Maritima museer i Malacca

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 07 mar 2015 13:31

Eftersom Amund lade ut sina bilder från Marinmuseet i La Spezia så borde jag kanske lägga ut mina bilder från Maritima museet och Kungliga Malaysiska flottans museum i Malacca från oktober. :)

Maritima museet, som fanns inuti en replika av en portugisisk karavel, visade sjöfartens historia i området, även om jag måste säga att den hade en vinkling som jag ansåg något annorlunda ibland.
Under tiden jag var där så kom en skolklass in, som skulle kunna få en orolig svensk skolklass att verka lugn och stilla. :?
När jag nämnde det till min malaysiska vän efteråt, skrattade han bara och sa att så är det bara, "like a class of forest monkeys". :)
Var på museet tillsammans med en vän från Singapore som efteråt gick muttrade något om malaysier och att de inte var riktigt civiliserade igen. :D

Tyvärr fick jag inte så många bra bilder från maritima museet på grund av dåligt ljus. :(
Maritima museet.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Maritima museer i Malacca

Inlägg av CvD » 07 mar 2015 13:44

Och nu några bilder från marinmuseet som låg bara på andra sidan gatan från maritima museet och om jag minns rätt ingick besök av båda museerna på samma biljett.
Var helt tomt, bortsett från mig och min singaporeanske vän med fru och barn. Var ett tämnligen litet museeum men hade ändå en hel del grejor. Fanns även en del utomhus, bland annat en patrullbåt upplagd som man kunde gå ombord på. Tyvärr kunde man känna mögellukten ombord, men något annat var väl inte att vänta med tanke på det varma fuktiga klimatet.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 07 mar 2015 13:53

Någon som vet modellen på 114mm pjäsen?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 07 mar 2015 14:03

114mm igen.jpg

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 07 mar 2015 14:14

Mer bilder

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 07 mar 2015 14:25

Och lite bilder från själva staden.
Vi gick och åt på en lokal restaurang och åt en slags fisksoppa med bland annat räkor. Efter att vi lämnat stället undrade min vän vad jag tyckte om räkorna. Det visade sig nämnligen att efter vi ätit klart så behövde han besöka toaletten och då upptäckte han att det rensade räkorna på golvet bredvid toaletten. 8O :?
Turligen så åkte vi inte på något.

Så länge man höll sig nära floden var värmen ok, men gick man bara upp en gata från floden så blev det som en bakugn. Vi tog en fika i ett luftkonditionerat kafe och efter det vägrade mina singaporeanska vänner att lämna kafet utan jag fick göra mina egna utflykter i staden. 8-)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 07 mar 2015 14:38

Lite bilder av gator och vägar. :)
När vi åkte ner från Kuala Lumpur till Malacca så har jag för mig att högsta tillåtna hastighet var 110km/h men snitthastigheten låg mer runt 160+. Lustigt nog muttrade även här min vän om malaysier och att dom inte kan köra bil korrekt, samtidigt som han låg i 180km/h, en meter bakom framförliggande bil. :?

Orsaken att jag var i Malaysia förra året, var för atj jag skulle närvara vid ett sikhbröllop, får se om jag får energi att göra en reseberättelse om det, om intresse finns det vill säga.

/CvD

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 07 mar 2015 14:46

Tack för de bilderna CvD, och berätta gärna mer från Malaysia-besöket :) . F.ö., att man är mer eller mindre för sig själv i militärmuséer utanför Europa och Nordamerika (och Australien?) är också min erfarenhet...
Morbid den utställda helikoptern (Westland Wasp?)med den dekapiterade piloten... :roll: !

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 07 mar 2015 15:25

CvD skrev:...om intresse finns det vill säga.

/CvD
Det finns bevisligen dumma frågor, det finns korkade frågor och nu har vi en bekräftelse på att den urbota idiotiskta frågan faktiskt finns :wink:

MVH

Hans