Marinmuseum i La Spezia

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Marinmuseum i La Spezia

Inlägg av Amund » 7 mars 2015, 16:54

sveahk skrev:Hjärtligt tack Amund för dina bilder - muséet verkar värt ett besök! Fanns där ev. något som flyger/flög i samlingarna...?

Hans K
Tack så mycket Sveakh! Nej tyvärr var det nog bara tiden och min semesterkassa som flög iväg nere i La Spezia. :D
Stellan Bojerud skrev:För många år sedan besökte jag detta museum och såg då en samling mössband. Hemkommen till Sverige sände jag då per post mössbanden för HMS ROMULUS och HMS REMUS. Erhöll ett långt tackbrev från amiralen (rtd) som var museidirektör samt foto på de monterade mössbanden.


Tack för den intressanta historien Stellan!
CvD skrev:
Amund skrev:Lite fler bilder, här ett ankare med okänt ursprung, notera den kraftiga ankarstocken i trä.


Lägger även ut bilder på sånt jag inte vet vad det är, någon annan kanske?
Bild

Ser ut att vara en Hedgehog
http://en.wikipedia.org/wiki/Hedgehog_(weapon)

/CvD
Och tack till CvD för Hedgehogen, tänkte faktiskt på den men var lite rädd att göra bort mig, :wink: jag förutsätter att den här är brittisk i så fall för italienarna hade väl inte sådana här grejer?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Marinmuseum i La Spezia

Inlägg av Amund » 7 mars 2015, 17:05

Avslutar bl.a. med lite grejer för avståndsmätning och apparater för skjutberäkning.
Avstandsmatning2.JPG
Här är det även ett attackperiskop ovanpå
Avstandsmatning.JPG

Den här apparaten tyckte jag var mäktig, den beräknade skjutriktningarna ombord på Mussolinis kryssare Giuseppe Garibaldi som byggdes på 30-talet. Den fick mig att tänka på den där maskinen som professor Baltasar startade när han kommit på en idé. :D


http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_cr ... ldi_(1936)
Skjutdator1.JPG
Skjutdator2.JPG
Skjutdator5.JPG

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Marinmuseum i La Spezia

Inlägg av Amund » 7 mars 2015, 17:10

Hur i hela friden fungerade det egentligen? Datorn var ju inte uppfunnen men den ansvarige bör ha haft tungan rätt i mun under strid, när nya mätvärden hela tiden ropas ut. :?

Det finns en tidigare tråd på Skalman om det här:

viewtopic.php?f=76&t=41567
Skjutdator4.JPG
Skjutdator3.JPG

Fler bilder!
Luftvarn2.JPG
Inuti pjasen.JPG
Avslutar bildkavalkaden med något jag inte vet vad det är… Någon?
Makalos manick.JPG

Det var allt från Macaroniland! :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Marinmuseum i La Spezia

Inlägg av Hans » 7 mars 2015, 18:54

Torpedtub? Macaroniland, berätta mer om maten. Och tack igen för bilderna.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Marinmuseum i La Spezia

Inlägg av Amund » 8 mars 2015, 17:44

Hans skrev:Torpedtub?
Ja en torpedtub låter troligt, en lucka där i änden och lite tryckluftledningar kan tyda på det (men själv är jag ju en militärteknisk idiot). :)
Hans skrev:Macaroniland, berätta mer om maten. Och tack igen för bilderna.

MVH

Hans
Tack Hans! :D Ja maten är ju det viktigaste när man åker någonstans, det är liksom höjdpunkten på själva vistelsen, och jag tror Hans håller med om att även dryckerna är viktiga och därför tar det emot att åka till icke sekulariserade muslimska länder. Tvingas man dricka sockerdricka och koppla av med en Coke efter en spännande dag så väljer jag nog ett annat resmål. :wink:

Jag älskar den italienska maten (och dryckerna), men skulle jag skriva om det så blev det nog ett väldigt långt inlägg eller en egen tråd. En nött floskel är ju att ”råvarorna är viktiga” men det är få länder där det är så viktigt som här, att McDonalds inte riktigt lyckas etablera sig i Italien utom på ställen där det kryllar av jänkare är ett mycket gott matbetyg till Italien som matland, detta även om skillnaderna (liksom allt annat) är enorma mellan norr och söder.

Oavsett om det handlar om grillad kalvbiff eller seafood så blir man sällan besviken i Italien, åtminstone om man går till en riktig restaurang som inte enbart inriktar sig till turister, vilket det exempelvis finns åtskilliga av runtomkring Marcusplatsen i Venedig.

Nej nu ska jag ge mig – Återigen tack för intresset för tråden!

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Marinmuseum i La Spezia

Inlägg av CvD » 8 mars 2015, 19:23

Amund skrev:Och tack till CvD för Hedgehogen, tänkte faktiskt på den men var lite rädd att göra bort mig, :wink: jag förutsätter att den här är brittisk i så fall för italienarna hade väl inte sådana här grejer?
Italienarna fick några fartyg från britterna och amerikanerna efter kriget som var utrustade med Hedgehog, tex de här två:
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Gandy_(DE-764)
http://en.wikipedia.org/wiki/Algerine-class_minesweeper

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Marinmuseum i La Spezia

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 mars 2015, 19:47

OT.

Med Dr Ettore Cipolat var under VK 2 fartygsläkare på en italiensk jagare. Under Kongo-stressen 1961-63 var han chef för FN:s sjukhus i Elisabethville. Hans skickliga kirurghänder har räddat livet på flera svenska FN-soldater. Han fick svenska Vasa-orden för detta.

Skriv svar