritiskt synsätt. Varför hylla en vit västerländsk man och inte de miljoner som har mördats av vita västerländska män?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5045
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av Battler » 20 december 2017, 11:57

LasseMaja skrev:Varför hylla en vit västerländsk man och inte de miljoner som har mördats av vita västerländska män?
Här svamlar du mer än lovligt
__________________________________
MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 december 2017, 12:50

Har aldrig hört att kommunen skickar folk för att tvätta minnesmärken. Det får anhöriga eller ideella krafter sköta om.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av Markus Holst » 20 december 2017, 16:49

Battler skrev:
LasseMaja skrev:Varför hylla en vit västerländsk man och inte de miljoner som har mördats av vita västerländska män?
Här svamlar du mer än lovligt
Jag vågar hävda att just den mening du citerar är sarkastisk.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av Lasse O » 20 december 2017, 17:15

Jag tycker också att meningen dröp av sarkasm men man vet ju inte :D
I hate the White Man (Roy Harper 1970)
https://www.youtube.com/watch?v=zXPFfgdxp9o

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av mrsund » 21 december 2017, 14:46

Jag var okunnig om detta (som så mycket annat)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Nordlund

Undrar lite om hur man vet att det var en luftstrid, han Harry rapportera via radio eller undersökte man flygplanet efteråt, tex ammo som saknades, samt så blev jag väldigt nyfiken på om fler i krigsmakten dog under strid?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av LasseMaja » 21 december 2017, 17:46

Markus Holst skrev:Jag vågar hävda att just den mening du citerar är sarkastisk.
Korrekt.

I efterföljden av diskussionen om statyer av sydstatsgeneraler i USA, har det nyligen varit diskussion om kungastatyer och statyer av soldater. Många tycker inte de är ok att dessa finns kvar. Därifrån är det inte långt till att ge sig på övriga minnesmärken från krig/stormaktstid/museer o dylikt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av Lasse O » 21 december 2017, 19:00

Efter att ha följt debatten i flera år synes det som att LM (hon eller han) mer och mer lutar åt höger i samhällsdebatten 8-)
Inte stort fel i det. Att ändra sig är ett tecken på självinsikt och styrka.
Hoppas att LM inte tar det som en personlig förolämpning för det var inte syftet med min kommentar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 december 2017, 18:05

P g a att det finns nazism i USA så förknippar många på vänstersidan i landet det med sydstatsgeneraler trots att många av dem redan var döda när exempelvis Hitler föddes 1889.

Visst kan man påstå att sydstaterna var rasister, men att jämföra med själva nazismen som grund är fel och av enkla anledningen att inbördeskriget var på 1860-talet och nazismen drogs igång under 1920-talet. Enligt "Norstedts uppslagsbok var det 1918 som NS-DAP bildades och då var alla som hade befäl i det amerikanska inbördeskriget samt de som ledde konferationen döda. Två skiljda tidsepoker kan man påstå.

Stefan

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av LasseMaja » 23 december 2017, 12:23

Stefan Lundgren skrev:P g a att det finns nazism i USA så förknippar många på vänstersidan i landet det med sydstatsgeneraler trots att många av dem redan var döda när exempelvis Hitler föddes 1889.
Ett liknande förhållningssätt finns här. Svenska stormaktstiden förknippas med värderingar närstående till nazism och därför vill man ta bort språen därefter.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av pandersson2 » 23 december 2017, 22:01

Att en svensk flygare blivit dödad under försvar av svenskt territorium ser jag som helt ickekontroversiellt. Att det dröjde 50 år att sätta upp ett minnesmärke ser jag som en skandal. Att sköta ett dylikt minnesmärke borde vara en del av uppdraget antingen för flygvapnet eller för en statlig fond eftersom det var på deras uppdrag han omkom. Det är en moralisk skyldighet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skötsel av minnesmärken

Inlägg av Markus Holst » 25 december 2017, 18:24

Det är en kort artikel om Harry Nordlund i senaste numret av Populär Historia

Skriv svar