Maritima museer i Malacca

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 13:31

Eftersom Amund lade ut sina bilder från Marinmuseet i La Spezia så borde jag kanske lägga ut mina bilder från Maritima museet och Kungliga Malaysiska flottans museum i Malacca från oktober. :)

Maritima museet, som fanns inuti en replika av en portugisisk karavel, visade sjöfartens historia i området, även om jag måste säga att den hade en vinkling som jag ansåg något annorlunda ibland.
Under tiden jag var där så kom en skolklass in, som skulle kunna få en orolig svensk skolklass att verka lugn och stilla. :?
När jag nämnde det till min malaysiska vän efteråt, skrattade han bara och sa att så är det bara, "like a class of forest monkeys". :)
Var på museet tillsammans med en vän från Singapore som efteråt gick muttrade något om malaysier och att de inte var riktigt civiliserade igen. :D

Tyvärr fick jag inte så många bra bilder från maritima museet på grund av dåligt ljus. :(
Maritima museet.jpg
Bilagor
Maritima museet insida Magellan.jpg
Maritima museet insida.jpg

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 13:44

Och nu några bilder från marinmuseet som låg bara på andra sidan gatan från maritima museet och om jag minns rätt ingick besök av båda museerna på samma biljett.
Var helt tomt, bortsett från mig och min singaporeanske vän med fru och barn. Var ett tämnligen litet museeum men hade ändå en hel del grejor. Fanns även en del utomhus, bland annat en patrullbåt upplagd som man kunde gå ombord på. Tyvärr kunde man känna mögellukten ombord, men något annat var väl inte att vänta med tanke på det varma fuktiga klimatet.
Bilagor
40mm Bofors.jpg
Gammal hederlig Bofors med något mystiskt bredvid
Sea Catlavett.jpg
Sea Cat.jpg
Tror det har något med Sea Cat att göra
Westland Wasp.jpg
Ser ut som piloten stått för nära rotorn. :P

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 13:53

Någon som vet modellen på 114mm pjäsen?
Bilagor
Annorlunda sak.jpg
Någon som vet vad som står framför 40mm?
114mm brittisk zoom.jpg
Närbild av 114mm
114mm brittisk.jpg
Dubbel 114mm pjäs av okänd modell, 20mm pjäs bredvid

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 14:03

114mm igen.jpg
Maritima museets karavel syns i bakgrunden
Bilagor
Styrhytten.jpg
Rätt sliten styrhytt numera
Aktern.jpg
Ombord.jpg
Patrullbåten, som syns en bit från sitt rätta element numera.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 14:14

Mer bilder
Bilagor
Diverse.jpg
Insidan annan vinkel.jpg
Annan vinkel inuti museet. En Squid, eller som den hette i Sverige, 30,5 cm augranatpjäs M/51 syns till vänster om dörren
Insidan igen.jpg

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 14:25

Och lite bilder från själva staden.
Vi gick och åt på en lokal restaurang och åt en slags fisksoppa med bland annat räkor. Efter att vi lämnat stället undrade min vän vad jag tyckte om räkorna. Det visade sig nämnligen att efter vi ätit klart så behövde han besöka toaletten och då upptäckte han att det rensade räkorna på golvet bredvid toaletten. 8O :?
Turligen så åkte vi inte på något.

Så länge man höll sig nära floden var värmen ok, men gick man bara upp en gata från floden så blev det som en bakugn. Vi tog en fika i ett luftkonditionerat kafe och efter det vägrade mina singaporeanska vänner att lämna kafet utan jag fick göra mina egna utflykter i staden. 8-)
Bilagor
Polis.jpg
Polisbåt
Vattenhjul.jpg
Kyrka.jpg
Floden.jpg
Lokala faunan.jpg

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 7 mars 2015, 14:38

Lite bilder av gator och vägar. :)
När vi åkte ner från Kuala Lumpur till Malacca så har jag för mig att högsta tillåtna hastighet var 110km/h men snitthastigheten låg mer runt 160+. Lustigt nog muttrade även här min vän om malaysier och att dom inte kan köra bil korrekt, samtidigt som han låg i 180km/h, en meter bakom framförliggande bil. :?

Orsaken att jag var i Malaysia förra året, var för atj jag skulle närvara vid ett sikhbröllop, får se om jag får energi att göra en reseberättelse om det, om intresse finns det vill säga.

/CvD
Bilagor
Vattenkonst.jpg
Fontän i centrum
Slitet gammalt hus.jpg
Gata.jpg
Mindre gata vid floden.jpg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av sveahk » 7 mars 2015, 14:46

Tack för de bilderna CvD, och berätta gärna mer från Malaysia-besöket :) . F.ö., att man är mer eller mindre för sig själv i militärmuséer utanför Europa och Nordamerika (och Australien?) är också min erfarenhet...
Morbid den utställda helikoptern (Westland Wasp?)med den dekapiterade piloten... :roll: !

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av Hans » 7 mars 2015, 15:25

CvD skrev:...om intresse finns det vill säga.

/CvD
Det finns bevisligen dumma frågor, det finns korkade frågor och nu har vi en bekräftelse på att den urbota idiotiskta frågan faktiskt finns :wink:

MVH

Hans

Skriv svar